Modtaget sygekontanthjælp - gælder 3 års reglen? mm.
Modtaget sygekontanthjælp - gælder 3 års reglen? mm.
Hej, jeg er den trælse situation at jeg er på sygekontanthjælp pga. en kronisk smertelidelse der efter tre år ikke forbedrer sig og jeg er derfor i overvejelse for ressourceforløb. Jeg har en kæreste fra et andet EU land og pga. min situation kan jeg naturligvis ikke flytte til hende. Hun vil dog gerne komme her.
Spørgsmålet er så om dette er udelukket pga. jeg modtager sygekontanthjælp?
Hun har et provisionslønnet arbejde, som hun kan udføre fra Danmark uden problemer og hun vil gerne betale skat heraf.
Hun modtager dog ikke lønsedler, men modtager beløbet via bankoverførsel. Jobbet er dog vellønnet og med en gennemsnitlig løn på ca. 20.000 kr/md for ca. 15 timers ugentlig arbejde. Hun kan i følge eget udsagn sagtens øge dette beløb betragteligt via øget arbejdsindsats.
Derudover har hun kontant ca. 120.000 kr. nu og her til rådighed.
Alt i alt skulle hun derved ikke blive det offentlige til byrde under alle omstændigheder.
Hendes eneste krav er at hun gerne have det danske registringsbevis, så hun er dækket af det Danske sundshedsvæsen skulle der ske noget.
Spørgsmålet er så om dette er udelukket pga. jeg modtager sygekontanthjælp?
Hun har et provisionslønnet arbejde, som hun kan udføre fra Danmark uden problemer og hun vil gerne betale skat heraf.
Hun modtager dog ikke lønsedler, men modtager beløbet via bankoverførsel. Jobbet er dog vellønnet og med en gennemsnitlig løn på ca. 20.000 kr/md for ca. 15 timers ugentlig arbejde. Hun kan i følge eget udsagn sagtens øge dette beløb betragteligt via øget arbejdsindsats.
Derudover har hun kontant ca. 120.000 kr. nu og her til rådighed.
Alt i alt skulle hun derved ikke blive det offentlige til byrde under alle omstændigheder.
Hendes eneste krav er at hun gerne have det danske registringsbevis, så hun er dækket af det Danske sundshedsvæsen skulle der ske noget.
Re: Modtaget sygekontanthjælp - gælder 3 års reglen? mm.
Din kæreste kan som selvforsørgende EU-borger flytte til DK endda uden at have nogen tilknytning til dig, så det kan hun bare gøre. Vær dog opmærksom på nye regler for samlevende i DK i forhold til din kontanthjælp.
Ja jeg har så et andet spørgsmål mht 3 års reglen.
Jeg er Dansk Statsborger, min mand er 3. lands borger, og er familiesammenført under EU loven i 2010 som selvforsørgende. Betinget af at jeg råder over tilstrækkelige midler osv.
.
Jeg har ikke modtaget nogen ydelser 3 år for inden vi søgte om Familiesammenføring.
Min man skulle kunde søge om Tidsubegrænset (permanent) Ophold til September 2015.
MEN !!
Jeg faldt og fik mig en masse rygskader i starten af 2013, var på sygedagpenge i et 1 år, og grundet varighedsbegrænsningen er mine sygedagpenge nu ophørt.
Min mand har stiftet enkeltmandsvirksomhed, men her ikke tjent noget endnu....
Han laver også julepynt som sæler som varmt brød.. men der er jo langt til Jul
Han har ikke været ansat af nogen i noget tid, så har nu ikke engang nok timer til deltids dagpenge..( selv om vi har betalt til den i snart 4 år
Jeg kan ikke søge dagpenge, dog har jeg nok timer...
Jeg har nu klaget om Sygedagpenge afgørelsen... og har fortalt dem at min forrige arbejdsgiver gerne vil have mig tilbage så de kan afgøre min arbejdsevne.. selv om min læge skriver min arbejdsevne ikke er til stede
. men jeg er jo ikke berettiget til noget hjælp under Aktiv Socialpolitik..
Hjæææælp.... Hvad gør jeg?
Vi købte vores hus i 2012, og har nu råd til at overleve i 1 måned til ..og så er det slut!
Jeg er fuldstændig rundt på gulvet i panik.
