Forvirret ..turist visum..

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Forvirret ..turist visum..

Indlæg af fundiver199 » 24.11.2013 09:08:43

Selvom der er nogle af kravene, man ikke lever op til, har man lov til at få prøvet, om der er "særlige grunde" til at fravige dem. ÆUG har aldrig hørt om, at nogen i praksis har fået visumkarantæne af at aflevere en ansøgning om FS i Danmark og blive her i forventning om "processuelt ophold". Så jeg synes måske ikke, der er grund til at gøre folk nervøse.

De tilfælde, US selv nævner på deres hjemmeside, hvor "ansøgningen alene er afleveret for at opnå processuelt ophold" handler om, at man allerede har fået prøvet og afvist en anden ansøgning, og så søger igen under sit næste visumophold. I den situation kan man normalt ikke få et processuelt ophold.

Det kunne f.eks. være, hvis man kun er 20 år gammel, søger og får afslag pga. 24-års reglen, og så søger igen under det næste visumophold, hvor man måske er 21 år gammel. Så kan man ikke have nogen berettiget forventning om, at ansøgningen vil kunne imødekommes, og så er den alene afleveret for at opnå et processuelt ophold. Og den slags spekulation i reglerne gider US naturligvis ikke at bruge tid og ressourcer på.

Men første gang man søger, er det eneste, der i praksis kan gå galt, at ens ansøgning bliver afvist. F.eks. fordi man har misforstået, hvornår ens visum udløber, og ikke havde "lovligt ophold", da man afleverede den. Det er konkret sket for nogen.

Og hvis en ansøgning mangler oplysninger eller dokumentation, som er nødvendig for at bedømme, om den kan imødekommes, kan den også afvises, og man kan blive henvist til at indgive en ny ansøgning fra sit hjemland. Det kan f.eks. være, hvis man ikke har vedlagt erklæring fra kommunen om modtagelse af sociale ydelser, eller man ikke har vedlagt kopi af vielsesattest eller dokumentation for opfyldelse af boligkravet.

larschr5

Indlæg af larschr5 » 24.11.2013 12:47:54

Sådan helt grundlæggende synes jeg da på ingen måde at mit indlæg har til formål at gøre folk nervøse, tværtimod. Hvordan kommer du frem til at det er min hensigt?

Hvis det er blevet opfattet sådan, så beklager jeg for det har bestemt ikke været meningen.

Jeg har personligt ikke kendskab til hvad praksis er, men har læst med herinde en del, og har altså fået den opfattelse at hvis man indgiver en grundløs ansøgning om FS så kan det medføre visumkarantæne. Det er så åbenbart forkert kan jeg forstå, selvom du selv skriver nøjagtigt det samme i dit indlæg den 22.11.13 16.30.38.

Derudover vil jeg blot sige, at fordi ÆUG ikke har kendskab til sådanne situationer kan det vel godt være sket eller er det helt udelukket? Og praksis ændrer sig vel også løbende uden at ÆUG bliver informeret.

Jeg råder blot vedkommende til at sørge for at opfylde betingelserne for FS inden der indgives en ansøgning. Er det ikke det mest hensigtsmæssige eller hvordan skal jeg tolke dit svar fundiver?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.11.2013 14:07:19

Det var ikke mit ærinde at kritisere dit indlæg. Men netop fordi dette emne er noget, der giver anledning til megen forvirring og utryghed, mener jeg det er vigtigt, at folk præsenteres for en så korrekt information som muligt.

Og selvom det ikke var din hensigt, så ved jeg, at det kan gøre folk enormt nervøse, hvis de får at vide, at såfremt deres ægtefælle får afslag på en ansøgning om FS, så vil de heller ikke kunne ses i Danmark på visum de næste 5 år. For der er mange, som frygter for, at deres ansøgning bliver afslået, uanset om de så har grund til det eller ej.

Og der er ikke belæg for at advare folk imod, at et afslag på en ansøgning om FS, hvor man er blevet i Danmark på processuelt ophold, med stor sandsynlighed vil føre til, at man idømmes visumkarens, så man ikke kan besøge sin ægtefælle i Danmark de næste 5 år.

