Mistænkeligt !?!?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Claus

Mistænkeligt !?!?

Indlæg af Claus » 01.08.2008 14:37:27

Jeg har lige afleveret min fa1(familiesammenføring ) hos US i Kbh. Ingen problemer i det. Men da jeg så kommer hjem og ringer til min kone i Ukraine, så siger hun at hun inde på den danske ambassade, har fået at vide at hun ikke kunne komme til sit aftalte møde uden en helbredsforsikring. Så den måttet hun købe (på ambassaen!). Og da hun så er kommet i mødet så får hun at vide at hun skulle aflevere 2 identiske ansøgninger med 8 billeder. Selvom fa1 siger hun kun skal aflevere 1 ansøgning og 4 billeder. Lyder det som om de leder efter en mulighed for at afvise hende ???

Er jeg den eneste som finder det underligt at man kan købe helbredsforsikring på en ambassade og at det er et krav for at komme til Danmark ?? Rejseforsikring ja hvis det er visum. Men dette er en opholdstilladelse. Det er som at sige du skal købe en bibel for at komme ind i kirken......

Hører gerne fra andre som evt har en forklaring på dette. Og sig ikke et helbredsforsikringen er en garanti fordi hun får dansk sygesikring. Så ville det stå i fa1 ansøgningen.

mvh

Claus

COkoye
Geografisk sted: Slagelse-Nigeria

Indlæg af COkoye » 01.08.2008 18:50:15

Hej
Jeg har også lige sendt fa1 ind og min mand oplevede også at skulle give 6 billeder...Det var det samme da vi søgte visum der skulle de også have extra billeder og extra svar på spørgsmål som ellers kun var forbeholdt for ikke ægtepar.Jeg tror det desværre er meget normalt at der stilles ekstra krav end der egentlig kræves,og hvem ved,hvem der infomere eller disinfomere div ambassader hvordan de skal håndtere familie sammenføringer.Vi har jo lige nu et sprællevende eksempel i Udlændinge Service,på misinformation.Så hold hovedet koldt og hjertet varmt..Hvis i opfylder kravene iøvrigt.burde der jo ikke være nogle problemer med Fs for jer.
Held og Lykke
Conni
Alle vores drømme kan gå i opfyldelse - hvis vi har modet til at forfølge dem.(Disney)

Claus

Tak . . .

Indlæg af Claus » 01.08.2008 19:02:36

Hej Connie,
Tak for de varme ord. Men som "gammel" militær mand så nager det mig at man laver et flot pakke til familiesammenføring og så holder den ikke. Det er min klare overbevisning at i mit tilfælde og på den danske ambasade i Kiev, så ønsker man at forsøge at afvise personer. Det ligner et afskrækningsmiddel. Og bare det at man sælger tillægsydelser på en ambassade finder jeg meget umoralsk. Selv for ukraine...:)))

Jeg kontakter US på mandag og vil have en forklaring på dette. Er den ikke tilfredsstillende, så må medierne blandes ind i dette også. Og skal nok poste deres svar her.

mvh

Claus

COkoye
Geografisk sted: Slagelse-Nigeria

Indlæg af COkoye » 01.08.2008 21:03:47

Hej Claus
Enig det er helt forkert,det er jo en ambassade og ikke en tombola...
Hej igen fra
Conni
Alle vores drømme kan gå i opfyldelse - hvis vi har modet til at forfølge dem.(Disney)

Claus

Svar fra US . . .

Indlæg af Claus » 04.08.2008 12:41:00

US siger at de kun samarbejder med de forskellige ambassader. De kan ikke svare for deres procedure eller hvordan de gør tingene.

Efter min mening så ville jeg lukke det firma (US) med al det rod. Ingen kan vejlede fordi de ikke ved hvad de andre laver. Der er forskellig procedure fra land til land. Så skal man følge den ene eller den anden eller måske en tredje procedure ?? Hvormeget skal man betale??

