Familiesammenføring med barn+særlig barn

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
bamse10

Familiesammenføring med barn+særlig barn

Indlæg af bamse10 » 07.11.2014 08:34:08

Hej..

Håber I kan hjælpe med dette..
Jeg sidder i den situation, at have en søn (barn 2), hvis far søger om familiesammenføring med ham. Og har indgivet ansøgningen.
Det skal lige siges, at jeg er gift med en anden mand og vi bor sammen med vores søn (barn 1) og nu finder jeg så ud af at jeg er blevet gravid (med barn 2´s far - ham der søger om familiesammenføring), vil det have nogle konsekvenser for hans ansøgning, hvis jeg beholder barnet? Og for hans fremtidige ansøgning om permanent opholdstilladelse?

Frabeder mig kommentar om utroskab!
På forhånd tak for hjælpen..

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familiesammenføring med barn+særlig barn

Indlæg af mh1 » 07.11.2014 11:35:34

Dit ufødte barns far søger om fs med det ufødte barn??

Det tror jeg ikke han får meget ud af. Det er egentlig barnet som har et krav, som forælderen kan søge på baggrund af. Barnet har nemlig ret til at BEVARE en bestående social tilknytning til begge sine forældre. Hvis barnet slet ikke er født endnu, så er der ikke nogen social tilknytning at bevare. En rent biologisk tilknytning er ikke grund nok til at give fs.
mh
Rådgiver for ÆUG

bamse10

Indlæg af bamse10 » 09.11.2014 09:42:57

Nej..
Vi har en søn i forevejen, som er ham han søger fs med. Men vil det påvirke hans igangværende sag, at jeg nu er gravid?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.11.2014 10:26:34

Det ovenstående mht. at det er BARNETS tilknytning der er bevarelsesværdigt gælder.

Uanset om det barn han søger fs med har eller ikke har en tilknytning til ham, så gør det ingen forskel om han får et mere.
mh
Rådgiver for ÆUG

jovrose

Indlæg af jovrose » 11.11.2014 23:25:37

Jeg hopper lige på denne tråd, da Mh har sagt noget meget relevant for mig lige nu. Du siger at barnet har ret til at bevare en bestående social tilknytning til begge forældre. Står der noget om denne rettighed i dansk lovgivning omkring visumpraksis. Jeg spørger fordi jeg sidder og arbejder lidt på en appel på mine datters vegne, så jeg prøver at samle lidt fakta. Jeg føler nemlig ikke at hendes rettigheder bliver tilgodset. Jeg er ikke anset for en person med tilstrækkelige midler til at invitere hendes far herop, og hendes far, der arbejder for at overleve dag til dag, er heller ikke set som en med tilstrækkelige midler for at forsørge sig selv heroppe.( han er fra Tanzania). Jeg ved så ikke hvordan hun skal opretholde sin ret til regulær personlig kontakt med hendes far (børnekonventionen art.9). Vi opfylder heller ikke kravene for familiesammenføring, fred være med det, men barnet burde jo stadig have mulighed for at kende sin far. så jeg har tænkt mig at skrive enten en artikel eller en appel til børnerådet. hvis du har noget lovmæssigt faktum til at støtte op om den udtalelse vil jeg ihvertfald meget gerne vide hvor det kommer fra. :-) Jeg vil jo ikke skrive nogen artikler før jeg har alle fakta på plads, da jeg har set det skade vores sag mere end det gavner.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.11.2014 12:37:31

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... lemmer.htm

Læs det hele, men her er de for dig mest relevante afsnit:
"Hvis barnets anden forælder ikke er ens egen ægtefælle, men fx er ens tidligere ægtefælle, er det afgørende, hvor meget man hidtil har udøvet samvær med barnet, og hvilken tilknytning barnet i øvrigt har til Danmark.

Man skal være opmærksom på, at man ikke kan gives opholdstilladelse i Danmark med henblik på at etablere et samvær med sit barn. Det afgørende er, hvilket samvær man allerede udøver."

