Er der lys for enden af tunnelen?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
stefansen
Geografisk sted: Holstebro

Er der lys for enden af tunnelen?

Indlæg af stefansen » 16.07.2008 10:35:08

Hej Alle sammen.
Jeg er endnu også en af de danskere som har været så smart at finde en kæreste i udlandet. Her er min historie,i nogenlunde kort form. Efter jeg blev student bestemte jeg og en veninde at rejse "jorden rundt".
Vi tog afsted sep. 06 og hvor jeg så i marts 07 mødte min new zealandske kæreste. Jeg kom tilbage til danmark 1. juni 07, hvor han rent faktisk landede en dag før mig.
Den 13. juni fik han tilbudt et job, hvorefter vi søgte efter alle de mulige tilladelser. Han fik et working holiday visa, og startede med at arbejde d. 13 aug. dvs 2 mdr efter han fik tilbudt jobet. Da det kun er et working holiday visa, måtte han kun arbejde 3 mdr. hos den samme arbejdsgiver. og må også kun arbejde 6 mdr. ud af det år, som han måtte være her. Da hans arbejdsplads var vilde med at beholde ham, søgte vi endnu engang på den alm. arbejds- og opholdstilladelse. Hans arbejdsplads har i al denne her tid søgt efter kvalificeret arbejdskraft, og har endnu ikke fundet nogen. Trods det fik han lige inden jul afslag, som vi jo selvfølgelig ankede. Vi skrev et brev, hans arbejdsgiver skrev et brev og selv min familie skrev et brev om hvordan han var blevet integreret i samfundet, og at hans arbejdsplads ville garantere ham et job på ubegrænset tid.
3 uger før hans visa udløb fik vi svar på ankesagen. Afgørelsen var ikke blevet omstødt, og der var ikke noget at gøre. Han måtte ud af landet.
Jeg er 21, og han er lige fyldt 27. Han har en pæredansk farfar, og derved også tante, onkler og endda fætre og kusiner. Han rejste tilbage til New Zealand d. 27. maj og er igang med at søge visa til England. Han har allerede fået et job i England, så der er der heller ikke noget problem.
Vi fik gentagne gange af vide, at der ikke var noget at gøre indtil jeg var 24 år. Jeg skal her til sep starte på fysioterapeut uddannelse, og har ikke lyst til at blive jaget ud af mit land. Det eneste jeg ønsker, er at få en normal hverdag med min kæreste her i Danmark. Hans danske arbejdsgiver har endda garanteret et job til ham ligegyldig hvornår han vender tilbage til landet.
Derfor vidste jeg heller ikke om jeg skulle tro på mine egne ører i torsdags. Er det virkelig muligt at jeg nu måske kan få min køreste med hjem inden jul? og ikke om 3 år? Min advokat er desværre på ferie, og ja jeg har købt en billet til england og rejser på søndag. Men er det virkelig nødvendigt?
Skal jeg virkelig arbejde i England i 10 uger, som gør at jeg ikke kan nå at starte på min uddannelse til september? eller er det nok at jeg bare tager derover og søger? og hvad er chancerne for at vi får vores ansøgning igennem hos US?
Jeg er virkelig i vildrede, og ved ikke hvad jeg skal tro på. Jeg elsker min kæreste overalt på jorden, og ved ikke hvad jeg ville gøre, hvis jeg ikke kunne få et liv sammen med ham.
Håber at der nogle som bare kan hjælpe mig en smule. Vi har nu kæmpet mod systemet i over et år, og har stadigvæk ikke fået noget ud af det, andet end at vi er på hver vores side af jorden. Er der nogle som kan kaste lidt lys over sagen, eller som har været igennem noget lign???
Håber at høre fra nogen!
Hilsen Stefansen

Nanna
AUG Board
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af Nanna » 16.07.2008 11:20:09

Hej Stefansen,

Jeg har stået i stort set den samme situation som dig bare for 5 år siden. Hvis jeg havde vist dengang hvad vi ved nu havde jeg valgt at arbejde de 10 uger i England som du foreslår. Vi bor idag i Sverige.

