Amerikansk kæreste

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
_semily

Amerikansk kæreste

Indlæg af _semily » 09.11.2014 19:07:59

Hej,

Jeg står i den situation, at jeg har en amerikansk kæreste, som meget gerne vil flytte Danmark og bo sammen med mig. Vi er begge 25, og jeg er studerende, ejer min egen lejlighed (på 6. år) og har desuden et studiejob 10-15 om ugen.

Jeg har forsøgt at undersøge, hvilke muligheder der er for at han kan komme hertil, og den eneste umiddelbare løsning jeg ser er, at vi gifter os. Han har desværre ikke nok point til greencard-ordningen, da han kun har en to-årig associate-uddannelse. Han har derimod sin egen enkeltmandsvirksomhed med filmproduktion, og jeg har i princippet også et jobtilbud til ham stående. Problemet er dog, at jobbet ikke vil give en indtægt på over 375.000kr om året, som er kravet for opholdstilladelse på arbejdsgrundlag. Jeg kan desuden ikke forestille mig han kan finde et job, som vil opfylde det krav. At starte på et studie er heller ikke en løsning, da han er professionel skater og rejser verden rundt til konkurrencer, og derfor ikke har tid til et studie ved siden af.
Derfor ser jeg kun ægteskab som en løsning, på trods af vi begge synes det er lidt tidligt at blive gift, og er uforstående overfor, hvorfor det skal være den eneste mulighed for at være sammen (i mere end 3 mdr af gangen hvert sted). Vi har begge rejst frem og tilbage mellem DK og USA flere gange.

Jeg har imidlertid talt med flere om mulighederne for, at han kan blive her, hvis vi gifter os. Jeg har forsøgt at læse mig frem til, på diverse internetsider, hvordan det kan lade sig gøre, og jeg har fundet meget hjælp her på siden og i ÆUG’s vejledning. Jeg har dog alligevel nogle opklarende spørgsmål:

1. Hvis vi gifter os i Danmark næste gang han er her, hvad skal der så egentlig til for at vores ansøgning godkendes? Ifølge nyidanmark.dk lever jeg op til de krav der stilles til ”ægtefællen i Danmark”, men alle jeg har talt med fortæller mig, at det vi vil være bedre stillet ved f.eks. at flytte til Sverige i 3 mdr. Hvordan vurderes ansøgningerne mere konkret? Kan man regne med at få imødekommet sin ansøgning, hvis man opfylder kravene på nyidanmark.dk, eller skal der mere til?

2. Stilles der tilknytningskrav når jeg kun er 25? Jeg er født og opvokset i Danmark.

3. Er behandlingstiden for ansøgninger stadig omkring de 3 mdr.? Så vidt jeg har kunne læse mig til, må min kæreste frit rejse frem og tilbage mellem DK og USA i behandlingsperioden?

3. Hvis der er nogen som har forslag til, hvordan min kæreste kan få opholdstilladelse uden vi behøver at gifte os, er ideerne mere end velkomne.

Jeg håber nogen kan hjælpe med, hvad vores muligheder er.

På forhånd tak,

Sofie

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Amerikansk kæreste

Indlæg af mh1 » 09.11.2014 23:34:32

1. Der skal ikke andet og mere til end de krav, du kan læse på nyidanmark. Der stilles trods alt ikke fælder for folk :mrgreen:

2. Ja, det stilles indtil du er 26/har været 26 år i DK. Men ingen problem, det er opfyldt når han har været på besøg i DK indtil flere gange.

3. Den er sikkert længere nu, da der er flere sager at behandle pga. øget antal flygtninge. Din kæreste kan rejse ud, men kun ind hvis han ikke har opbrugt sine visumfri dage.

4. Ingen, hvis du ikke er klar til at flytte til Sverige i en periode. Du skal i givet fald være parat til at blive 5-6 mdr. i Sverige, medmindre du finder arbejde der. Som arbejdstager vil du kunne nøjes med ca. 3 mdr.
mh
Rådgiver for ÆUG

_semily

Re: Amerikansk kæreste

Indlæg af _semily » 10.11.2014 17:09:14

Tusind tak for hjælpen!

Besvar