Risiko ved tilknytningskrav

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Anayalex

Risiko ved tilknytningskrav

Indlæg af Anayalex » 29.09.2013 16:00:20

Hej ÆUG

Min mand og jeg venter vores første barn til april. Jeg skal føde i Danmark, og vi ønsker at bosætte os her med den lille. Han har aldrig været i Danmark, og jeg har besøgt hans hjemland (Ecuador) 6 gange i løbet af de sidste 6 år, flere gange har jeg rejst rundt i de forskellige omkringliggende lande og i 2012 opholdte jeg mig i landet i 6 måneder under et studieophold som led i min danske bacheloruddannelse.

Jeg/vi opfylder alle krav til at han kan få en opholdstilladelse, men jeg frygter dog for tilknytningskravet. Jeg har en dansk bacheloruddannelse, jeg er i gang med en kandidat, som jeg går på barsel fra og har desuden tre jobs på det danske arbejdsmarked, men vil de afvise os for at han ikke har været i Danmark før?

Han kommer på turistvisum, øver sig allerede nu på at snakke dansk og vi vil søge en måned efter hans ankomst.

Tak for hjælpen :-)

fundiver199

Re: Risiko ved tilknytningskrav

Indlæg af fundiver199 » 29.09.2013 17:49:40

Et enkelt besøg i Danmark er nok til at opfylde hans del af tilknytningskravet. Så han kan ikke søge fra sit hjemland lige nu, men han kan godt søge, når han er kommet til Danmark på visum.

Jeg gætter på, at denne regel er lavet specifikt for at ramme personer, der ikke kan få et visum til Danmark, f.eks. fordi de er indrejst uden visum og har søgt om asyl. Det har reelt ikke noget med "tilknytning" at gøre, men er mere en slags administrativ finte.

Besvar