Hej
Jeg er meget i tvivl om hvorvidt min kæreste og jeg skal søge efter de danske regler eller efter EU-reglerne gennem Sverige. Jeg havde egentlig tænkt, at vi skulle søge i Danmark først, og hvis vi så fik afslag i Danmark forsøge i Sverige, men pga. reglen om ingen social ydelse i 3 år, droppede vi det. Nu da jeg sidder og udfylder vielsespapirer etc., læser jeg så i 'Erklæring efter ægteskabslovens § 11 b om kendskab til udlændingelovens regler om ægtefællesammenføring', at der kan være visse undtagelser hertil, fx. hvis det drejer sig om en engangs-ydelse.
Jeg modtog i april 2012 én måneds kontanthjælp efter endt bacheloruddannelse, mens jeg var i karantæne fra A-kassen. Dette er jo en engangsydelse. Så er det rigtigt forstået, at vi så muligvis godt kan søge efter de danske regler alligevel? Det ville jo være dejligt, hvis vi ikke skulle flytte til Sverige i huj og hast, mens jeg læser sidste semester på kandidaten...
En anden detalje, der måske kan have relevans er, at vi er et lesbisk par og min kæreste er mexicaner. Så vidt jeg har forstået, kan der i visse tilfælde blive set bort fra andre krav i netop sådanne tilfælde. I Mexico er det ikke ulovligt at være homoseksuel, men det er nummer 2 i verden på listen over lande med flest homofobiske forbrydelser og mord mod homoseksuelle!
Jeg håber, I kan hjælpe lidt!
MVH Nicoline