EUborger I Dk og 3delands partner - Regler?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Anna

EUborger I Dk og 3delands partner - Regler?

Indlæg af Anna » 22.07.2008 18:16:08

Hej Alle,

Jeg er glad for at dette forum findes!

Jeg prøver at finde ud af hvad precise reglerne er for EU statsborger med permanet opholdstilladelse i DK angående familiesammenføring med en 3lands (udenfor EU) statsborger. Der står nogle komplicerede satninger når man følger linket fra på forsiden for EU borger på nyidanmark.dk med henvisning til at man skal spørge Statsforvaltningen til at høre nærmere. Da jeg ringede fik jeg at vide at jeg skal søge hos US. På spørgsmålet om der gælder samme regler for EU borger i DK eller for DK statsborger svarede Damen: "Det ved jeg ikke, Jeg kan ikke rådgive, reglerne ændrer sig så ofte."
Hos US svarer de at det er det samme krav som Dk statsborger, men jeg havde på fornemmelse at damen på telefonen ikke var sikker da jeg begyndte at snakke om EU borger.
Jeg er mest interesteret i reglerne for Bankgarantien fordi jeg ikke nåede at spare nok.

Er der nogen som ved noget om det eller måske har erfaring med det?

----------------------------------------------------------------------------

Hey All,

Happy this forum exists!

I am trying to find out what exactly the rules are for a EU-citizen with a permanent resident permit and a 3country (outside EU) partner. There are some complicated lines on the frontpage of newindenmark.dk when one follows the link for EU citizens with a final remark that one should ask Statsforvaltningen to hear more about this. The lady on the telefone at Statsforvaltningen said I have to apply at Udlændingeservice and when I asked if there are any differences for EU citizens compared to Danish citizens she answered that she didn't knew and couldn't advice as "the rules are constantly changing".
At the Udlændingeservice they answered that the same rules apply but I had the feeling that the lady on the phone doubted when I started talking about EU citizen.
I am mostly interested in the Bankgaranty, because I didn't manage to save much yet.

Is there someone who knows more or maybe even someone who as experience with it?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.07.2008 05:48:31

Det svar, du har fået hos US, er korrekt. Er man bosiddende i Danmark og har ægtefællen ikke i forvejen opholdstilladelse i et andet EU-land, så skal man søge FS efter de nationale danske regler, uanset om man er dansk eller f.eks. svensk statsborger.

Anna

Indlæg af Anna » 24.07.2008 16:42:47

Ok tak for svaret!

Besvar