Min mand og jeg har fået afslag på familiesammenføring efter eu-reglerne. Vi klagede til justitsministeriet. De gav afslag og en udrejsefrist. Min mand er så lige flyttet tilbage til sit eget land indenfor udrejsefristen. Grunden fir afslaget var utilstrækkelig dokumentation for at vi levede i Sverige. Jeg har ellers givet ekstrem megen dokumentation så deres afslag er fuldstændig uforståeligt. Bl. 5 mdr kontoudskrifter der viser talrige dagligvareindkøb i sverige mv.
Jeg er 33, har et barn på 7 fra et tidligere forhold og er nu på barsel med min mands og min baby.
Min mand og jeg har talt om at jeg og børnene skal rejse ned til ham og bo og så søge efter nationale regler dernede fra. Er det en god ide ?
Jeg frygter vi vil få af vide at der så intet er til hinder for at vi kan blive boende der.
Jeg ville hellere have flyttet med ham til andet eu land men det vil han ikke. Presset over at vente igen er for hårdt.
Hvis vi flytter og opgiver vores bolig, er det så vores ret at have 6 mdr til at finde passende bolig efter afgørelse, eller må de afvise os pga manglende bolig ?
Må jeg senere hen begynde på uddannelse og modtage su ?
Uddannelse, bolig og afslag
Re: Uddannelse, bolig og afslag
Hvis nej til uddannelse og su, ville det så forholde sig anderledes hvis vi benyttede eu-regler ? For det, at jeg påbegynder uddannelse er vigtigt for både min mand og jeg og det vil nok være meget vanskeligt hvis jeg ikke kan få su.
-
Som dansk statsborger har du naturligvis altid ret til at læse i Danmark og modtage SU, hvis du i øvrigt lever op til de generelle betingelser herfor.
Du kan næppe få udsættelse med at opfylde boligkravet, hvis din flytning til udlandet kun har været med det formål at være sammen med din mand, medens I venter på at få ansøgningen behandlet. Det har jeg i hvert fald aldrig hørt om.
Et 7-årigt barn er lige akkurat gammelt nok til at have "selvstændig tilknytning" til Danmark, i hvert fald hvis I lader være med at begynde at flytte barnet ud af landet nu.
Og det betyder, at I ved ansøgning efter de danske regler kan få dispensation for næsten alle de forskellige krav, herunder også boligkravet.
EU-afgørelsen lyder mærkelig, så du må meget gerne scanne og sende både US og JM´s afgørelse i jeres EU-sag til:
raadgivning@aegteskabudengraenser.dk
Så kan vi hjælpe dig med at vurdere, om der er grund til at gå videre med sagen til domstolene eller EU-kommissionen eller Ombudsmanden.
Du kan næppe få udsættelse med at opfylde boligkravet, hvis din flytning til udlandet kun har været med det formål at være sammen med din mand, medens I venter på at få ansøgningen behandlet. Det har jeg i hvert fald aldrig hørt om.
Et 7-årigt barn er lige akkurat gammelt nok til at have "selvstændig tilknytning" til Danmark, i hvert fald hvis I lader være med at begynde at flytte barnet ud af landet nu.
Og det betyder, at I ved ansøgning efter de danske regler kan få dispensation for næsten alle de forskellige krav, herunder også boligkravet.
EU-afgørelsen lyder mærkelig, så du må meget gerne scanne og sende både US og JM´s afgørelse i jeres EU-sag til:
raadgivning@aegteskabudengraenser.dk
Så kan vi hjælpe dig med at vurdere, om der er grund til at gå videre med sagen til domstolene eller EU-kommissionen eller Ombudsmanden.
Tusind tak for dit svar. Jeg havde forstået nogle af de andre indlæg som om jeg skal vente mindst 5 år med uddannelse og su men har forstået på dig at jeg både iflg nationale regler og eu-regler kan påbegynde uddannelse når som helst efter fs, hvor min mand så kan arbejde imens. Helt konkret vil jeg gerne begynde september 2014. Hvis dette ikke er korrekt så ret mig lige, Tak.
Mht min datters tilknytning forstår jeg hvorfor vi er nødt til at vente på ham og blive her i landet imens. Tror jeg imens vil finde en bolig der lever op til kravet. Vi ønsker nemlig dispensation for de 50000. Er det svært at få ?
Min mand og jeg har en kontakt der ville sætte indlæg i ekstrabladet om vores eu sag. Vi blev enige om at vi ikke tør lave en sag ud af det når vi vil søge efter nationale regler nu. Hvis de giver afslag på det vil vi hellere end gerne have både jeres og ekstrabladets hjælp.
Tak for tilbuddet.
Mht min datters tilknytning forstår jeg hvorfor vi er nødt til at vente på ham og blive her i landet imens. Tror jeg imens vil finde en bolig der lever op til kravet. Vi ønsker nemlig dispensation for de 50000. Er det svært at få ?
Min mand og jeg har en kontakt der ville sætte indlæg i ekstrabladet om vores eu sag. Vi blev enige om at vi ikke tør lave en sag ud af det når vi vil søge efter nationale regler nu. Hvis de giver afslag på det vil vi hellere end gerne have både jeres og ekstrabladets hjælp.
Tak for tilbuddet.