Bo i Danmark og Dansk Prøve

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kenn

Bo i Danmark og Dansk Prøve

Indlæg af Kenn » 28.01.2014 14:48:10

Hejsa,

Jeg bor i Japan med min kone og har to hurtige spørgsmål ang. visum til Danmark. Når vi ansøger kan vi gøre det fra Japan, eller skal jeg rent faktisk bo i Danmark? På nyidanmark.dk bliver der hele tiden snakket om "ægtefællen i Danmark", men jeg kan ikke finde noget der konkret siger at den person skal bo i landet.

Ang. Dansk Prøven. Kan vi tage den hefra eller skal vi tage den i Danmark? Jeg kunne godt tænke mig at sænke bankgarentien så vi ikke behøver på noget tidspunkt, at stille med kr. 50.000.

fundiver199

Re: Bo i Danmark og Dansk Prøve

Indlæg af fundiver199 » 28.01.2014 14:58:55

Som japansk statsborger er din kone visumfri. Så jeg går ud fra, at du mener opholdstilladelse / familiesammenføring og ikke visum. Men ja når du er dansk statsborger, kan din kone godt søge om familiesammenføring med dig, selvom du er bosat i udlandet. Når de skriver ”ægtefællen i Danmark”, er det fordi, det er mere mundret og forståeligt for lægmand end at skrive ”referencepersonen”, som er den juridisk korrekte betegnelse.

Når ansøgningen er forhåndsgodkendt skal I så begge to tage ophold i Danmark inden for en frist på 6 måneder. Og du kan få en frist på 6 måneder regnet fra din indrejse til at opfylde boligkravet. Danskprøve 1 kan kun tages på Vestegnens sprogcenter i Danmark. Om garantien kan nedsættes, allerede inden den er stillet, ved jeg faktisk ikke. Men jeg vil ikke afvise, at det faktisk kan lade sig gøre, hvis man kan aflevere dokumentation til US for bestået Danskprøve 1, allerede inden de har godkendt ansøgningen.

Hvis nogen har erfaringer med det, må de gerne sige til. For det er da super relevant ikke mindst for par, hvor ansøgeren tidligere har haft en anden dansk opholdstilladelse f.eks. som studerende, au-pair eller familiesammenføring med en anden ægtefælle. Hvis man i alle disse tilfælde reelt kan nøjes med at stille 32.000 i garanti ved at tage/dokumentere Danskprøve 1 tidligere, bør vi da få det med i ÆUG´s vejledning.

Kenn

Indlæg af Kenn » 28.01.2014 15:12:30

Mange tak for svaret. Jeg snakkede med US tidligere idag og de sagde at man godt kunne bestå prøven først og dernæst ansøge.

Man kan ikke tage prøven på evt. den Japanske ambassade? Jeg kan huske da jeg skulle flytte til England kunne jeg tage en Engelskprøve på den Britiske ambassade i København. Danmark og England er jo selvfølgelig heller ikke det samme land.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.01.2014 19:41:08

Kenn skrev:Man kan ikke tage prøven på evt. den Japanske ambassade?
Nej af økonomiske årsager er der kun oprettet et prøvested. Der er dog overvejelser om at oprette nok et prøvested i Jylland.

Kenn

Indlæg af Kenn » 29.01.2014 01:52:00

På side 4-5 i Informationspakke om Danskprøve A1 og A2 står der:
Danskprøve A1 skal først aflægges, når de øvrige krav til ægtefællesammenføring er blevet vurderet af Udlændingestyrelsen, og kun når man har fået en opholdstilladelse som ægtefællesammenført. Det vil sige, at man først skal aflægge Danskprøve A1, når Udlændingestyrelsen har vurderet, at man opfylder de øvrige krav til ægtefællesammenføring.
Yderligere på side 12 står der:
Når man møder op for at aflægge prøven, skal man huske billedlegitimation og brevet fra Udlændingestyrelsen, hvoraf det fremgår, at man skal op til Danskprøve A1.
Baseret på dette ville jeg sige, at det ikke er muligt at tage prøven inden man overhovedet ansøger.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.01.2014 10:21:36

Det tror jeg, du har ret i. Så at nøjes med at stille 32.000 i garanti kan højest være en mulighed for dem, der kan dokumentere beståelse af noget, der kan erstatte Danskprøve 1. F.eks. de afsluttende danskprøver efter integrationsprogrammet, hvis man allerede har gennemført dette under en tidligere opholdstilladelse.

Kenn

Indlæg af Kenn » 29.01.2014 11:42:38

Det var ellers ærgeligt. Vi vil muligvis søge om familiesammenføring om et par år, så det er ikke fordi det haster. Dog overvejer vi en ferie til Europa/Danmark i år, så ville det jo være meget smart hvis man lige kunne krydse den af listen når man nu var i landet alligevel.

