Jeg håber VIRKELIG i kan hjælpe os, da vi er i vildrede midt i alle de her regler.
Først vores sag:
Jeg er 22 år (23 til november), kommer herfra Danmark. Tog i 2006 til New Zealand, hvor jeg boede i et år og mødte min nuværende kæreste Todd, i januar 2007. Vi boede på New Zealand sammen indtil oktober 2007, hvor vi vendte tilbage til Danmark. Vi søgte efter Work/Holiday visum til Todd, som han fik i december 2007.
Lige nu bor vi sammen i Aalborg. Todd har et fast arbejde som belægningsarbejder, maskinefører. Hans firma er rigtig glade for ham og vil gerne beholde ham. Derfor havde vi først regnet med at han kunne søge arbejdsvisum fordi han kunne få en kontrakt og de allerede har søgt efter andre. MEN så ringede jeg til udlændingeservice for at få detaljer til at udfylde kontrakten. Og hun var simpelthen så negativ. Hun sagde at chancerne for at få arbejdsvisum er meget meget små, når jobbet ikke ligger på positivlisten, de blev lidt bedre i og med firmaet har søgt efter andre, men vi skulle slet ikke regne med noget
Jeg har derfor været ved at undersøge andre løsninger. Dermed evt EU-reglerne om familiesammenføring, da jeg er under 24 år.
Så vidt jeg kan læse mig frem til gælder det: Jeg kan flytte til andet eu-land. Arbejde der i min 2 uger og min 12-15 timer om ugen. Dernæst vende tilbage til Danmark og tage Todd med hjem. Under reglerne om den frie bevæglighed under EU. Der står også at Todd skal have opholdt sig lovligt i det givende eu-land. Men er det ok hvis det blot er turist visum? Og hvad gælder ellers under disse regler? Er der nogen der ved mere om hvordan det fungerer? Hvad skal man have med tilbage af beviser for arbejde osv? Og er der nogle MENer under disse regler. (Det må der være, det er Danmark
Jeg skal begynde på universitetet her til september, men er nu bange for at jeg heller ikke kan det. For af hvad jeg kan læse så må man heller ikke være studerende i Danmark, mens man er i andet EU-land?
Åh jeg håber der er nogen der kan hjælpe os. Vi vil så gerne blive sammen og havde håber det hele vil gå og så pludselig faldt det hele til jorden
Kærlig hilsen Anne Kristine