familiesammenføring DK

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
salwa

familiesammenføring DK

Indlæg af salwa » 05.03.2014 14:36:45

Hej ÆUG

Min mand er på visum besøg i dk og har lovligt ophold indtil d. 12 marts 2014.
Vi besluttede os for at søge FS her i DK, derfor udfyldte vi alle papirene med de nødvendige dokumenter og fik foretaget biometri og indsendte dem d. 11 februar 2014.

Mit spørgsmål er, hvad så nu? vi har gået og ventet på svar om hvordan og hvorledes mht. om han kan være her på processuel-ophold mens sagen bliver behandlet. Hans visum udløber d. 12.03.14, hvad skal der gøres? bliver han nød til at udrejse eller skal han stadig være i dk indtil vi får et svar.

Jeg er ved at blive urolig :(

håber i kan besvare mit spørgsmål
på forhånd tak

med venlig hilsen
Salwa

H_Larsen

Re: familiesammenføring DK

Indlæg af H_Larsen » 05.03.2014 22:14:59

Hejsa

Såfremt i har ret til at ansøge, skal i tage det med ro. Det fremgå af dette link om i ret til at ansøge fra Danmark

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... erelse.htm

Min kone fik i sin tid et stempel i sit pas, da vi afleverede ansøgningen i Udlændingestyrelsens Borgerservice. Stempelet viste at man havde afleveret en ansøgningen, men ikke om man havde opnået processuelt ophold, dette skal komme i et brev inden 30 dage, som beskrevet nedenstående som er et citat fra nyidanmark.

I sager, hvor det ikke er muligt at træffe afgørelse inden for 30 dage fra Udlændingestyrelsen modtager en ansøgning, sender styrelsen normalt et brev, hvor vi kvitterer for modtagelsen. Brevet vil også indeholde generelle oplysninger bl.a. om eventuel afvisning af ansøgningen, ret til ophold under sagens behandling og servicemål for den maksimale sagsbehandlingstid for en fuldt oplyst sag.
Såfremt sagen kan afgøres inden for 30 dage, vil ansøgeren ikke modtage et individuelt kvitteringsbrev.
Sæsonudsving og andre forhold kan påvirke styrelsens mulighed for at overholde et udmeldt servicemål. Såfremt servicemålet i ekstraordinære tilfælde bliver overskredet med mere end 30 dage, vil ansøger modtage et individuelt orienteringsbrev, hvoraf en ny forventet sagsbehandlingsfrist fremgår.

Men vi fik først brevet efter 2½ måned, dette kan godt virke frustrerende, men jeg ville tage det med ro, hvis i har ret til at ansøge.

At man har ret til ansøge ikke ensbetydende med at man få ophold.

med venlig hilsen
H_Larsen

salwa

Indlæg af salwa » 05.03.2014 22:42:17

Hej H_larsen

Tak for dit svar :)
Ja vi har ret til at ansøge og vi opfylder begge alle kravene.
Nu har vi sendt papirene gennem en advokat, og i dette tilfælde har min mand ikke fået noget stempel i hans pas.

Så det du siger er, at man kan blive der indtil man får noget svar fra Udlændingestyrelsen enten et ja eller nej svar? men hvad så med hans visum som udløber d. 12/3-14 ? Jeg har læst at, hvis man overskrider det så opholder man sig ulovligt i landet, og kan få karantæne.

Salwa

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 05.03.2014 23:06:44

Hejsa

prøv at læse den hjemmeside jeg har linket til
Hvis man indgiver sin ansøgning i Danmark

Hvis man indgiver sin ansøgning i Danmark og har ret til at få den behandlet, kan man blive i Danmark, mens Udlændingestyrelsen behandler ansøgningen. Det kaldes processuelt ophold. Man har altså lov til at opholde sig midlertidigt i Danmark, mens det bliver afgjort, om man kan få en opholdstilladelse.

I den periode, hvor man befinder sig i Danmark på processuelt ophold, mens ansøgningen behandles, har man ikke lov til at arbejde, heller ikke med frivilligt/ulønnet arbejde, medmindre man har ret til at arbejde på et andet grundlag. Hvis man arbejder ulovligt, risikerer man at blive udvist af Danmark og få forbud mod at rejse ind i landet igen i en periode. Man risikerer desuden at bliver straffet med bøde eller fængsel, og det samme gælder for ens arbejdsgiver. Man er ikke berettiget til at få betalt danskundervisning på en sprogskole, og ens ret til lægehjælp er indskrænket. Hvis man har akut behov for lægehjælp eller hospitalsophold, kan man kontakte kommunen.

