Gratis danskprøve for tyrker?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Karakus

Gratis danskprøve for tyrker?

Indlæg af Karakus » 27.04.2014 08:44:50

Hej Alle.

Jeg faldt over følgende

"Hvis prøvedeltager er familiesammenført med en herboende tyrkisk statsborger, som er økonomisk aktiv, eller hvis prøvedeltager undtagelsesvist er EU-statsborger, er pågældende fritaget for at betale gebyr."

Vil det sige, at prøven KUN er gratis for en tyrker, hvis denne er familiesammenført med en herboende tyrkisk statsborger - og ikke hvis en tyrker er familiesammenført med en dansk statsborger? ...
Synes nemlig jeg har læst, at en tyrker ikke skulle betale, grundet associeringsaftalen, eller misforstår jeg noget?

På forhånd tak :)

fundiver199

Re: Gratis danskprøve for tyrker?

Indlæg af fundiver199 » 27.05.2014 19:55:32

Det afgørende er ikke den familiesammenførte ægtefælles nationalitet, men at referencepersonen er en tyrkisk arbejdstager. Det er således den tyrkiske arbejdstager, der har nogle rettigheder ifølge den gamle associeringsaftale mellem EU og Tyrkiet, og ikke arbejdstagerens ægtefælle.

Derfor er det også fuldstændig underordnet, hvilket land ægtefællen er fra. Her er reglerne ens for alle, hvilket vel også kun er ret og rimeligt. For hvorfor skulle man være forskelligt stillet som fast bosiddende i Danmark, afhængig af om man har forelsket sig i en person fra Tyrkiet, USA eller Brasilien? Det ville da ikke give nogen som helst mening.

Besvar