Hej
Er der nogen der har erfaring med følgende:
Jeg er dansk og bosiddende i Sverige siden 2006. Blev i 2008 gift med tuneser som har opholdskort (opholdskort fordi jeg er EU-borger - altså ikke svensk).
Dette givet i Sverige juni 2009.
Der vil i juni 2014 blive givet permanent opholdskort.
Vi påtænker i 2014 efter min mand har fået permanent opholdskort og jeg kan gå på efterløn at flytte tilbage til Danmark.
Skal der så søges opholdstilladelse i Danmark eller er der noget i den forbindelse der går automatisk ?.
Hører meget gerne hvis nogen har erfaring på området.
Venlige hilsner
Fra Sverige til Danmark
-
fundiver199
Re: Fra Sverige til Danmark
Din mands permanente EU-opholdsret i Sverige bortfalder jo, hvis han udvandrer fra Sverige, og den gælder i sagens natur ingen andre steder end i Sverige. Så det vil da være en meget uhensigtsmæssig måde at gøre tingene på. Han vil ikke være bedre stillet, end hvis I var flyttet til Danmark 3 måneder efter jeres ankomst til Sverige.
Så enten bør I blive boende i Sverige, så han kan få glæde af den ekstra tryghed, den permanente EU-opholdsret giver ham. Eller også bør han blive svensk statsborger, før han flytter ud af Sverige. Med svensk statsborgerskab vil han både have en ubetinget ret til altid at vende til Sverige, og den ret til fri bevægelighed i Norden og EU, som gælder for henholdsvis nordiske statsborgere og EU-borgere. Og som du jo selv har nydt godt af i Sverige.
Så enten bør I blive boende i Sverige, så han kan få glæde af den ekstra tryghed, den permanente EU-opholdsret giver ham. Eller også bør han blive svensk statsborger, før han flytter ud af Sverige. Med svensk statsborgerskab vil han både have en ubetinget ret til altid at vende til Sverige, og den ret til fri bevægelighed i Norden og EU, som gælder for henholdsvis nordiske statsborgere og EU-borgere. Og som du jo selv har nydt godt af i Sverige.