I visumpraksisnotatet er det beskrevet således på side 53:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/7 ... 012013.pdf

En udlænding, der har indgivet en ansøgning om opholdstilladelse, vil imidlertid i alle tilfælde ifalde en karensperiode, hvis der er bestemte grunde til at antage, at det afgørende formål med ansøgningen om opholdstilladelse er at forlænge opholdet her i landet, og at det er åbenbart, at ansøgningen ikke kan føre til meddelelse af opholdstilladelse. Dette kan eksempelvis være tilfældet, hvor en ansøger tidligere er meddelt afslag på ægtefællesammenføring under henvisning til 24 års-reglen, og hvor ansøgeren indgiver en ny ansøgning om opholdstilladelse på samme grundlag, selv om den pågældende ikke opfylder alderskravet.

Der skal altså være "bestemte grunde" til at antage, at det "afgørende" formål med ansøgningen er at forlænge opholdet her i landet. Og det skal være "åbenbart", at ansøgningen ikke kan imødekommes.

Og naturligvis kan man ikke forlange, at det skal være "åbenbart" for ansøger selv, at ansøgningen ikke kan imødekommes, andet end i helt særlige tilfælde som det, der nævnes i eksemplet. Selve det at ansøgningen ender med at blive afslået af en af de utallige grunde, der kan være til det, betyder ikke, at det var "åbenbart" for ansøgeren selv, at dette ville blive resultatet. Og at ansøgningen derfor blev afleveret med det "afgørende" formål at forlænge opholdet her i landet.

Men jeg er da enig med dig i, at hvis det ER "åbenbart" for en selv, at ansøgningen ikke kan imødekommes, så bør man lade være med at søge. Man bør naturligvis ikke søge med det eneste eller "afgørende" formål at redde sig et processuelt ophold.

Ikke alene risikerer man at få visumkarantæne, uanset hvor stor eller lille den risiko så er i praksis, men det er da også et urimeligt spild af det offentliges ressourcer.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.11.2013 14:39:19

larschr5 skrev:Jeg har personligt ikke kendskab til hvad praksis er, men har læst med herinde en del, og har altså fået den opfattelse at hvis man indgiver en grundløs ansøgning om FS så kan det medføre visumkarantæne. Det er så åbenbart forkert kan jeg forstå, selvom du selv skriver nøjagtigt det samme i dit indlæg den 22.11.13 16.30.38.
Reglerne omkring det her er desværre sindsygt indviklede. I det indlæg, du henviser til, skriver jeg ikke om "grundløse" ansøgninger men om "mangelfulde" ansøgninger.

Hvis en ansøgning ikke er vedlagt den dokumentation, der er nødvendig for, at den kan behandles, er den mangelfuld, og så kan den blive afvist. Og så har man ikke haft et processuelt ophold, hvorfor man har overskrevet sit visum og allerede af den grund risikerer at få visumkarantæne. Man er juridisk set stillet på fuldstændig samme måde som, hvis man ikke havde afleveret nogen ansøgning.

Afvisning og afslag er to forskellige ting. Afvisning betyder, at ansøgningen slet ikke kan behandles pga. grundlæggende mangler ved den. Og at man derfor må indgive en ny ansøgning, hvis man stadig ønsker at søge. En afvist ansøgning tæller ikke med i myndighedernes statistik, og man når slet ikke til at tage stilling til, om betingelserne i loven er opfyldt.

Man når ikke længere end til at tage stilling til, at der mangler oplysninger eller dokumentation - f.eks. for et retsgyldigt ægteskab eller for opfyldelse af boligkravet - og at ansøgningen dermed ikke kan behandles, fordi den ikke er oplyst tilstrækkeligt.

For overhovedet at have ret til at søge, har man pligt til at medvirke til oplysning af sin sag. Herunder f.eks. ved fremskaffelse af dokumentation for ens boligforhold, så US kan finde ud af, om boligkravet er opfyldt eller ej. Så hvis man nægter - eller glemmer - at vedlægge kopi af sin lejekontrakt, andelsbevis eller skøde, har man ikke ret til at få sin ansøgning behandlet. Og kan så naturligvis heller ikke tildeles et processuelt ophold.

Ladyinred

Indlæg af Ladyinred » 24.11.2013 16:25:50

Sinr skrev:Hhmm..