Du bør dog være opmærksom på, at det som det ser ud nu er et krav at din kæreste/ægtefælle har haft en opholdstilladelse i England. Det kan tage længere end 10 uger afhængig af sagsbehandlingstid.

Nanna

stefansen

Indlæg af stefansen » 16.07.2008 20:20:55

Hej.
Han er i New Zealand nu og er i øjeblikket ved at få et visa til England. Han regner med at få et working holiday visa i løbet af 4 uger, så han kan arbejde i England. Men behøver jeg at tage afsted? eller er det nok at jeg bare er jobsøgende i et andet EU-land? For synes virkelig ikke at jeg har tid, penge eller lyst til at tage afsted lige nu! Det er meningen at jeg skal flytte ind i min nye lejlighed per 1 august og starte studie per 1. sep. Synes alt sammen bliver presset og stresset. Så derfor ville det være dejligt, hvis jeg ikke behøvede at arbejde de fulde 10 uger i England.
Hilsen Stefansen

Nanna
AUG Board

Indlæg af Nanna » 16.07.2008 20:37:20

Hej Stafansen,

Paa nu vaerende tidspunkt er der ingen garanti for at jeres sag gaar igennem, hvis du alene har vaeret jobsoegende. Muligheden foreligger men jeres ansoegning kan ogsaa blive afvist.

Helt off topic - hvor i Nz kommer din kaereste fra?

Nanna

stefansen

Indlæg af stefansen » 17.07.2008 07:48:15

Han kommer fra Auckland, men betragter også Queenstown som hans hjemby også. hvad med dig? du er også sammen med en kiwi,ik? Hvordan kom I igennem alt det her? Og hvor lang tid tog det?

Nanna
AUG Board

Indlæg af Nanna » 17.07.2008 08:19:18

Hej Stafansen,

Min mand kommer fra Hamilton ca. 100 km syd fra Auckland.

Vi har boet i Sverige i snart 5 aar og har net soegt om permanent opholdstilladelse til min mand. Naar den er i hus kan vi soege om svensk statsborgerskab. Det er den sikre maade og vi har valgt den fordi jeg ikke har haft lejlighed til at arbejde 4-6 maaneder i Sverige. Havde vi vidst hvad vi ved nu havde vi nok soegt tilbage til Danmark paa et tidligere tidspunkt, men efter 5 aar i Sverige betragter vi Malmoe som vores hjem.

Det har absolut ikke vaeret nemt, men der er jo nogle ting der er vaerd at kaempe for. Dansk+New Zealandske par har jo ogsaa den stpre fordel i forhold til mange andre, at vi ikke behoever at kaempe med hele turistvisumproblematikken.

Jeg taenkte i oevrigt paa om det ikke kunne vaere relevant for din kaereste at soege working holiday i Sverige? Paa den maade kunne du starte studie og bo og arbejde i Sverige samtidigt.

Nanna

Anne&Todd
Geografisk sted: Danmark/New Zealand

Indlæg af Anne&Todd » 30.07.2008 18:05:30

Hej med jer igen.
Nanna du skriver at det kunne være en god ide og søge work/holiday i Sverige.
Det havde vi nemlig også talt om I forbindelse vi har tænkt på at flytte derop, men kan vi så ikke bruge eu-reglerne i stedet, når vi bor sammen her i Danmark og bliver gift snarest?

Stefansen har du fundet en løsning mht hvad i gør?

Nanna
AUG Board

Indlæg af Nanna » 30.07.2008 20:13:42

Hej Anne,

Det med working holiday i Sverige var før vi vidste hvad dommen fra i fredags kom til at betyde. Som det ser ud nu, så ville jeg bare flytte til Sverige i en kort periode. Din mand kan lovligt rejse med som turist i op til 3 måneder og vi er jo ude voer problemet med at han skal have opholdstilladelse i Sverige i kraft af dommen fra i fredags.

Nanna

Besvar