velkommen hjem til dejlige danmark

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
bad future

velkommen hjem til dejlige danmark

Indlæg af bad future » 11.08.2008 11:42:47

Efter længere tids sygdom i udlandet i et ikke EU land valgte jeg at rejse hjem til DK da jeg grundet den økonomiske situation ikke kunne forsætte med at betale de regninger der var forbundet med alle disse læge besøg.

Jeg valgte at rejse til dk da jeg ved at systemet kunne hjælpe mig. Men mange ting er sket i de sidste seks år jeg har været væk fra dk.

Blev gift med en lokal kvinde i det land i asien jeg opholdte mig i og fik så lige et par dejlige børn som sidegevinst.

Nu sidder jeg her og tænker på dem. Børnene har fået dansk pas lige efter at de kom til verden i udlandet, men min kone er jo ikke dansker. Vi er begge langt over 24 år og har været gift i flere år (3,5år) officielt i udlandet og dk

Fallit og syg har jeg fået hjælp fra den danske stat. Jeg regner ikke med at komme i arbejde i den nærmeste fremtid.

Jeg ønsker at få mine børn og kone herop. Jeg kan kun pt. Tilbude dem den hjælp jeg får at staten nemlig starthjælp.

Jeg ved at der skal gå min. 12 md. "starthjælp=karantæne" Før jeg kan søge om FS med min kone og situationen er at jeg vil forsætte i langtid endnu med hjælp fra staten.

Er jeg totalt afskåret fra at få min kone herop hvis min aktuelle situation forsætter ?

SraPacheco

Indlæg af SraPacheco » 11.08.2008 12:08:37

Hej!
Det forholder sig sådan at du skal kunne forsørge din ægtefælle for at I kan få bevilget FS, så indtil du kan det er der desværre ingen muligheder for jer i Danmark. Det er ærgerligt for jer med den situation du er I, men sådan er reglerne.
Er der slet ingen mulighed for at du kan få et job af den ene eller den anden slags?? Så ville der i det mindste være et lille lys for enden af tunnellen - efter 12 måneder godt nok, men alligevel.
Forsørgelseskravet bortfalder så vidt jeg har forstået det udelukkende hvis du har særbørn i Danmark, dvs. børn du har med en anden kvinde fra et tidligere forhold og som du har samkvem med.
Ellers kunne I overveje om Sverigesløsningen måske ville være brugbar for jer?
Håber I finder en løsning.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.08.2008 14:57:26

Thja, du kan jo ikke rigtig bruge det til noget, men andre, som overvejer at bosætte sig i udlandet, kan måske. Du skulle jo nemlig naturligvis have sørget for at tegne en privat sygeforsikring, INDEN du blev syg. Og herudover også en forsikring, som havde givet dig en årlig udbetaling, såfremt du blev uarbejdsdygtig inden pensionsalderen.

Den slags forsikringer er man jo nødt til at have, hvis man vil bo i et land, hvor man ikke betaler til sådan noget via skatterne. Men desværre er det jo meget let - og meget menneskeligt - at lade være med at tegne dem udfra betragtningen om, at "det sker jo ikke for mig".

Det er jo altid nogle andre, som bliver alvoligt syge, ikke en selv. Eller det tror man i hvert fald, indtil det faktisk sker alligevel. :(

Jeg håber, at du bliver rask nok til at begynde at arbejde igen, og at det lykkes for jer at genforene jeres lille familie i enten Danmark, Sverige eller Asien.

Pøj pøj med det.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.08.2008 15:33:34

Ved brug af de nationale regler om familiesammenføring i Sverige stilles der indtil videre ingen økonomiske krav af nogen art, og du og din ægtefælle vil fra dag 1 være socialt sikret i Sverige, så det var da en mulighed for jer - her tager sagsbehandlingen i øjeblikket ca. 6 måneder.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.08.2008 16:01:12

Spørgsmålet er, kan man som dansker flytte til Sverige, hvis man f.eks. er på sygedagpenge eller førtidspension? Gælder den fri bevægelighed ikke kun for studerende, selvforsørgende og pensionister - Med eller uden medbragt ægtefælle?

Men er man først kommet ind i Sverige, så er det vist rigtigt, at der kan søges FS uden nogen særlige krav. Så kan man bare slæbe sig på arbejde i nogle måneder, så kan det måske være en udvej.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.08.2008 16:29:29

Danskeres mulighed for at flytte til Sverige er ikke (kun) reguleret af EU-regler, men (også) af de nordiske konventioner - og danskere har siden 1950'erne frit kunnet flytte til et andet nordisk land uden at skulle være selvforsørgende.

Dvs. en dansker kan sagtens flytte til Sverige, og når vedkommende først er folkeregistreret i Sverige, søge om svensk førtidspension, bistandshjælp eller anden form for svensk socialhjælp.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.08.2008 17:53:45

Ok. Det var da en gavmild ordning og en nyttig information. Kan bare undre mig lidt, at man aldrig har hørt om f.eks. "invasion" af bistandsklienter fra København til Skåne. Det skulle man da ellers mene nok kunne være noget, der fik de svenske politikere op af stolen, hvis det skete. Eller i modsat retning naturligvis.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.08.2008 17:56:18

P.P.S. Og så kan jeg jo næsten regne ud, at der siden og måske også før 2002 nok har været en del familiesammenføringer i Sverige mellem danskere på socialhjælp og deres udenlandske ægtefæller.

Svenskerne er godt nok fantastisk tålmodige med deres naboer, det må man sige.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.08.2008 18:22:37

Nu er svensk bistandshjælp på et lavere niveau end i Danmark (selv om den er skattefri i modsætning til i Danmark), så det er næppe nogen særlig attraktiv løsning for de fleste danske bistandsklienter - dertil kommer, at man jo ikke bare uden videre flytter fra et land til et andet, da det kræver en vis portion energi og psykisk overskud, men det er altså en mulighed, hvis man ikke kan få lov til at bo i Danmark med sin partner - siden 1950'erne har vi lykkeligvis haft et nordisk fælleskab og dermed langt større grad af fri bevægelighed, end EU nogensinde har kunnet tilbyde.

I øvrigt har man da med jævne mellemrum i medierne hørt om invasion af bistandsklienter fra Sverige til Danmark, specielt af misbrugere fra Skåne til København, hvor man har kunnet få metadon i modsætning til i Sverige, ligesom Danmark (og især fristaden Christiania) som bekendt er noget mere liberal hvad angår alkohol, hash og marijuana

Besvar