A1 danskprøve for sent

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nong

A1 danskprøve for sent

Indlæg af Nong » 27.07.2014 20:57:29

Kære alle,

Min kone fra Thailand tog danskprøve A1, 5 md. for sent.

Det var ren mistolkning af reglerne.
Min kone havde hørt at vi ville blive indkaldt, og så ville hun gerne bruge længst mulig tid til forberedelse, og evt tage A2 med det samme, da det jo koster over 2000 at gå til prøve, og hun helst ikke vil le dumbe A2
Hun har fra niveau 0 Dansk 2 modul og 3, som jo er meget sværere end A1.
Hun har studeret Dansk særdeles hårdt, gået i skole, ekstra skole, og arbejdet.
Hun bestod A1 med 29 rigtige udaf 30, og kan sagtens bestå A2.

Vi undrede os over at hun ikke fik svar på A1 prøven nu efter 3 md. Vi rykkede og fik at vide at vi skulle bare vente.

Nu efter at vi har ansøgt om forlængels af hendes opholdstilladelse, fik vi resultatet af A1 sammen med papirer om partsafhøring, der skulle udfyldes.

Hun skulle svare på hvorfor hun kom for sent, og hendes tilhørsforhold til Danmark.

Nu håber vi så bare at de vægter det højere at hun faktisk er bedre end A1, at hun har brugt tiden på at studere dansk, og arbejde på en dansk arbejdsplads.

Loven siger som jeg forstår, at udlst, nu vil veje om hun har særlig tilknytning til danmark.
Hvad mener i er gældende for tilknytningskravet?
Vi syntes selvfølgelig at hun har særlig tilknytning.

Hvad mener i?

VH Nong

fundiver199

Re: A1 danskprøve for sent

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2014 07:01:14

Inddragelseskontoret skal nu tage stilling til, om det vil være "særligt belastende" for din kone at få inddraget sin opholdstilladelse, på samme måde som hvis I f.eks. ikke havde opfyldt boligkravet ved ansøgning om forlængelse.

Hvis de når frem til, at det vil det IKKE - f.eks. fordi der ikke er noget i vejen for, at I kan flytte til Thailand - bliver den inddraget.

Herefter kan din kone så søge om en ny opholdstilladelse. Så længe den gamle opholdstilladelse ikke er endeligt inddraget, kan hun søge her i landet. Hvis der klages over inddragelsen til Udlændingenævnet inden for 7 dage, har din kone fortsat "lovligt ophold" og kan indgive en ny ansøgning her i landet, medens de behandler klagen.

Klager I ikke inden for 7 dage, skal hun udrejse, men kan så indgive en ny ansøgning om familiesammenføring på ambassaden i Thailand.

Hvis den nye ansøgning imødekommes, skal du stille en ny bankgaranti. Når den gamle opholdstilladelse er inddraget, kan du så få frigivet den gamle bankgaranti. Men i en periode vil du altså skulle stille 2 bankgarantier, hvis din kone ønsker at vente her i landet, medens hun søger om den nye opholdstilladelse. Dog skal den nye kun være på 32.000 kroner, da hun jo allerede har bestået A1.

I bliver det første ÆUG-par, som skal gennem dette forløb, og derfor vil vi meget gerne høre om, hvordan det går. Især om opholdstilladelsen faktisk bliver inddraget.

Til andre kan jeg selvfølgelig kun give det råd, at det er nemmere og billigere at tage Danskprøve1 rettidigt.

Nong

Indlæg af Nong » 04.08.2014 10:05:29

Min kones vendinde, kom 9md for sent til A1 prøven.
Hun hun fik inddraget sin opholdstilladelse, og skal søge på Fa1 på ny.

Dermed mistede hun også sin arbejdstilladelse.
Det må jo siges at være omvendt integration. Hun har gode jobs som oversætter og underviser, som hun midster, på grund af en test af integration, som er langt under hendes sproglige niveau. Absurt!

Jeg talte med UDLST idag, og de opfordrede mig til at sende en ny A1 formular med det samme, da det kunne nedsætte sagsbehandlingstiden, i tilfælde af at de skulle indhænte nye oplysninger til brug for ny FS ansøgning.

vh nong

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.08.2014 10:17:03

Der er nok ingen, der synes, det er specielt formålstjenligt, hvad der skete med din kones veninde. Men målet med lovgivningen er jo heller ikke, at folk skal glemme at tage testen, og først gøre det 9 måneder for sent. Målet er, at folk skal tage prøven rettidigt, og at kravet skal få dem hurtigere i gang med at lære dansk, end nogen måske ellers ville komme det.

Så hvis testen er ”langt under hendes niveau”, er det da ærlig talt bare for dumt, hun ikke har taget den. Og først og fremmest hendes eget ansvar, og dernæst hendes mand. For jeg skal da hilse og sige, at jeg nok skulle sørge for at minde min kone om at tage prøven til tiden!

Det er da klart, at når kravet nu engang er der, så kan man ikke bare sige ”nå ja men det betyder jo ikke noget, at du tog prøven 9 måneder for sent, så det glemmer vi bare lige”. På et tidspunkt skal opholdstilladelsen også forlænges, og det skal man også søge om, før den udløber. Så man kan da lige så godt først som sidst vænne sig til at tage den slags frister alvorligt. I stedet for at synes, de er noget pjat, man ikke kan spilde sin tid med.

Besvar