Introduktionsprogram

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Anne Alver
Geografisk sted: Danmark

Introduktionsprogram

Indlæg af Anne Alver » 17.08.2008 10:55:00

På FS-skemaet skal man bla. skrive under på, at man vil gennemføre det introduktionsprogram, man vil blive tilbudt, og jeg har også læst her i Forum, flere der nævner det, men hvad er det for et program, og hvad kræver det? Vi vil jo ikke skrive under på noget, vi ikke aner, hvad er! :!:
I går var min nysankommende mand hos en tyrkisktalende frisør, som bildte ham ind, at for at han kunne få lov at blive i Danmark skulle han gå 3 år i skole for at lære dansk og om vores kultur!!! :?: :shock:
3 år er efter min mening lige lang tid nok at bruge på det!! :P Jeg havde faktisk tænkt mig, at han skulle arbejde, hvilket også er det, han selv helst vil, og så kan han vel lære dansk og kultur på aftenkurser eller selvstudie!? :idea:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.08.2008 12:25:46

Jeg kender ikke til detaljerne i introduktionsprogrammet, men det er rigtigt, at det er obligatorisk, hvis man søger efter de nationale danske regler, og det skal såmænd nok også være rigtigt, at det varer i 3 år. Programmet omfatter danskundervisning i 3 moduler foruden undervisning i danske samfundsforhold, jobsøgning m.m.

Så vidt jeg ved, er der ikke tale om et fuldtidsprogram, så naturligvis kan det lade sig gøre, at din mand arbejder, samtidig med at han deltager i dette program. Der har dog her på ÆUG´s hjemmeside været skrevet om tilfælde, hvor folk har været nødt til at tage fri for arbejde for at deltage i jobsøgningskurset :shock: :shock: :shock:

Og ja, det er naturligvis fuldstændig tåbeligt, men det er jo heller ikke just studenterhuen, som trykker den nuværende regering eller de nuværende folketingsmedlemmer.

Jeg tror dog egentlig, at mange alt i alt er glade for introduktionsprogrammet, og herunder især for den gratis danskundervisning, som er målrettet imod udlændinge, og hvor folk kommer ind på et hold, som svarer til deres generelle uddannelsesmæssige baggrund m.m.

Hvis man alligevel gerne vil slippe for programmet såvel som for alle de øvrige danske krav om f.eks. bolig eller bankgaranti, så kan man kortvarigt flytte til et andet EU-land og herefter tilbage til Danmark igen jævnfør debatten i forum "Sverigesløsningen" samt "EU-regler og klagesag anno 2008"

Nariakira
Kontakt:

Indlæg af Nariakira » 17.08.2008 13:33:12

Programmet bliver tilrettelagt af kommunen i samarbejde med din aegtefaelle, saa han/hun faar i nogen grad indflydelse paa indholdet.

Du kan laese mere om det her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Integrat ... aering.htm

ZB

Indlæg af ZB » 17.08.2008 14:21:18

Det er korrekt at det an tage så lang tid hvis man f.eks arbejder, får børn osv, men det er meget individuelt..de første 3 år er det gratis at gå til dansk. Der er 2 samfundskurser og 6 moduler dansk man skal bestå. For at få permanent ophold skal man have bestået integrationsdprogrammet.

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 17.08.2008 16:40:11

Hej Anne.
Ja, den tyrkisktalende frisør har faktisk ganske ret. Din mand skal have gennemført indtroduktionsprogrammet, som løber 3 år, for at kunne få permanent opholdtilladelse i DK, så kryds endelig af i JA.
Når I er blevet familiesammenført vil I automatisk blive kontaktet af en sagsbehandler, som på et møde vil forklare jer mere om reglerne.
Rent praktisk foregår det sådan, at de spørger lidt ind til, hvad din mand har lavet i hjemlandet, hvilke fremtidsplaner han har - vil han gerne studere, vil han arbejde osv. Så udfærdiger de en kontrakt, som er en slags plan for, hvad man forventer at lave 6 måneder frem i tiden, og løbende ca. hver 3. md. kommer der brev fra sagsbehandleren, om der er ændringer til kontrakten. Eks. vil det være en ændring hvis din mand skifter job eller I flytter. Det er altid muligt, at ændre kontrakten. Det er meget stille og roligt, og ikke noget med at skulle stå skoleret!
Mht. sprogskole er det en del af kontrakten og integrationsprogrammet og det er obligatorisk. Man har 3 år til at færdiggøre det niveau, man bliver placeret på. Men hvis man kan afslutte indenfor 2 år, må man man gerne det. Der er mulighed for at tage aftenkursus, som er færre timer, hvis man man har job ved siden af. Jeg tror også det er en god nok ide, jeg ville nødigt lære dansk som selvstudie. Det er også en god måde at få venner på, som er i samme situation som en selv...

Vær opmærksom på, at når din mand har afsluttet sin danskuddannelse kan I få nedskrevet bankgarantien til det halve beløb. For at gøre dette skal I kontakte kommunen, som så anmoder banken om at nedsætte garantien.

Held og lykke med det hele.

Besvar