FamiLiesamføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Tyrkeren

FamiLiesamføring

Indlæg af Tyrkeren » 04.08.2008 20:05:16

Hej jeg er en tyrkisk pige på snart 25 som er født og opvokset i danmark. Jeg har en datter fra min tidligere ægteskab på 5 år.
Jeg har nogle spørgsmåle som håber kan få svar her.
Jeg blev gift i 2002 med min exmand som boede i tyrkiet og fik afslag til ham da han skulle komme til danmark og jeg kunne ikke bo i tyrkiet så det endes med at vi blev skilt.

Nu har jeg lært min nye kæreste i snart 2 år som også er fra tyrkiet. Vi vil gerne giftes til næste sommer og ønsker meget at han kan komme til danmark og blive boende her sammen med mig og min datter..

Hvis jeg søger om familiesamføring og ophold til min kommende mand hvad kræver det at han kan blive i danmark. Jeg er selv født i Dk Har Dansk Pas ( + min datter ). og er tilknyttet til danmark mere end jeg er til tyrkiet. Kan min mand få ophold her eller hvordan. Jeg håber i kan hjælpe mig da jeg ikke gider at ødelægge min forhold 2.gang.. HiLsen den fortvivlede :(

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.08.2008 20:25:03

Hvis din mand også er fyldt 24 år, så burde der ikke blive nogen problemer denne gang. Tilknytningskravet vil således - jævnfør tråden om "12 års regel" - være opfyldt, efter at din mand har været på besøg i Danmark blot èn gang, idet du forlængst har opnået "maximumpoint" m.h.t. tilknytning til Danmark.

En meget trist historie, at dit første ægteskab gik i vasken, fordi I hverken kunne få lov til at bo sammen i Danmark eller i Tyrkiet. Og et trist eksempel på, at de danske regler i nogle tilfælde fører til soleklare krænkelser af retten til et familieliv. I burde faktisk have klaget over afslaget, om nødvendigt hele vejen op til den europæiske menneskerettighedsdomstol, men jeg kan godt forstå, at man som 20-årig ikke har energi og ressourcer til den slags.

Tyrkeren

Svar..

Indlæg af Tyrkeren » 05.08.2008 13:34:25

Mange tak for dit svar nu fik jeg det meget bedre. Jeg kan ikke lad være at tænke på det men har lige et spørgesmål mere.. For at hente sin ægtefælle i Dk hvor mange timer/uge. Skal man kunne arbejde før det er ok med US. Og gælder det hvis man har flexjob eller skal det være et fast job.. :?:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.08.2008 14:47:54

Det såkaldte "forsørgelseskrav" er mere eller mindre reduceret til, at man ikke må have modtaget sociale ydelser indenfor de sidste 12 måneder.

Nu ved jeg jo ikke, hvad du mener med "flexjob", men hvis du er i et job med offentlig støtte, så falder det desværre ind under begrebet "sociale ydelser". Og så kan du ikke få din nye kæreste til Danmark. Derimod er der ikke noget i vejen for at have et deltidsjob. Forudsat selvfølgelig, at man tjener nok til at forsørge både sig selv og sin ægtefælle, indtil denne forhåbentlig selv kan finde sig et job i Danmark. Her taler jeg dog ikke om myndighedernes krav men om ens egne behov.

Tyrkeren

Svar..

Indlæg af Tyrkeren » 05.08.2008 16:00:44

Mange tak for jeres svar det hjalp mig meget.. Så håber jeg at det lykkes mig denne gang..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.08.2008 16:50:35

Det håber jeg også.

For lige at præcisere, så er det sådan, at man ikke er på "sociale ydelser", hvis man er forsikret i en dansk A-kasse. Man kan derfor godt få bevilget FS, selvom man er eller indenfor de sidste 12 måneder har været ansat i et privat eller offentligt løntilskudsjob eller har været i virksomhedspraktik som forsikret A-kasse medlem. Men IKKE, hvis man som bistandsklient har været sendt ud i lignende aktiveringstilbud.

