Tilknytningskrav

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Arikan

Tilknytningskrav

Indlæg af Arikan » 05.12.2013 14:32:45

Hej.

Det er lige gået op for mig, at jeg måske ikke opfylder tilknytningskravet alligevel - er der en der gider tjekke for mig...?

Født i Iran
Kom til DK 9/8/85 blevet dansk statsborger på et tidspunkt efter ankomst.
Flyttede til USA fra 15/8/96 til 30/9/02
Boet i DK siden 30/9/02

Hvis man regner fra jeg kom tilbage fra USA og frem til 1/2/14, hvor vi har tænkt os at indgive ansøgning om FS efter danske regler har jeg boet i DK i 11 år og 3 mdr.

Opfylder jeg på nogen måde tilknytningskravet??

På forhånd mange tak for hjælpen.
Med venlig hilsen

fundiver199

Re: Tilknytningskrav

Indlæg af fundiver199 » 05.12.2013 15:01:25

Hvornår præcis blev du dansk statsborger? Når du har været dansk statsborger i 26 år, så stilles tilknytningskravet slet ikke. Så det er det første, der skal vurderes.

Hvis tilknytningskravet stilles, vil det normalt være opfyldt, hvis du har boet 12 år i Danmark på ansøgningstidspunktet. Og ok det har du så ikke helt, hvis man kun kigger på længden af dit seneste ophold. Men varigheden kan jo nedsættes, hvis du har stor tilknytning til det danske arbejdsmarked. Og det ophold i Danmark, som du havde før flytningen til USA, tæller også med. Især hvis du f.eks. har taget dansk uddannelse i den periode.

Så alt i alt ville jeg ikke være super bekymret. Men man kan ikke give et sikkert svar ud fra de oplysninger, du giver. Så det bedste råd er at søge og få US afgørelse af spørgsmålet. Det koster jo ikke noget at søge, og får man afslag, kan man bare søge igen på et senere tidspunkt, når kravene er opfyldt.

Arikan

Indlæg af Arikan » 05.12.2013 15:08:29

Jeg aner ikke hvornår jeg blev dansk statsborger - hvor kan man tjekke dette?

Jeg har gået i børnehave og folkeskole til og med 6. klasse i DK.
Gik så i skole fra 7. klasse og fik mit High School diploma (sv.t. gymnasie) i USA.
Har læst på universitetet nogle år efter jeg kom tilbage til DK og er færdig som læge om 1 år.
Så du tror ikke det bliver et problem?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.12.2013 15:26:20

Nej jeg tror faktisk, man vil anse tilknytningskravet for at være opfyldt. Forudsat naturligvis, at din kone har været i Danmark i mindst 1 dag på gyldigt visum, når I søger. For det er jo altid en forudsætning, og også ansøger skal opfylde sin del af tilknytningskravet.

Mht. at finde ud af, hvornår du blev dansk statsborger, har dine forældre nok et gammelt brev, som I kan finde datoen på. Du må have fået dansk statsborgerskab via enten din far eller mor på det tidspunkt, hvor han/hun blev dansk statsborger.

Og ellers kan man vel ringe til Justitsministeriet og spørge? De må kunne finde ud af, hvis du opgiver dit navn og CPR-nummer.

Arikan

Indlæg af Arikan » 05.12.2013 15:32:23

Min kommende man kommer på besøg for 2. gang fra på tirsdag så hans del er i orden :)
Har fået det igennem min far og pga. flytning til/retur fra USA tror jeg ikke, at vi har brevet længere. Ja, jeg må ringe og høre dem.

Mange tak for hjælpen.

Besvar