Mht. til bankgarentien der skal stilles. Jeg ved den først skal stilles når man har fået svar, men hvilke tidsfrister gives der normalt? Fx. hvis jeg ansøger fra udlandet, får positivt svar, og derefter har 6 måneder til at flytte til Danmark med mine kone. Skal vi stille garentien før vi tager afsted, eller sker det først efter vi er ankommet i Danmark?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.01.2014 17:22:32

Det må så være, når I er ankommet til Danmark. For før da kan opholdstilladelsen jo under ingen omstændigheder træde i kraft. Og man kan heller ikke få kontanthjælp uden at bo i Danmark, så hvad skulle der i givet fald garanteres for?

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 30.01.2014 10:05:23

Hejsa

Da jeg fik FS for 1½ år siden, skulle US have bankgaranti, før de færdigbehandlet sagen.

Jeg fik et brev den 28 august 2012 hvor US skrev de havde behandlet sagen og FS var bevilliget, såfremt jeg inden x antal dage havde stillet garantien og jobcenteret havde bekræftet dette over for US.

Jobcenteret sender et brev til US den 10 september 2012, og min kone modtager brevet med opholdstilladelse den 21 september 2012.

Så jeg er sikker på at man skal stille sikkerhed før ens ægtefælled kan få en opholdstilladelse

mvh

H_Larsen

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.01.2014 10:19:57

Bemærk der findes særlige regler for udlandsdanskere, som ønsker at returnere til Danmark med deres ægtefælle.

I sagens natur skal referenten være folkeregistreret i Danmark, førend der kan gives opholdstilladelse til ægtefællen. Men man kan få et forhåndstilsagn, og hvis man opfylder alle betingelser, bortset fra boligkravet, så kan man få tilsagn om, at opholdstilladelsen vil blive givet, når man er flyttet til Danmark. Alt det praktiske vil derfor først skulle ordnes, efter at man er ankommet til Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.01.2014 10:56:21

Præcis. Hvis man søger FS, medens referenten er bosat i udlandet, får man alene noget, der er en slags forhåndtilsagn om, at opholdstilladelse vil kunne gives, såfremt man bosætter sig i Danmark, stiller garantien og inden 6 måneder har fundet en passende bolig.

Derved opnår man for det første en hurtigere sagsbehandling, når man er ankommet til Danmark. For det andet slipper den udenlandske ægtefælle for at søge om visum for at rejse hertil. Og for det tredje kan det jo for nogen være afgørende for, om den danske ægtefælle overhovedet ØNSKER at flytte hjem, at man har en rimelig grad af sikkerhed for, at den udenlandske ægtefælle kan få lov at følge med.

Og derfor kan det jo være rart på forhånd at få US ord for, at der ikke er andet end bankgarantien, boligkravet, modtagelse af kontanthjælp efter hjemkomst eller manglende beståelse af Danskprøve 1, der kan komme i vejen.

F.eks. har US jo så taget stilling til, at man enten opfylder tilknytningskravet, eller at det ikke skal stilles. Og de har også taget stilling til, at man opfylder den bagudrettede del af forsørgelseskravet samt 24-års reglen, og at der ikke er tale om et proforma- eller tvangsægteskab.

Men den endelige opholdstilladelse kan selvfølgelig først udstedes, når/hvis referenten bliver folkebogført i Danmark, da hele formålet med opholdstilladelsen jo er, at man skal bo SAMMEN i Danmark. Ellers kunne referenten jo i princippet blive boende i f.eks. Hong Kong, hvorefter den udenlandske ægtefælle flytter alene til Danmark.

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 03.02.2014 12:12:59

Kenn skrev:På side 4-5 i Informationspakke om Danskprøve A1 og A2 står der:
Danskprøve A1 skal først aflægges, når de øvrige krav til ægtefællesammenføring er blevet vurderet af Udlændingestyrelsen, og kun når man har fået en opholdstilladelse som ægtefællesammenført. Det vil sige, at man først skal aflægge Danskprøve A1, når Udlændingestyrelsen har vurderet, at man opfylder de øvrige krav til ægtefællesammenføring.
Yderligere på side 12 står der:
Når man møder op for at aflægge prøven, skal man huske billedlegitimation og brevet fra Udlændingestyrelsen, hvoraf det fremgår, at man skal op til Danskprøve A1.
Baseret på dette ville jeg sige, at det ikke er muligt at tage prøven inden man overhovedet ansøger.
prøv at læse dma003 skriver i dette link

viewtopic.php?f=6&t=11911

vedr. at tage prøven før man har modtaget opholdstilladelse

Besvar