familiesammenfoering

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
aalborg

familiesammenfoering

Indlæg af aalborg » 28.01.2014 14:18:51

Hej

Jeg skriver fordi jeg har et par spg ang en familiesammenfoering sag efter de danske regler.
Det drejer sig om et gift par hvor kvinden er dansk statsborger og manden er pt pae besoegsvisum. Sammen har de en 2 mndr datter. Mandens visum udloeber d 15 feb
Kvinden fik sidst kontanthjaelp i juni 2011
Parret oensker at soege familiesammenf'ring, men har stoedt pae nogle forhindringer.

1. De oensker at vide om kravet for at ikke have modtaget offentlig ydelser indenfor de 3 sidste aer gaelder fra ansoegningstidspunktet eller om det gaelder fra naer afgoerlsen bliver truffet?

2. Hvis de ansoeger og faer afslag, har de mulighed for at tage til sverige og ans'ge efter eu retten inden hans udrejse frist?

3. Hvis de faer afslag pae familiesammenfoeringen i DK vil det have betydning hvis de vil soege visum igen efter 6 mndr?

pae forhaend mange tak

fundiver199

Re: familiesammenfoering

Indlæg af fundiver199 » 28.01.2014 15:02:56

1) Det gælder fra ansøgningstidspunktet

2) Hvis de kan finde et sted at bo i Sverige så ja

3) Kun hvis afslaget er begrundet i, at der er tale om et formodet tvangsægteskab eller proformaægteskab

aalborg

Indlæg af aalborg » 28.01.2014 17:26:46

tak for dit hurtige svar

jeg vil ogsae hoere om det har nogen betydning at de har en 2 mndr datter som er foedt i danmark. vil udlaendigestyrelsen kunne se bort fra at hun har faet kontanthjaelp indenfor de 3 sidsate aer pga datteren? hvis nej, har de andre muligheder i dk ellere lever de simpelthend bare ikke op til kravene foer der er gaet 3 aer? vil us hoejst sandsynlig give afslag pga dette?
derudover vil jeg spoerge om du har nogle erfaringer med hvor lang tid saedan en udrejsefrist er pae? altsae hvor lang tid de ca har til at flytte til sverige

tusind tak igen

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.01.2014 19:55:34

aalborg skrev:jeg vil ogsae hoere om det har nogen betydning at de har en 2 mndr datter som er foedt i danmark. vil udlaendigestyrelsen kunne se bort fra at hun har faet kontanthjaelp indenfor de 3 sidsate aer pga datteren?
Nej og hvorfor skulle man også det? Bare fordi datteren er født her, er der da intet i vejen for, at forældrene kan tage hende med til et andet land. Barnet har 2 forældre med hver sin nationalitet. Og det er da fuldstændig lige så oplagt for forældrene at bosætte sig med deres barn i det ene af deres to hjemlande som i det andet.
aalborg skrev:hvis nej, har de andre muligheder i dk
Alle kan søge opholdstilladelse på baggrund af studier og arbejde, hvis de lever op til kravene i de regler.
aalborg skrev:eller lever de simpelthen bare ikke op til kravene foer der er gaet 3 aer?
Hvad angår kravene for familiesammenføring; Nej.
aalborg skrev:vil us hoejst sandsynlig give afslag pga dette?
Ja det vil de. Med mindre det vil være i strid med internationale konventioner, fordi der er helt uoverstigelige hindringer for, at de kan bo i mandens hjemland. F.eks. fordi kvinden er flygtning og risikerer asylrelevant forfølgelse i hans land. Eller fordi det er umuligt for hende at få opholdstilladelse.

Det korte af det lange er, at de ikke har en generel ret til selv at vælge, om de vil etablere sig som familie i det ene eller andet land. Men hvis der ikke er anden mulighed for dem end at etablere sig i Danmark, kan de få lov til dette, uanset om de lever op til kravene eller ej.
aalborg skrev:derudover vil jeg spoerge om du har nogle erfaringer med hvor lang tid saedan en udrejsefrist er pae? altsae hvor lang tid de ca har til at flytte til sverige
7 dage.

Besvar