Husk at sikre dig, at I opfylder samtlige krav, før I søger om FS i Danmark:

* I skal begge være fyldt 24 år.
* Du skal have en bolig på min 2 værelser eller min. 3x20 m2 = 60 m2, fordi I er 3 personer, som skal bo der.
* Du skal eje denne bolig eller have en lejekontrakt, som giver dig ret til at bo der i mindst 3 år.
* For at være rimeligt sikre på at opfylde tilknytningskravet skal din mand som minimum have været på ferie i Danmark èn gang, inden I søger.
* Du må ikke have modtaget bistandshjælp eller andre sociale ydelser i en periode på 12 måneder før det tidspunkt, hvor I søger.

Tyrkeren

Svar

Indlæg af Tyrkeren » 08.08.2008 11:58:22

Mange tak for hjælpen det gør mig meget glad at kunne få hjælp her. Jeg er bare lidt i tvivl ang. jeg er nemlig på kontanthjælp nu fordi jeg skulle søge om flexjob da jeg har et dårligt heldbred. Nu er jeg selv. i gang med at søge job desværre for at alt skal være ok. Men jeg ved ik lige hvor meget man skal tjæne for at det er ok med US. Jeg magter nemlig ikke en fuldtids job ang. mit heldbred. :(

Tyrkeren

.

Indlæg af Tyrkeren » 08.08.2008 12:29:16

Jeg mangler lige at skrive en ting. I forhold til tilknytningskravet er det så bedst at jeg først søger turist visum til min kommende mand og blive gift i det danske love og søge opholdstilladelse efter. Eller hvordan, skal han komme her som turist og rejse hjem iigen og derefter søge om ophold eller hvordan er det bedst. Håber nogen kan give mig svar..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.08.2008 16:58:30

Allerførst: Hvis du p.t. er på kontanthjælp, så skal du først have været selvforsørgende i 12 måneder, før I overhovedet kan søge efter de nationale danske regler.

M.h.t. fremgangsmåder er det sådan, at hvis din kæreste vil til Danmark på turistvisum inden I bliver gift, så KAN du risikere, at myndighederne beder dig om at stille en bankgaranti på 55.000 DKK som betingelse for at udstede dette visum. Og denne garanti bliver så inddraget, hvis din kæreste ikke er rejst ud af Schengen igen, inden hans visum udløber. Altså hvis I f.eks. gifter jer i Danmark og herefter indgiver en ansøgning om familiesammenføring.

Denne fremgangsmåde kan derfor IKKE anbefales, hvis man bliver bedt om at stille bankgaranti. Hvis du rejser til Tyrkiet og I gifter jer der, så kan de danske myndigheder derimod ikke forlange, at du skal stille bankgaranti, blot fordi din mand ønsker at besøge Danmark på et turistvisum.

Hvis I gerne vil have, at han kan opholde sig i Danmark, medens jeres ansøgning bliver behandlet, er det derfor bedst at I bliver gift I Tyrkiet inden han tager til Danmark på turistvisum.

Hvis I ikke har lyst til at vente i 12 måneder eller alternativt er bange for, at der er nogle af de nationale danske krav, som I ikke kan opfylde, så kan du forsøge at finde et arbejde i et andet EU-land, f.eks. Sverige.

Får du et sådant job skal du flytte derover og hurtigt muligt få din kæreste til det pågældende land (f.eks. Sverige) på et turistvisum. Herefter kan I så gifte jer, flytte tilbage til Danmark og søge om familiesammenføring efter EU-reglerne.

Det er den mulighed, som der er så megen politisk polemik om p.t.

Tyrkeren

.

Indlæg af Tyrkeren » 08.08.2008 21:35:10

Tak for svaret..

Så du mener at det klogeste er at vi gifter os i tyrkiet og søger først om turist visum og når han er i DK som turist søger vi familiesamføring. :roll:

Jeg kan godt oplyse et krav på de 55.000 det er ikke noget problem for mig, jeg vil bare gøre det klogeste og det hurtigste. Så er han også fri for at tage hjem igen efter 3 mdr, og derefter søge om ny familiesamføring.