Jeg har skrevet til den danske ambassade i Kiev og de skal nu forklare hvorfor man presses til at købe en helbredsforsikring når deres egen hjemmeside siger det modsatte. Jeg skal nok skrive svaret her.

mvh

Claus

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.08.2008 14:08:12

Claus, det lyder bestemt, som om I har været udsat for et forsøg på afpresning / bestikkelse på den ambassade. Send en skriftlig klage til Udenrigsministeriet. Det er dem, som er ansvarlig for, hvad der sker på de danske repræsentationer rundt omkring i Verden. Også selvom de har udliciteret opgaven til et andet lands repræsentation.

Claus

Så kom svaret . . .

Indlæg af Claus » 15.08.2008 15:51:50

1. Først og fremmest: Nej, din kone skal ikke fremvise dokumentation for rejseforsikring ved ansøgning om opholdstilladelse til familiesammenføring. Det skal man kun ved ansøgning om visum. Hun kan derfor bede om pengene tilbage hos firmaet, hvor hun købte forsikringen.

2. Dernæst: Ambassaden har ganske rigtigt egne procedurer, som man ikke nødvendigvis kender hos Udlændingeservice. Disse drejer sig bl.a. om betaling af gebyrer, åbningstider, bestilling af tid til aflevering af ansøgning, antallet af ansøgningsformularer, der skal udfyldes etc. Check gerne her: http://www.ambkyiv.um.dk/da/menu/Borger ... a/Generel/, hvor ovennævnte beskrives. Denne website er altid til rådighed og mange ansøgere har god gavn af at bruge den som en naturlig del af forberedelsen af ansøgningsprocessen. Ellers er ansøgere også meget velkommen til at kontakte visumafdelingen i telefonåbningstiden kl. 14-16 på +380 44 200 1260.

3. Og endelig: Vagten ved ambassadens indgang er normalt en person vi stoler på. Jeg gætter på, at der er sket det, at han har ville være hjælpsom og derfor har tilbudt din kone at formidle kontakten til en forsikringssælger – uagtet, at hun ikke havde brug for en sådan forsikring. Det er imidlertid ikke hans opgave overhovedet at se på ansøgninger fra ambassadens kunder, besvare spørgsmål om ansøgningsproces, tilbyde ydelser for ambassaden eller på nogen måde give indtryk af at være ansat i ambassadens visumafdeling. Vi vil derfor tage en snak med ham og understrege dette”.

Så nu kan min kone rejse 160 km for at få pengene tilbage fordi en ansat ved ambassaden ikke kan sit arbejde. Det er bare dejligt !!! Argh !!

mvh

Claus

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.08.2008 17:41:49

Ja vagten har sikkert bare villet være hjælpsom. Min bare røv. Jeg har boet 4 år i et u-land, så har s.. efterhånden lært at gennemskue alle disse små julelege. Lur mig, om ikke fyren har haft en aftale om returkommission med det forsikringsselskab. Eller om den såkaldte "forsikring" ikke i det hele taget er det rene svindel og bedrag.

Godt at du fik sat tingene på plads med lidt hjælp fra Udenrigsministeriet. Og ja, de skal nok "tale" lidt med den vagt. Eller rettere sagt: give ham et solidt lods i røven og ansætte en anden i stedet. Men det kan de jo ikke tillade sig at skrive i et brev til dig.....

Lad os høre, om og på hvilken måde, det evt. lykkes for din kone at få jeres penge tilbage :)

Claus

Indlæg af Claus » 17.08.2008 20:19:50

Hey Fun,
Ja tror da også han er betalt for sine ydelser. Og det skal stoppes. Bare ærgeligt at vi presser endnu en ukrainer på flasken......

Men jeg har fundet ud af at den forsikring hun har købt er fra et stort internationalt firma som bruger lokale agenter. Nu har jeg bedt dem redegøre for deres methoder. Håber den lokale agent kan mærke presset..:)))

Updates følger . . .

mvh

Claus

Besvar