Hvis man ønsker at forlade Danmark i denne periode, kan man ansøge om en tilbagerejsetilladelse. En tilbagerejsetilladelse giver ret til at vende tilbage til Danmark, selv om man ikke har en gyldig opholdstilladelse.
Afgørelse
Når Udlændingestyrelsen har alle nødvendige oplysninger i sagen, træffes der en afgørelse. Afgørelsen vil enten være en opholdstilladelse eller et afslag på opholdstilladelse.
Hvis man opholder sig i udlandet, sender Udlændingestyrelsen afgørelsen til den repræsentation, hvor man indgav sin ansøgning. Repræsentationen sender den herefter til ens adresse, eller man bliver bedt om at møde op på repræsentationen for at få den.
Hvis man opholder sig i Danmark, sender Udlændingestyrelsen afgørelsen til ens adresse i Danmark eller til ens advokat.
Hvis man får afslag på sin ansøgning, og man ikke har lov til at opholde sig i Danmark på et andet grundlag, får man en udrejsefrist, dvs. man bliver bedt om at forlade Danmark inden et bestemt tidspunkt. Efter dette tidspunkt opholder man sig ulovligt i Danmark. Hvis man ikke udrejser i overensstemmelse med sin udrejsefrist, risikerer man at blive udvist med indrejseforbud. Hvis man bliver udvist af Danmark, betyder det, at man får forbud mod at indrejse i alle EU- og Schengenlandene, herunder Danmark, i mindst 2 år. Hvis man bliver udvist af Danmark, kan man blive udsendt tvangsmæssigt af Danmark af politiet.
Så din mand er lovligt i Danmark indtil i hører andet

mvh
H_Larsen

Arikan

Indlæg af Arikan » 07.03.2014 10:09:26

Hej.

Håber det er ok jeg springer ind her med et spørgsmål...

Hvad så hvis man har afleveret papirerne, fået stempel i pas, ikke har modtaget noget brev fra US endnu (afleverede den 06.02.14) men vælger at rejse hjem i ventetiden uden tilbagerejsetilladelse??

På forhånd tak for svar.
Mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.03.2014 11:10:48

Så må man blive i hjemlandet, til man har fået svar på ansøgningen. Husk at give US besked om udrejsen, så de ved, at de skal sende svaret til den danske ambassade i hjemlandet og ikke til den danske adresse, man havde opgivet i ansøgningen.

Arikan

Indlæg af Arikan » 07.03.2014 14:22:38

Hvorfor må man ikke få sendt svaret til adressen i DK? Jeg skal alligevel ned og hjælpe med at pakke/hente ham når han får svar - så kan jeg bare tage opholdstilladelsen med...

Sinr

Indlæg af Sinr » 07.03.2014 17:31:47

Bestiller man tid til Biometri?
Eller bliver det automatisk ordenen når man går ind og søger?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.03.2014 09:42:59

Arikan skrev:Hvorfor må man ikke få sendt svaret til adressen i DK? Jeg skal alligevel ned og hjælpe med at pakke/hente ham når han får svar - så kan jeg bare tage opholdstilladelsen med...
Fordi det er din mand, der søger opholdstilladelse, og ikke dig. En dansk myndighed har ikke lov til at udlevere din mands post til dig, bare fordi I er gift. Så skal han i hvert fald give dig en fuldmagt til at føre sagen for ham på samme måde som, hvis du var hans advokat.

Arikan

Indlæg af Arikan » 08.03.2014 09:58:30

Okay, forståeligt nok. Men det vil så sige, at hvis jeg har et styk underskrevet papir, hvor der står, at han giver mig lov til at tage beslutning og modtage al information på hans vegne, så er det ikke et problem, at han har taget hjem uden vi har sagt det..??

Arikan

Indlæg af Arikan » 08.03.2014 09:59:33

Sinr skrev:Bestiller man tid til Biometri?
Eller bliver det automatisk ordenen når man går ind og søger?
Vi fik det ordnet men vi var hos US for at aflevere papirerne.

Besvar