EU-regler, familiesammenføring, arbejdsvisum?!?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Anne&Todd
Geografisk sted: Danmark/New Zealand

EU-regler, familiesammenføring, arbejdsvisum?!?

Indlæg af Anne&Todd » 24.07.2008 20:35:46

Hej med jer.
Jeg håber VIRKELIG i kan hjælpe os, da vi er i vildrede midt i alle de her regler.

Først vores sag:
Jeg er 22 år (23 til november), kommer herfra Danmark. Tog i 2006 til New Zealand, hvor jeg boede i et år og mødte min nuværende kæreste Todd, i januar 2007. Vi boede på New Zealand sammen indtil oktober 2007, hvor vi vendte tilbage til Danmark. Vi søgte efter Work/Holiday visum til Todd, som han fik i december 2007.
Lige nu bor vi sammen i Aalborg. Todd har et fast arbejde som belægningsarbejder, maskinefører. Hans firma er rigtig glade for ham og vil gerne beholde ham. Derfor havde vi først regnet med at han kunne søge arbejdsvisum fordi han kunne få en kontrakt og de allerede har søgt efter andre. MEN så ringede jeg til udlændingeservice for at få detaljer til at udfylde kontrakten. Og hun var simpelthen så negativ. Hun sagde at chancerne for at få arbejdsvisum er meget meget små, når jobbet ikke ligger på positivlisten, de blev lidt bedre i og med firmaet har søgt efter andre, men vi skulle slet ikke regne med noget :(

Jeg har derfor været ved at undersøge andre løsninger. Dermed evt EU-reglerne om familiesammenføring, da jeg er under 24 år.
Så vidt jeg kan læse mig frem til gælder det: Jeg kan flytte til andet eu-land. Arbejde der i min 2 uger og min 12-15 timer om ugen. Dernæst vende tilbage til Danmark og tage Todd med hjem. Under reglerne om den frie bevæglighed under EU. Der står også at Todd skal have opholdt sig lovligt i det givende eu-land. Men er det ok hvis det blot er turist visum? Og hvad gælder ellers under disse regler? Er der nogen der ved mere om hvordan det fungerer? Hvad skal man have med tilbage af beviser for arbejde osv? Og er der nogle MENer under disse regler. (Det må der være, det er Danmark :))
Jeg skal begynde på universitetet her til september, men er nu bange for at jeg heller ikke kan det. For af hvad jeg kan læse så må man heller ikke være studerende i Danmark, mens man er i andet EU-land?

Åh jeg håber der er nogen der kan hjælpe os. Vi vil så gerne blive sammen og havde håber det hele vil gå og så pludselig faldt det hele til jorden :(

Kærlig hilsen Anne Kristine

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.07.2008 01:16:37

Hvis I vil benytte jer af EU-reglerne i Danmark skal følgende være opfyldt:

* I skal have boet sammen i et andet EU-land
* Todd skal have opnået en opholdstilladelse i det pågældende land (turistvisum er ikke nok)
* Du skal under jeres ophold have arbejdet i det pågældende land

Det eneste "nye", der er kommet frem i.f.m. Berlingske Tidenes fokus på sagen, er, at de danske myndigheder ikke kan give afslag med den begrundelse, at du har arbejdet for kort tid i det andet EU-land. Hidtil har Udlændingeservice nemlig bildt folk ind, at det kunne være nødvendigt at arbejde i både halve og hele år, før man kunne søge efter EU-reglerne.

Men det er det altså ikke. Nogle få uger er nok, så i praksis afhænger det mest af, hvor lang tid det tager at få en opholdstilladelse. Det kan derfor være en idè at vælge et land, hvor det går hurtigt med at få en opholdstilladelse.

stefansen
Geografisk sted: Holstebro

Indlæg af stefansen » 25.07.2008 23:20:15

Hej med jer.
Hvis I kan læse mine topics, kan I se at jeg er igennem akkurat det samme. Jeg ved hvordan det er og føler med Jer. Jeg er 21 og har forelsket mig en kiwi også. Vii har været sammen i over et år nu, og han er i øjeblikket tilbage i New Zealand fordi hans visa udløb. *Han har været i danmark det sidste år på et working holiday visa,søgte om en arbejdstilladelse, men fik afslag, vi ankede derefter sagen, men fik den ikke omstødt. Det eneste jeg kan sige er at jeg står i samme situation og har gjort det det sidste år, så i er ikke alene. Disse sidste 14 dage har jo fuldstændig været forvirrende, og man ved ikke hvad man skal tro og håbe på. Men hold ud, og vi skal nok få vores mænd til at blive. ikke?? Må se hvad der sker her i løbet af august måned... Held og lykke!
Hilsen Maria

Nanna
AUG Board
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af Nanna » 26.07.2008 07:34:03

så der endnu engang godt nyt. den dom der faldt fra eu-domstolen igår siger at man ikke længere behøver vente på opholdstilladelse til sin ægtefælle i f.eks Sverige. et turist visum er nok og da jeres partnere er kiwier behøver i ikke engang søge om visum :-) Nu er de 2 - 10 uger faktisk realistiske. BRH siger at udlændinge service vil rette ind efter den nye dom, men som altid må vi lige se hvad der sker de næste par dage.

