Kære ÆUG
Min mand har ikke været i Danmark før!
For at få dispensation til tilknytningskravet skal ens arbejde være under positivliste. Jeg kan se at gymnasielærer er på positivlisten. Men der står at man både skal have en kandidatgrad + dansk autorisation. Hvad menes der med det? Jeg er færdiguddannet Cand. Scient i Molekylær biologi og underviser nu på et teknisk gymnasium.
Det med kandidatgrad! skal man have en kandidatgrad som underviser? Eller er det nok med en kandidatgrad i molekylær biologi.
Tror I at der kan ses bort fra/ få dispensation til tilknytningskravet her? Jeg er dansk statsborger, men har desværre ikke været i Danmark i over 26 år endnu.
Håber at I kan hjælpe.
Tilknytningskrav
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Tilknytningskrav
Positivlisten er skrevet til udlændinge, som altså både skal have en bestemt uddannelse OG ret til at udøve erhvervet - fx er det ikke nok at være uddannet hjertekirurg, kirurgen skal også have en dansk autorisation til at arbejde i det danske sundhedsvæsen, og en kandidat-/Master's uddannet skal have noget, som svarer til pædagogikum.
Da du ER gymnasielærer, har du formodentlig både uddannelsen OG autorisationen.
Men altså: tilknytningskravet er særdeles let at opfylde:
Din mand skal komme på et turistvisum, og være i landet mindst 24 timer før I indgiver ansøgning om familiesammenføring - dette er nok til at I opfylder tilknytningskravet.
ELLER han skal komme på et forholdsvis kort besøg (1-2 uger eller hvad I nu selv synes) og derefter søge fra sit hjemland.
Hvilken metode I vælger er op til temperament og pengepung (1 returbillet eller 2, skulle vente på processuelt ophold uden ret til at tage arbejde, eller have opholdstilladelsen på plads inden bopæl i hjemlandet opgives).
Da du ER gymnasielærer, har du formodentlig både uddannelsen OG autorisationen.
Men altså: tilknytningskravet er særdeles let at opfylde:
Din mand skal komme på et turistvisum, og være i landet mindst 24 timer før I indgiver ansøgning om familiesammenføring - dette er nok til at I opfylder tilknytningskravet.
ELLER han skal komme på et forholdsvis kort besøg (1-2 uger eller hvad I nu selv synes) og derefter søge fra sit hjemland.
Hvilken metode I vælger er op til temperament og pengepung (1 returbillet eller 2, skulle vente på processuelt ophold uden ret til at tage arbejde, eller have opholdstilladelsen på plads inden bopæl i hjemlandet opgives).
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Re: Tilknytningskrav
Enig med mh. Ingen grund til at bruge en masse tid og energi på at forsøge at blive fritaget for tilknytningskravet, hvis alt, hvad der skal til for at opfylde det, er et visum og en billet til Danmark. Og da navnlig ikke, hvis I alligevel har tænkt jer, at din mand skal søge og vente her i landet.
Da du har taget en dansk uddannelse og har arbejde her i landet, vil jeg betragte det som nærmest utænkeligt, at DIN del af tilknytningskravet ikke er opfyldt. Det skulle i så fald være, hvis du f.eks. først kom til Danmark for 7 år siden, eller for nylig har opholdt dig flere år i din mands hjemland.
Da du har taget en dansk uddannelse og har arbejde her i landet, vil jeg betragte det som nærmest utænkeligt, at DIN del af tilknytningskravet ikke er opfyldt. Det skulle i så fald være, hvis du f.eks. først kom til Danmark for 7 år siden, eller for nylig har opholdt dig flere år i din mands hjemland.