Kan jeg og min kæreste fra Burkina Faso bo sammen m.m.

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sanne77

Kan jeg og min kæreste fra Burkina Faso bo sammen m.m.

Indlæg af Sanne77 » 29.01.2014 22:20:56

Hej med jer

Jeg ved ikke lige om dette spørgsmål hører til under "Familiesammenføring", men kunne ikke finde ud af hvor jeg ellers skulle skrive det...

Jeg har brug for lidt hjælp i forbindelse med at min kæreste og jeg, gerne vil prøve at få et liv sammen i DK. Han kommer fra Burkina Faso og jeg fra DK.
Jeg lærte ham at kende på den højskole, hvor jeg arbejdede og sød musik opstod:-).

Hans visum til studieophold udløb i december måned, så han er rejst tilbage til Burkina. Men han har planer om at komme tilbage til DK i slutningen af februar 14.

Vi har talt om at vi med tiden, vil giftes, men vi vil gerne prøve at bo sammen, før vi tager det store skridt. Jeg vil også gerne med ham til Burkina, så jeg kan se, ham i hans egne omgivelser.

Hvordan gør vi det på den bedste mulige måde, og er det i det hele taget muligt for os at komme til at bo sammen i DK og blive gift? Det er ikke noget problem for ham at få turistvisum, der varer omkring et år, da han har været i DK i mange omgange. Vil han på en eller anden måde kunne få mulighed for at arbejde i DK?

Jeg skal lige informere om at jeg er fleksjobber.

Håber I kan hjælpe mig...

fundiver199

Re: Kan jeg og min kæreste fra Burkina Faso bo sammen m.m.

Indlæg af fundiver199 » 30.01.2014 05:48:21

At blive gift kræver ikke andet end, at man er myndig, kan dokumentere sin identitet, ikke er gift i forvejen, og har lovligt ophold, hvis det skal foregå i Danmark.

At blive familiesammenført kræver, at man enten er gift eller har boet fast sammen på fælles adresse i 18 måneder. Da I ikke har boet fast sammen i 18 måneder, kræver det for jeres vedkommende, at I bliver gift.

Hvis I ikke ønsker at gifte jer, kan han søge opholdstilladelse med henblik på at arbejde eller studere i Danmark, som han allerede tidligere har haft det. Han kan blive au pair, tage en ny uddannelse, få job efter beløbsordningen og så videre. Alle mulighederne er beskrevet under "arbejde" og "studier":

http://www.nyidanmark.dk

At arbejde i DK er kun tilladt, hvis han har en opholdstilladelse. Visum er kun til kortvarige besøg som "gæst" på op til 90 dage ud af hver 180 dage.

Sanne77

Indlæg af Sanne77 » 02.02.2014 21:49:30

Hej igen

Tak for svar.

Jeg skal lige høre om du så kan svare på:
Hvis han flytter ind hos hos mig i de tre måneder, han er her på visum (jvnf. nedenstående), og derefter rejse tilbage til Burkina og kommer igen osv., vil det så kunne tælle som tre (gange antal gange han kommer tilbage til DK) måneder ud af de 18, det kræves at vi har boet sammen for at vi kan få familiesammenføring? Jeg ved godt at det er en besværlig måde at gøre det på... Men på den måde har jeg også mulighed for at komme med til Burkina, for a opleve ham i hans eget miljø. Det er jo noget helt andet at blive gift med en afrikaner end fx en europæer, så jeg vil gerne vide hvad jeg går ind til, før vi gifter os.

Han har flere gange tidligere været i DK på visum under "Arbejde - særlige grupper"

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/a ... rupper.htm

"Følgende personer kan arbejde uden arbejdstilladelse, hvis opholdet varer max. 3 måneder fra indrejsen:
Kunstnere, herunder musikere og artister, der har større betydning for en væsentlig kunstnerisk begivenhed".

Ved du, om han i det tilfælde også må udføre arbejde som ikke hører under "den væsentlige kunstneriske begivenhed"?

Jeg/vi har ikke lige pengene, det kræver for at vi kan blive familiesammenført, men hvis han kan skaffe dem ved at arbejde mens han er her under reglerne for "særlige grupper", så vil det jo være dejligt:-).

På forhånd tak for hjælpen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.02.2014 08:06:45

Nej fast samliv skal være netop det - fast - hvilket i Danmark forudsætter, at man er folkeregistreret på den samme adresse. Og hvis den ene part er udlænding forudsætter det, at han/hun har en opholdstilladelse. Det er ikke et fast (ægteskabslignende) samliv, at man besøger hinanden i ferier mm.

Og nej den regel, du citerer, omfatter naturligvis ikke andre former for kunstnerisk arbejde end netop det, der har betydning for en væsentlig kunstnerisk begivenhed.

Noget andet er så, at så længe han ikke sælger noget til kunder i Danmark, så er det vel begrænset, hvilken skade det danske samfund lider ved, at han sidder og laver noget arbejde hjemme hos dig, og hvilke muligheder nogen danske myndigheder har for at opdage det.

Det svarer jo lidt til, at en turist f.eks. er administrator for en amerikansk hjemmeside og sidder og arbejder lidt på redesign af den via sin laptop, medens han er i Danmark. Det er der jo heller ikke en kæft, der nogensinde kan finde ud af, eller for den sags skyld interesserer sig for.

Men hvis man derimod er f.eks. frisør og begynder at klippe kunder i Danmark (sort), så konkurrerer man jo med de frisører, der arbejder lovligt i Danmark, og så skal man selvfølgelig have opholds- og arbejdstilladelse.

Besvar