Nanna

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.07.2008 09:57:31

Hej Nanna

Der synes at være megen forvirring omkring dommens betydning. Nogle (herunder jeg selv) tolker, at den kun vedrører personer, som flytter fra èt EU-land til et andet, eller som allerede er flyttet til et andet EU-land end det, de har statsborgerskab i.

Andre tolker derimod, at dommen også giver ret til at få en ægtefælle til det land, som man p.t. bor i, uanset at dette land er ens hjemland.
Eller med andre ord: At det ikke længere vil være nødvendigt for danskere først at flytte til Sverige eller et andet EU-land for at kunne søge familiesammenføring i Danmark efter EU-reglerne.

Hvad er ÆUG´s holdning til dette?

Nanna
AUG Board

Indlæg af Nanna » 26.07.2008 10:09:09

Hej Fundiver,

AEUG har ikke en officiel holdning til dommen endnu.

Jeg er personligt enig i din tolkning af dommen. Den goer op med Udlaendingeservices krav om at aegtefaellen skal have haft ophold tilladelse i det eu-land man flytter til.

Nanna

stefansen
Geografisk sted: Holstebro

Indlæg af stefansen » 26.07.2008 22:02:41

Hej igen.
Så er der nogle der kan svare mig helt ærligt om jeg behøver at tage til England og arbejde i 2 uger eller ej? Eller om jeg bare kan blive hjemme?
Ved virkelig ikke hvordan jeg skal forholde mig til det hele!
Hilsen Maria

Nanna
AUG Board

Indlæg af Nanna » 27.07.2008 07:01:35

nu får du min uforbeholdne personlige mening :-) Der er mange der mener en hel masse, men jeg går udfra at du gerne vil være ret sikker på at din ansøgning går igennem.

For at du kan anvende eu-reglerne óm arbejdskraftens fri bevægelighed skal der være et grænseoverskridende element - det vil sige at man skal have arbejdet i et andet eu-land. Så hvis du spørger mig, så ja du skal et smut til England.

Som allerede sagt er der rigtigt mange der har foreskellige fortolkninger af hvad den seneste dom betyder, men det eneste der rigtigt betyder noget er hvordan udlændigeservice fortolker den og det ved vi ikke endnu.

Nanna

Anne&Todd

Indlæg af Anne&Todd » 27.07.2008 15:53:24

Hej igen.
1000 tak for jeres svar.
Jeg er bange for at arbejdsvisum heller ikke kan blive en løsning. Så jeg går næsten ud fra at det er bedst at droppe de studier jeg skulle igang med til september :( Så må vi flytte udenlands. Vi har talt om Sverige eller Tyskland. Men hvordan foregår det?
Altså jeg har jo fuld ret til at flytte derop og arbejde, men hvordan søger man til Todd? Skal han søge seperat eller skal vi blive gift og så søge familiesammenføring deroppe?

Stefansen og Nanna, hvor kommer jeres mænd fra? :) Min er fra Wanganui, men vi boede sammen i Queenstown det meste af tiden. De er nu nogle skønne mænd de kiwier ;)

Og jeg tror desværre du skal derover og arbejde, så vidt jeg kan læse mig frem til så er det man skal, men ved selvfølgelig ikke om man ændrer det efter det nye med man blot kan søge.
Jeg forstår dig så godt. Det er udmattende at der skal være så mange problemer. Jeg havde også endelig regnet med at nu skulle jeg igang med studier, men kan alligevel ikke pga af alt det her tumult med visum.

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 27.07.2008 16:02:46

Du skal jo kun arbejde 2 uger i Sverige og så kan I flytte til DK, ifølge de oplysninger der kom frem for et par uger siden. Det er så mere tvivlsomt om din mand behøver at opnå en opholdstilladelse før I kan flytte til DK, dette må den kommende tid vise.

Hvis det er i København du havde planlagt at læse, kunne I jo bare flytte til Malmö og så kan du jo saktens læse samtidigt. Du kan læse mere om at flytte på den anden side af sundet her: www.sunddebat.com og du er velkommen til at spørge løs..

Anne&Todd

Indlæg af Anne&Todd » 27.07.2008 17:41:45

Hej igen.
Jeg må lige prøve at læse mere på den side. Tak for det :)Det er desværre kun i Aalborg at jeg kan læse det jeg gerne vil, her hvor vi også bor :(

Nanna
AUG Board

Indlæg af Nanna » 27.07.2008 18:46:50

Min mand Leigh stammer fra Hamilton der ligger ca 100 km syd for Auckland.

Det er utroligt som det svaermer med kiwier paa vores forum for tiden. Vi har aldrig moedt et dansk-new zealandsk par foer.

Hvis Sverige bliver loesningen for jer staar vi selvfoelgelig til raadighed hvis I har brug for lidt assistance.

Nanna

Anne&Todd

Indlæg af Anne&Todd » 29.07.2008 18:31:27

1000 tak det er sødt af jer :)

Besvar