Du skriver ikke nok om jeres situation til at jeg kan give dig et gæt på om I har nogen chance.
mh
Rådgiver for ÆUG

jovrose

Indlæg af jovrose » 12.11.2014 13:54:25

Jeg ville ikke gå for meget i detaljer, da jeg skriver på en andens tråd.... Beklager bamse 10, men det kan jo også være det har interesse for dig. Jeg har aldrig været gift med min datters far. Vi var kærester i nogle år før jeg blev gravid i 2009, dengang boede vi på zanzibar. Efter graviditet flyttede jeg tilbage til Danmark for at være tæt på min familie. Vi blev ikke gift, da jeg ikke kunne finde arbejde og modtog starthjælp, så familiesammenføring i dk var umuligt. Desuden var jeg ikke sikker på at han var den rette for mig. Det var vigtigt for mig at far og datter fik et forhold g jeg har kæmpet for det. Vi besøgte ham på zanzibar da hun var 6 måneder og igen året efter. Efter det var han i Danmark på 3 måneders visum to gange inden for et år. Vi tog derned igen for to år siden. Sidste år ville vi så have ham op igen, da han fik at vide at reglerne for visum igen var skiftet på den svenske ambassade i Dar es salam, gik jeg ned med stress og kunne slet ikke overskue at skulle igennem hele forløbet igen både mentalt og økonomisk. Tanken om at håndtere skrankepaverne i Dar fik mig helt ned. Jeg måtte aflyse det hele, som jo gjorde en far og datter meget triste. Jeg skrev om sidste gang vi søgte visum under posten 'så frustreret'. Min datter er fem et halvt år nu og det er to år siden hun har set sin far. Hun udtrykker savn næsten dagligt og der sker ting i hendes liv som hun rigtig gerne vil dele med sin far. Jeg bliver så trist hver gang hun spørger hvorfor han ikke bare kan komme herop. Det skal siges at jeg har været ind og ud af kontanthjælpssystemet siden jeg kom hjem fra Afrika. Han bor på Zanzibar og har ikke mange ressourcer til rådighed. Når han arbejder er der kun lige nok til at dække mad og husly. Jeg anede ikke at der var nogen chance for at han kunne få opholdstilladelse uden at være gift med mig, men det er der så måske alligevel... Jeg ville sådan set bare ønske at vi ikke skulle igennem et mentalt helvede for at få ham herop på besøg. Sidste gang blev der spildt så mange penge på forsikring for dage hvor vi stadig ventede svar og betaling for dokumenter, som han så i virkeligheden ikke skal bruge ifølge danske regler... Da han endelig fik visum var der ikke nok penge til flybillet! På fem år har hun set ham fem gange i længere perioder. Det ville have været dobbelt så mange gange, hvis hendes forældre havde haft de mentale og økonomiske ressourcer til det!

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.11.2014 16:18:38

Jeg kan ikke give dig de helt store forhåbninger. Dit barn har endnu ikke opnået en selvstændig tilknytning til DK (for at have det skal barnet være ca. 6 år og have gået i dansksproget daginstitution/dagpleje), og har juridisk set ikke boet sammen med sin far, blot været sammen med ham på ferier.

Men det koster ikke alverden at ansøge. Hvis svaret er negativt, vil I kunne se hvad præcis der lægges vægt på, og kan så vurdere om det er noget I kan ændre. Hvis det er sådan at I gerne vil leve sammen som familie, kan I overveje om I vil flytte til Sverige og søge efter svenske regler.
mh
Rådgiver for ÆUG

jovrose

Indlæg af jovrose » 12.11.2014 17:02:46

Tak for svar :-) hun er ikke langt fra at fylde 6 år, og vil til den tid kunne bevise stor tilknytning til Svendborg hvor vi bor. I forhold til at de ikke har boet sammen ville jeg nok forsøge at argumentere med at de aldrig har haft mulighed for at bo sammen, da vi fra hun var født ikke har opfyldt kravene på familiesammenføring. Som du siger ser det ikke ud til at vi mister noget ved at prøve. Sverige er ikke en løsning, for selvom far datter forhold er styrket over tid, så har mor far forholdet disintegreret. Og hvis der er en ting jeg ved om sverigeløsningen så kræver det et stærkt forhold. :-) tak for hjælpen

Besvar