Familiesammenføring fra Danmark eller udlandet?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
boqa

Familiesammenføring fra Danmark eller udlandet?

Indlæg af boqa » 09.12.2014 15:56:33

Hej

Min udenlandske kone og jeg har efter en håndfuld år i hendes hjemland, besluttet os for at flytte sammen med vores fælles barn til DK engang til næste år og skal således søge familiesammenføring. Vi er dog lidt i tvivl om hvilke fordele og ulemper der kan være ved at søge via den danske ambassade i hendes hjemland versus tage til dk på turistvisum og søge derfra?

Umiddelbart kan jeg ikke se noget til hinder for at vi skulle kunne få FS;

- Vi opfylder alderskravet
- Jeg er født og opvokset i dk, så ingen tilknytningskrav
- Vi har været gift i 4 år (dog er ægteskabet endnu ikke registreret i dk)
- Jeg har ikke modtaget offentlige ydelser

Dog har jeg/vi pt. ingen bolig i dk (da jeg/vi ikke har boet der i en del år), af den årsag venter vi nok med at søge indtil efter 1. juli 2015 (såfremt lovforslaget om nye boligkrav bliver vedtaget) således at vi kan fremleje en lejlighed fremfor alternative muligheder.

Råd og kommentarer modtages meget gerne :-)

Tak!

skaanebo

Re: Familiesammenføring fra Danmark eller udlandet?

Indlæg af skaanebo » 09.12.2014 17:13:52

Se at få ægteskabet registeret med det samme. Det har du pligt til at få gjort lige så snart, det blev indgået.

boqa

Indlæg af boqa » 09.12.2014 18:46:09

skaanebo skrev:Se at få ægteskabet registeret med det samme. Det har du pligt til at få gjort lige så snart, det blev indgået.
Oehhhh, hvor staar det?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.12.2014 10:23:25

Hos Borgerservice kan du bl.a. læse: "Som borger har du pligt til at opgive korrekte oplysninger til folkeregistret".

Lovgrundlaget for det civile personregister kan du selv researche dig frem til.

Bedste råd: Se at få det registeret med det samme.

boqa

Indlæg af boqa » 10.12.2014 14:59:03

skaanebo skrev:Lovgrundlaget for det civile personregister kan du selv researche dig frem til.
Hmmm, nej det har jeg saa ikke kunne. I CPR-loven er den eneste pligt man har, saa vidt jeg kan se, at man skal melde flytning efter senest 5 dage, medmindre man, som jeg, er udlandsdansker. Efter serviceloven har man pligt til at oplyse om aendringer der kan have betydning for ens udbetalinger, men da jeg heller ikke modtager nogen offentlige udbetalinger fra Danmark burde det heller ikke vaere relevant.

Jeg er enig i at det formenligt er en god ide at faa det ordnet, isaer i forbindelse med ansoegning om familiesammenfoering, men jeg kan ikke noget sted se at det skulle vaere en "pligt" at registrere sit aegteskab i dk, isaer ikke naar man er udlandsdansker.

Naa, men det var jo egenligt heller ikke mit spoergsmaal: "Hvilke fordele/ulemper kan der vaere ved at soege om FS fra hhv. dansk ambassade i udlandet versus tage til dk paa turistvisum og soege fra Danmark?"

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.12.2014 16:00:34

Som udlandsdansker er du jo heller ikke borger i Danmark, så du har jo ikke gjort noget decideret ulovligt. Men det vil være hensigtsmæssigt at få dit ægteskab registreret, især når du påtænker at flytte til Danmark sammen med din ægtefælle.

Og der er vel kun fordele ved at få opholdstilladelsen bevilget, INDEN I flytter til Danmark. Man kan få et forhåndstilsagn efter praksissen om "Coming Home".

Besvar