Positivlisten og 24års regel samt tilknytningsforhold

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Arijana

Positivlisten og 24års regel samt tilknytningsforhold

Indlæg af Arijana » 25.01.2015 11:54:17

Hej,
Min nuværende situation er at jeg har et arbejde på positivlisten(produktionsingeniør).jeg skal giftes med min kæreste fra Bosnien til sommer,som jeg har været sammen med de sidste 6 år,hvor han har været på besøg i 3 måneder ad gangen i dk mange gange,da Bosnien er visumfrit. Jeg er 24 år når vi bliver gift,mens min kæreste kun er 23 år.

Derfor ved jeg at vi ikke opfylder 24års reglen samt at man kan stille spørgsmåldtegn til tilknytningskravet. Mit spørgsmål er kan disse fraviges ved at mit arbejde (har permanent kontrakt) er på positivlisten? Og hvis vi valgte at flytte til Tyskland i stedet så jeg pendlede på arbejde hvad er kravene så ?er det kun at lønnen er høj nok dvs at jeg råder over tilstrækkelige midler? Eller hvordan?

Håber I kan svare.

Mvh Arijana

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Positivlisten og 24års regel samt tilknytningsforhold

Indlæg af mh1 » 25.01.2015 13:15:53

Hvis du kan godtgøre job på positivlisten kan 24-årskravet fraviges.

Det står klart og tydeligt her: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... kravet.htm

Mht. evt. omvej over EU-reglerne, kan du læse betingelserne oppe i vejledningen du finder når du klikker på RÅDGIVNING og FLYTTE TIL SVERIGE/EU-LAND.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Re: Positivlisten og 24års regel samt tilknytningsforhold

Indlæg af fundiver199 » 26.01.2015 11:34:04

Bemærk desuden at der kan søges, når din kæreste er fyldt 23½ år. Så træder opholdstilladelsen bare først i kraft på 24 års fødselsdagen.

Med under 1 år til 24 års fødselsdagen virker det ærlig talt unødigt besværligt at flytte over landegrænser 2 gange for at komme under EU-reglerne. Den langt lettere og billigere løsning er at vente de højest 6 måneder, som der er til, at ansøgningen kan afleveres.

Eller søge nu, hvis dit arbejde er på positivlisten. Bemærk at det er DISCO koden, som dit personalekontor kan oplyse, der er afgørende for, om dit arbejde er på positivlisten eller ej.

Besvar