Hvad nu hvis jeg bliver gift i tyrkiet søger turist visum og når han er her i dk søger FM, kan han godt blive i DK mens hans sag bliver afgjord eller skal han hjem efter de 90 dage selvom hans sag kører i US. Jeg tænker nemlig på at ( hvis man overhovedet kan ) når han er her på besøg i 3 mdr, og når han mangler 1 mdr til at rejse hjem igen, så kan jeg hurtig søge familiesamføring, så han kan blive her mere end 3 mdr til min sag er afgjordt.

+ Er det lige meget hvad slags arbejde det er,fordi skal til at søge arbejde nu da jeg ikke vil vente 12 mdr mere.

Tyrkeren

.

Indlæg af Tyrkeren » 08.08.2008 21:39:21

Det ser meget hård ud alle de ting man skal i gennem :( Nu er jeg ved at blive bange igen.

Mit første ægteskab endte med skilsmisse ang. alle de krav man skulle opfylde. Er bange for at give op :( Nu har vi været kærester i 2 år og det skal bare ikke flyve til himlen :(

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.08.2008 07:12:30

Ja din kæreste kan blive i Danmark til jeres ansøgning om Familiesammenføring er afgjort, hvis han befinder sig i Danmark på turistvisum på det tidspunkt, hvor I afleverer jeres ansøgning. Han får da et såkaldt "processuelt ophold". Afleverer han sin ansøgning i Tyrkiet kan han derimod ikke rejse ind i Danmark på et turistvium efterfølgende.

Og ja, der er da nogle ting, som I skal igennem, for at I kan komme til at bo sammen i Danmark. Specielt er der ikke noget, som hedder bistandshjælp mere, hvis det skal lykkes for jer. Derimod må du gerne melde dig ind i en dansk A-kasse, så du kan modtage dagpenge, hvis du efter 12 måneders arbejde skulle være uheldig og blive arbejdsløs igen.

Det er under alle omstændigheder en god ide at melde sig ind i A-kasse, også selvom man ikke har planer om at blive gift med en udlænding.

fundiver199

Re: .

Indlæg af fundiver199 » 09.08.2008 07:15:32

Tyrkeren skrev:+ Er det lige meget hvad slags arbejde det er,fordi skal til at søge arbejde nu da jeg ikke vil vente 12 mdr mere.
Blot for at få det helt på det rene: I vil tidligst kunne søge om familiesammenføring efter de danske regler, når du har arbejdet i 12 måneder (eller i hvert fald ikke modtaget bistandshjælp e.l.). De 12 måneders ventetid kan du derfor kun slippe for, hvis du flytter til et andet EU-land som f.eks. Sverige.

Hvis du først finder et arbejde om 3 måneder skal I vente i 15 måneder, etc. etc.

Tyrkeren

.

Indlæg af Tyrkeren » 09.08.2008 21:11:47

Uhaaa... Nu for jeg det meget dårligt igen.. Jeg starter forfra..

Jeg og min kæreste er begge 24.
Jeg har en bolig i den størselse man skal ha.
Jeg har arbejde og modtager ikke offentlig støtte.
Og min kæreste har været på besøg i danmark 1 gang..

Hvis de ting er ok, har jeg så chancen for at min kommende mand kan blive boende her..

Jeg har tænk mig at gøre det på den måde..Min kæreste er i militæret nu i tyrkiet og er først færdig til febuar.
Så tager jeg til tyrkiet og bliver gift til sommer og søger om turist visum. Når han er i Dk på besøg så søger jeg derefter om fm. Har han så chancen at blive i Danmark til hans sag er færdig. ( Kan han blive her selvom hans sag kører i flere mdr ) eller bliver han udvist til han for svar.

Ang. tilknytningskravet.
Når hans sag kører i US kan de se at han har været her i omkring 2 mdr. Godkender de den eller skal han rejse hjem efter besøget så de kan se han har været her en gang.

Håber i kan hjælpe mig jeg er i nød kan man sige.. Gider ikke ødelægge mit forhold :(:( :cry:

Besvar