Prøve i Dansk 1 eller 2

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
NADI123456

Prøve i Dansk 1 eller 2

Indlæg af NADI123456 » 04.07.2014 17:07:41

Hej Alle,

Regner med at gifte mig med min makedonske forlovede i Danmark når hun kommer som turist.
Kan det være rigtigt hvis jeg nu søger om ægtefællesammenføring så skal hun forberede sig på at lære dansk fra den dag du kommer til dk?

Nu kan hun ikke engelsk hvordan skal hun lære dansk?

Hun kan 3 sprog flydende, Makedonsk, Albansk & Tyrkisk.

closed1

Re: Prøve i Dansk 1 eller 2

Indlæg af closed1 » 04.07.2014 22:12:28

Det er da en god ide at starte med det samme at lærer sproget . 6 måneder efter fs er godkendt skal man til en prøve i Dansk .

Der er da mange der har lært dansk uden at kunne engelsk . På sprogskolen taler de dansk fra første dag og de underviser ikke på engelsk .

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 05.07.2014 15:19:44

Når hun allerede kan 3 sprog, som tilhører hver sin sprogfamilie (slavisk, indoeuropæsik og tyrkisk/altaisk), tvivler jeg på at det skulle være noget problem at få lært dansk.

Den meget berømte Berlitz-skole (http://www.berlitz.dk/dk/om_os/traditio ... index.html) underviser i alle mulige sprog, og undervisningssproget har altid KUN været netop det sprog man kom for at lære. Det er kendt for at være den hurtigste metode til at opnå talefærdighed.

Tilsvarende har jeg lært tyrkisk på en sprogskole hvor al undervisning foregik på tyrkisk.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.07.2014 18:45:20

Indtil videre har ÆUG ikke hørt om nogen, der er dumpet til den obligatoriske Danskprøve 1, så den synes jeg ikke, man skal lade sig skræmme så meget af. Det er bare med at klø på og bestå den lige som alle de andre.

Skulle man endelig være så uheldig at dumpe, har ÆUG fået oplyst af US, at der ikke er noget til hinder for at indlevere en ny ansøgning om FS her i landet, så længe opholdstilladelsen ikke er endeligt inddraget. Og i den sammenhæng har en klage til Udlændingenævnet opsættende virkning.

Man kan altså i princippet søge om en ny opholdstilladelse og få denne, medens inddragelseskontoret og evt. Udlændingenævnet behandler sagen om inddragelse af den gamle opholdstilladelse, fordi man ikke bestod prøven til tiden.

Udover det administrative besvær er den eneste ulempe, at man i en overgangsperiode vil skulle stille 2 bankgarantier, fordi man har 2 opholdstilladelser. Men hele forløbet kan altså i teorien gennemføres, uden at man behøver forlade Danmark. Ja det lyder skørt, men sådan er bureaukratiet nogen gange :D

NADI123456

Indlæg af NADI123456 » 19.07.2014 15:09:07

Jamen er det nok med at lave ansøgningen " ægteskabs sammenføring"?
For på selve ansøgningen står der om man har bestået dansk1 og som jeg forstår skal man først til prøve efter man har afsendt og fået et svar om man kan ægteskabsammenføres?

Takker

Katrine
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Katrine » 19.07.2014 15:23:47

Som jeg hat forstået det, spørger de om det for at kunne fastsætte størrelsen på bankgarantien.
Bestået prøve 1 =lavere beløb
Din dame kan lære dansk så tidligt hun vil, men gratis sprogskole behøver kommunerne først tilbyde efter opholdstilladelse er givet. Dog kan man altid spørge
...

dl19

Indlæg af dl19 » 13.08.2014 01:16:04

fundiver199 skrev:Indtil videre har ÆUG ikke hørt om nogen, der er dumpet til den obligatoriske Danskprøve 1, så den synes jeg ikke, man skal lade sig skræmme så meget af. Det er bare med at klø på og bestå den lige som alle de andre.

Skulle man endelig være så uheldig at dumpe, har ÆUG fået oplyst af US, at der ikke er noget til hinder for at indlevere en ny ansøgning om FS her i landet, så længe opholdstilladelsen ikke er endeligt inddraget. Og i den sammenhæng har en klage til Udlændingenævnet opsættende virkning.

Man kan altså i princippet søge om en ny opholdstilladelse og få denne, medens inddragelseskontoret og evt. Udlændingenævnet behandler sagen om inddragelse af den gamle opholdstilladelse, fordi man ikke bestod prøven til tiden.

Udover det administrative besvær er den eneste ulempe, at man i en overgangsperiode vil skulle stille 2 bankgarantier, fordi man har 2 opholdstilladelser. Men hele forløbet kan altså i teorien gennemføres, uden at man behøver forlade Danmark. Ja det lyder skørt, men sådan er bureaukratiet nogen gange :D
Ja det lyder godt nok skørt som du selv skriver. Jeg har altid troet at man skulle forlade landet for at kunne indgive en ny ansøgning.
Kunne du venligst uddybe hvad du mener med "Og i den sammenhæng har en klage til Udlændingenævnet opsættende virkning". Skal man sende en klage for at kunne indgive en ny ansøgning? Eller er en klage bare for at vinde mere tid for at kunne sende en ny ansøgning?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.08.2014 09:36:40

Hvis man klager over en afgørelse om inddragelse af opholdstilladelse inden for 7 dage, så gælder opholdstilladelsen stadig, indtil Udlændingenævnet har taget stilling til klagen.

Årsagen må antages at være, at det er urimeligt indgribende over for folk at bede dem forlade Danmark, før der er truffet en endelig afgørelse i sagen. Hvis man f.eks. har et job, vil man jo miste dette job, hvis man bliver nødt til at forlade Danmark. Og så har man allerede lidt en meget stor ulempe, selvom man 3 måneder senere får at vide, at afgørelsen var forkert, og at man derfor kan vende tilbage til Danmark igen. For til den tid har arbejdsgiveren jo nok ansat en ny. Det samme gør sig gældende, hvis man er i gang med en uddannelse.

Ved ansøgning om ny opholdstilladelse har man derimod ikke nogen rettigheder i forvejen, og derfor kan man i den situation godt tillade sig at sige, at folk må vente i udlandet, medens Udlændingenævnet behandler deres klage over afslag på opholdstilladelse.

Og nej man skal ikke sende en klage for at indgive en ansøgning om ny opholdstilladelse. Men man skal sende en klage inden 7 dage for at sikre sig, at den gamle opholdstilladelse bliver ved at være gyldig, så man dels kan indgive en ny ansøgning her i landet, hvis man ikke har gjort det allerede, og dels kan fortsætte med at arbejde eller studere frem for kun at være på ”processuelt ophold” i forbindelse med den nye ansøgning.

Men det klogeste i den beskrevne situation er nok at indgive ansøgning om ny opholdstilladelse lige så snart, man bliver klar over, at ”den er gal”, og at den gamle står til at blive inddraget.

dl19

Indlæg af dl19 » 13.08.2014 18:20:41

Mange tak for svaret, det giver jo mening.
Lige et andet relateret spørgsmål: hvis man nu af en eller anden grund ikke får sendt en ny ansøgning inden den første bliver inddraget, skal man så sende den nye ansøgning fra det land man oprindeligt kommer fra (for eksempel USA) eller kan man sende den fra et hvilket som helst land, for eksempel Tyskland eller Sverige?

Besvar