Jeg kender ikke til detaljerne i introduktionsprogrammet, men det er rigtigt, at det er obligatorisk, hvis man søger efter de nationale danske regler, og det skal såmænd nok også være rigtigt, at det varer i 3 år. Programmet omfatter danskundervisning i 3 moduler foruden undervisning i danske samfundsforhold, jobsøgning m.m.
Så vidt jeg ved, er der ikke tale om et fuldtidsprogram, så naturligvis kan det lade sig gøre, at din mand arbejder, samtidig med at han deltager i dette program. Der har dog her på ÆUG´s hjemmeside været skrevet om tilfælde, hvor folk har været nødt til at tage fri for arbejde for at deltage i jobsøgningskurset
Og ja, det er naturligvis fuldstændig tåbeligt, men det er jo heller ikke just studenterhuen, som trykker den nuværende regering eller de nuværende folketingsmedlemmer.
Jeg tror dog egentlig, at mange alt i alt er glade for introduktionsprogrammet, og herunder især for den gratis danskundervisning, som er målrettet imod udlændinge, og hvor folk kommer ind på et hold, som svarer til deres generelle uddannelsesmæssige baggrund m.m.
Hvis man alligevel gerne vil slippe for programmet såvel som for alle de øvrige danske krav om f.eks. bolig eller bankgaranti, så kan man kortvarigt flytte til et andet EU-land og herefter tilbage til Danmark igen jævnfør debatten i forum "Sverigesløsningen" samt "EU-regler og klagesag anno 2008"