Tak..

Når jeg går fm ansøgning igennem så er der permanent opholdstilladelse betingelser .. Altså have fuldtidsjob arbejd i 3 år.. Osv.. Han kan da ikke opfylde kravene endnu.. Er det spørgsmål til mig ?
Hvis jeg var dig ville jeg først sørge for at min ægtefalle får fs, der er alt for tidligt at tænke på permanent opholdstilladelse.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.11.2013 16:26:22

Sinr skrev:Når jeg går fm ansøgning igennem så er der permanent opholdstilladelse betingelser .. Altså have fuldtidsjob arbejd i 3 år.. Osv.. Han kan da ikke opfylde kravene endnu.. Er det spørgsmål til mig ?
Ja det er krav, som du skal leve op til, hvis du hverken er flygtning eller dansk/nordisk statsborger, men er udenlandsk statsborger, der har haft permanent opholdstilladelse i Danmark i mindst 3 år.

Og i en del tilfælde kan det nok være nemmere og hurtigere at søge om dansk statsborgerskab, end at skulle leve op til alle disse ekstra krav ved familiesammenføring, som blev indført i 2010.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.11.2013 16:30:14

@Ladyinred

Det er en regel, der hedder "overførsel af betingelser for permanent ophold". Og som skyldes, at betingelserne for permanent ophold blev strammet væsentligt i 2007 og igen i 2010. Og så mente man åbenbart i 2010, at dem, der havde fået permanent opholdstilladelse efter de tidligere gældende regler, havde fået den "for nemt". Og at de dermed ikke uden videre skulle have adgang til at få deres udenlandske ægtefælle til Danmark, selvom de levede op til alle de andre krav.

Efter min mening ret vanvittigt og helt unødvendigt, når man tænker på alle de andre krav, der var og stadig er. Men ikke desto mindre var det altså, hvad den tidligere regering fik vedtaget. Og hvad den nuværende regering har valgt at videreføre.

Sinr

Indlæg af Sinr » 24.11.2013 22:04:15

Tak for alle de svar.. Det hjælper meget..

Jeg er dansk statsborger, har nemlig lig fået det i august.
Betder det så jeg ikke skal have fuldtids arbejd eller lægge dokumentation fra banken osv..??

Sinr

Indlæg af Sinr » 24.11.2013 22:23:27

Hvis jeg er danskstatsborger, skal jeg så ikke give..

oversigt over bankkontoen.?
Lønsedler.?
Ansættelseskontrakt?
Dokumentere for jeg har arbejdet fuldtid i 3 år ?
Billeder fra brylluppet ?
Årsopgørelse ?
Uddannelse / afgangsbevis ?

Jeg er meget forvirret nu... Jeg troede ellers alt skulle udfyldes, også selvom man var dansk statsborger..?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.11.2013 08:16:27

Kravet om "overførsel af betingelser for permanent ophold" gælder ikke for danske/nordiske statsborgere. Så nej du skal ikke udfylde den rubrik på skemaet. Det fremgår også af skemaet.

Sinr

Indlæg af Sinr » 25.11.2013 10:31:26

Er det en god ide og lægge ekstra information ..fx.. Billeder af brylluppet ?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.11.2013 11:12:21

Nej det er blot spild af både jeres og de ansattes tid. Vedlæg det de beder om, og ikke mere. Det er rigeligt allerede.

Sinr

Indlæg af Sinr » 26.11.2013 21:56:59

Hej..

Tilknytningskravet.. Er den fyldt hvis jeg er født og opvokset i Danmark ..og været i Danmark hele tiden.. Jeg har lige blevet dansk statsborger.. 11.19.13..jeg er født 12.09.90

Har bolig men bor sammen min far ,, så jeg står ikke på kontrakten .. Men har boet sammen ham i 5.5 år..

Arbejder i netto , og har gjort det i næsten 5 år..

Uddannelsen.. Har kun folkeskole og 1 års hg..

Har aldrig fået kontant hjælp..

De 50.000 er ikke hel det store problem..

Min man er frA Pakistan.. Ingen uddannelse .. 29 år..

Har tænkt mig og søge i marts måned da jeg fylder 23.5..
Han kommer som turist i næste måned..

Besvar