Ændre opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
rsinatra

Ændre opholdstilladelse

Indlæg af rsinatra » 09.02.2013 17:45:44

Hej allesammen,

For et halvandet år siden, fik jeg opholdstilladelse som familiesammenført efter EU-reglerne, da både min kæreste og jeg var under 24 år.

Nu når vi er over 24, overvejer vi om man kan søge om at blive familiesammenført efter de danske regler, således at jeg kan få SU.

Er der nogen der ved noget omkring det?

Tak på forhånd!

Mvh. Raphael og Nadia

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ændre opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 09.02.2013 20:25:19

Hvis I opfylder alle krav til en dansk opholdstilladelse, så kan du godt søge om at få en sådan. Din EU-opholdsret bortfalder ikke, bare fordi du søger og får en dansk opholdstilladelse, den løber 'ved siden af', så der er ingen risiko.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.02.2013 09:00:18

Vær opmærksom på, at du også kan få SU få følgende to måder:

1) Ved at bo i Danmark og være gift med din kone i 2 år (uanset dit opholdsgrundlag)

2) Ved at din kone er arbejdstager i Danmark

Hvis du fik dit EU-opholdskort for 1½ år siden, kan der ikke være længe til, de 2 år er gået?? Især ikke fordi de må skulle regnes fra din indrejse i Danmark og ikke fra den dato, hvor opholdskortet blev udstedt.

Alt i alt tvivler jeg meget på, at det kan svare sig for jer at søge om en ny opholdstilladelse med alt, hvad det indebærer af besvær og udgifter.

rsinatra

Indlæg af rsinatra » 18.07.2013 11:25:17

fundiver199 skrev:Vær opmærksom på, at du også kan få SU få følgende to måder:

1) Ved at bo i Danmark og være gift med din kone i 2 år (uanset dit opholdsgrundlag)

2) Ved at din kone er arbejdstager i Danmark

Hvis du fik dit EU-opholdskort for 1½ år siden, kan der ikke være længe til, de 2 år er gået?? Især ikke fordi de må skulle regnes fra din indrejse i Danmark og ikke fra den dato, hvor opholdskortet blev udstedt.

Alt i alt tvivler jeg meget på, at det kan svare sig for jer at søge om en ny opholdstilladelse med alt, hvad det indebærer af besvær og udgifter.
Vores problem er, at vi ikke er gift, kun samlevende. Selvom de ligestiller det med ægteskab i Udlændingestyrelsen, så har vi fået afslag fra Styrelsen for Videregående Udannelser og Uddannelsestøtte. Vi har læst på det følgende link http://www.su.dk/SU/betingelser/udenlan ... /Gift.aspx , og det ser ikke ud til, at de kræver de to års ægteskab længere. Eller også har de bare glemt at nævne det... ;)

Så ved muligheden nummer 2, kræver de ikke de to år, hvis hun arbejder? Fordi så kunne vi bare blive gift nu altså... men hvad hvis hun mister sit job, frafalder min ret til SU så?

Besvar