Barsel

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Boenche

Barsel

Indlæg af Boenche » 16.01.2015 11:45:21

Jeg er i den situation at min mand og jeg bor i Tyrkiet. Vores plan var at skulle til Danmark til vinter også derefter ville jeg familiesammenføre min mand til Danmark.
Men jeg er blevet gravid :), og jeg ved at man ikke kan få kontant hjælp når man søger om familiesammenføring til sin ægtefælle. Men gælder det også om barselsorlov via staten?
For jeg vil ikke kunne arbejde og min mand har ikke ret til at arbejde.

Er der nogen der har prøvet noget lign. og evt kan komme med gode råd om hvad vi kan gøre? Skal vi helt vente til at jeg kan komme på arbejdsmarked igen, før vi skal igennem "rejsen"?

På forhånd tak for din hjælp!

fundiver199

Re: Barsel

Indlæg af fundiver199 » 16.01.2015 14:14:05

Det er en betingelse for at få barselsdagpenge, at man har arbejdet i 13 uger op til barslen. Så da du bor i Tyrkiet, vil det umiddelbart ikke være muligt for dig at få danske barselsdagpenge, med mindre du øjeblikkeligt vender tilbage til Danmark og straks kommer i arbejde, på trods af at du allerede er gravid, hvilket de færreste arbejdsgivere vel ligefrem tænder voldsomt på.

Så er der kun kontanthjælp tilbage, og den står, som du selv er inde på, i vejen for familiesammenføring. Derfor er det nok bedst at blive i Tyrkiet indtil videre og holde barsel efter deres regler. Og netop, som du selv er inde på, først flytte til Danmark, når du er klar til at finde et arbejde her.

Boenche

Re: Barsel

Indlæg af Boenche » 16.01.2015 14:20:58

Tak for svaret fundiver199! :)

Det kunne jo være at det var muligt, var nemlig usikker om det kunne lade sig gøre.
Men ja, det bliver nok sådan som jeg havde forventet, ville bare være helt sikker inden jeg lod det ligge i "gemmebogen" :)

Besvar