Jeg er Dansk Statsborger, min mand er 3. lands borger, og er familiesammenført under EU loven i 2010 som selvforsørgende. Betinget af at jeg råder over tilstrækkelige midler osv.
Jeg har ikke modtaget nogen ydelser 3 år for inden vi søgte om Familiesammenføring.
Min man skulle kunde søge om Tidsubegrænset (permanent) Ophold til September 2015.
MEN !!
Min mand har stiftet enkeltmandsvirksomhed, men her ikke tjent noget endnu....
Han har ikke været ansat af nogen i noget tid, så har nu ikke engang nok timer til deltids dagpenge..( selv om vi har betalt til den i snart 4 år
Jeg kan ikke søge dagpenge, dog har jeg nok timer...
Jeg har nu klaget om Sygedagpenge afgørelsen... og har fortalt dem at min forrige arbejdsgiver gerne vil have mig tilbage så de kan afgøre min arbejdsevne.. selv om min læge skriver min arbejdsevne ikke er til stede
Vi købte vores hus i 2012, og har nu råd til at overleve i 1 måned til ..og så er det slut!
Jeg er fuldstændig rundt på gulvet i panik.
Som dansk statsborger vil du altid kunne søge om kontanthjælp. Det er kun din ægtefælle, som ikke kan søge om kontanthjælp uden at det kan risikere at medføre inddragelse af opholkdskort.
Hej Skaanebo.
Er du sikker
Der står jo på hans opholdstilladelse: Din opholdsret er betinget af at din ægtefælle fortsat råder over sådanne indtægter eller midler til sit og sine familiemedlemmers underhold, at den pågældende ikke falder det offentlige til byrde
En dansk statsborger, som har udnyttet sin ret til fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land som selvforsørgende, dokumentere, at han eller hun råder over tilstrækkelige midler til sig selv og alle sine familiemedlemmer, herunder pågældendes ægtefælle/registrerede partner/samlevende, pågældendes børn under 21 år og ægtefællens/den registrerede partners/den samlevendes børn under 21 år.
Således at de ikke falder det offentlige til byrte.
For at få permanent opholdstilladelse i Danmark må man ikke have modtaget offentlig hjælp efter lov om aktiv socialpolitik (aktivloven) eller lov om integration af udlændinge i Danmark (integrationsloven) i de sidste 3 år.
Er du sikker
Der står jo på hans opholdstilladelse: Din opholdsret er betinget af at din ægtefælle fortsat råder over sådanne indtægter eller midler til sit og sine familiemedlemmers underhold, at den pågældende ikke falder det offentlige til byrde
En dansk statsborger, som har udnyttet sin ret til fri bevægelighed i et andet EU/EØS-land som selvforsørgende, dokumentere, at han eller hun råder over tilstrækkelige midler til sig selv og alle sine familiemedlemmer, herunder pågældendes ægtefælle/registrerede partner/samlevende, pågældendes børn under 21 år og ægtefællens/den registrerede partners/den samlevendes børn under 21 år.
Således at de ikke falder det offentlige til byrte.
For at få permanent opholdstilladelse i Danmark må man ikke have modtaget offentlig hjælp efter lov om aktiv socialpolitik (aktivloven) eller lov om integration af udlændinge i Danmark (integrationsloven) i de sidste 3 år.
Sagsbehandleren sagde jeg skulle prøve at søge om kontanthjælp, og da jeg spurgte, fortalte damen mig, at da min mand ikke tjener noget er jeg ikke berettiget til kontanthjælp
.. vi ejer jo også bolig .. eller 'formue' som de kalder det.(men sagde hun intet om) ... formue.. Ja, vis bare det var!
Så kom der lige brev fra Statsforvaltningen:skaanebo skrev:Som dansk statsborger vil du altid kunne søge om kontanthjælp. Det er kun din ægtefælle, som ikke kan søge om kontanthjælp uden at det kan risikere at medføre inddragelse af opholkdskort.
Oplysningerne om jeres indkomst giver imidlertid Statsforvaltningen grund til at antage, at I ikke råder over tilstrækkelige midler til jeres underhold, idet din hustru ikke længere arbejder eller modtager dagpenge, men modtager offentlig forsørgelse,og at du derfor ikke længere opfylder betingelserne for opholdsret i Danmark.