Hej alle,
Jeg fik min permanent ( tidsubegrænset ) opholdstilladelse for to dage siden er baseret på uddannelse og derefter green card arbejde (ikke i positiv liste). Jeg har været i Dk i 10 år & har studeret det meste af tiden og arbejder siden for nylig. For nylig har jeg fået min permanente og fundet ud af, at jeg er i vanskelige situation når det kommer til ægteskabet. Der er åbenbart nogle regel, der hindrer (i modsætning til medfølgende familie medlemmer), som man skal holde permanent opholdstilladelse i 3 år før man kan ansøge om familiesammenføring (jeg vil giftes snart og bringe hende fra Centralasien, hvor jeg kommer fra selv også, dvs ud af EU), tilknytningkrav og 24 års regel er passer ikke til hende.
Kan nogen venligst hjælpe med, hvad jeg kan gøre?
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... aeller.htm
Jeg sætter pris på alle indsats.
Familiesammenføring & permanent opholdstilladelse
Re: Familiesammenføring & permanent opholdstilladelse
Som du selv er inde på, så vil det ikke være muligt for hende at få ophold i Danmark på baggrund af et ægteskab med dig.
Hun kan derimod søge ophold ligesom du selv har gjort qua studier eller arbejde i Danmark.
Hun kan derimod søge ophold ligesom du selv har gjort qua studier eller arbejde i Danmark.
-
fundiver199
Når du har været i Danmark i 10 år, kan du søge om at blive dansk statsborger. Så vil du opfylde grundkravet om at være dansk statsborger, flygtning eller have haft permanent opholdstilladelse i mindst 3 år. Og med dansk uddannelse, arbejde og så videre, vil jeg mene, at tilknytningskravet også kan være opfyldt, selvom du har boet her i mindre end 12 år.
Jeg mener derimod, det er rigtigt, at du ikke længere kan benytte dig af reglerne om "medfølgende familie", når din opholdstilladelse er gjort permanent. Så på en måde havde det måske været smartere at få ordnet familiesammenføringen, før du søgte om permanent opholdstilladelse.
Så det bedste råd er nok at gå skridtet videre og søge om dansk statsborgerskab og først herefter om familiesammenføring.
Jeg mener derimod, det er rigtigt, at du ikke længere kan benytte dig af reglerne om "medfølgende familie", når din opholdstilladelse er gjort permanent. Så på en måde havde det måske været smartere at få ordnet familiesammenføringen, før du søgte om permanent opholdstilladelse.
Så det bedste råd er nok at gå skridtet videre og søge om dansk statsborgerskab og først herefter om familiesammenføring.
Tak, men det bliver meget besværligt for os, man skal betale ca 10,000 euro for et år for at læse herskaanebo skrev:Som du selv er inde på, så vil det ikke være muligt for hende at få ophold i Danmark på baggrund af et ægteskab med dig.
Mange tak fundiver199, det tage 1-2 for at få dansk pas og der er også 24 års reglerfundiver199 skrev:Når du har været i Danmark i 10 år, kan du søge om at blive dansk statsborger. Så vil du opfylde grundkravet om at være dansk statsborger, flygtning eller have haft permanent opholdstilladelse i mindst 3 år. Og med dansk uddannelse, arbejde og så videre, vil jeg mene, at tilknytningskravet også kan være opfyldt, selvom du har boet her i mindre end 12 år.