Forsørgelse af ægtefællen

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lllbbb

Forsørgelse af ægtefællen

Indlæg af lllbbb » 13.04.2013 22:23:49

Hej kære ÆUG'ere
Der findes ikke dumme spørgsmål :) men det jeg vil spørge jer, lyder faktisk ikke klogt nok.
Jeg vil høre fra jer, som er gift fra udlandet eller tænker i den retning.
Hvad skal man minimum tjene for at forsørge både sin ægtefælle og sig selv.
jeg får ca 16.000 kr udbetalt pr. mdr.
Er det mon nok?
hvad vil der ske, hvis jeg mister mit job med henblik på familiesammenføring?

jesperK

Re: Forsørgelse af ægtefællen

Indlæg af jesperK » 14.04.2013 07:08:43

Om 16000 Dkr er nok, er et godt spørgsmål. I min øje Ja, hvis man har styre på sine udgifter og det kan du kun svare på. :) Side dig ned og lave et budget for hvordan det ser ud nu og derefter hvordan det skal se ud hvis du laver FS med din mand. Den først tid vil altid være hårdt, men vil bliver bedre når han selv begynder at tjene penge. :)

Hvis du mister dit job vil det ikke have indflydelse på FS, så længe du ikke modtager hjælp fra det offentlig.

lllbbb

Indlæg af lllbbb » 14.04.2013 09:11:56

Jeg har lavet budget og udgiften viser 14.000 kr så det bliver i hvert fald ikke et luksus liv :(
Forresten, hvor lang tid vil der gå, før min ægtefælle kan komme ud på arbejdsmarked?

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 14.04.2013 10:12:18

I er jo de eneste, som kan afgøre, om din indtægt er nok for at forsørge din ægtefælle. Og det har I åbenbart allerede gjort. Men US blander sig ikke ind i det.

For mange år siden, da jeg først søgte opholdstilladelse, var der et indtægtskrav. Men det var kommunen, som bestemte, om den herboendes indtægt var nok. Kravet kunne være meget højere i København end f.eks. Gram Kommune. Som udgangspunkt skulle man tjene mindst så meget som kontanthjælp var dengang.

I løbet af mine mange år som tidsbegrænset blev det lavet om, så både min indtægt og min mands var taget i betragtning, når US skulle vurdere, om vi opfyldte forsørgelseskravet ved ansøgning om forlængelse. Og så senere var det sådan, at så længe vi ikke modtog offentlig hjælp, så var det nok. Så skulle vi ikke længere aflevere lønsedler sammen med ansøgning om forlængelse. Min mand har ikke haft indtægt i nogle år, og vi har levet alene af min indtægt, som ikke er mere end din. Men alligevel fik jeg permanent ophold i januar. Vi søgte aldrig om offentlig hjælp og vi var aldrig for sent med at betale skat.

Sådan har vi oplevet det. Jeg siger ikke, at det ikke bliver lavet om igen på et tidspunkt, og det kan du holde øje med på US hjemmeside http://www.nyidanmark.dk

Ret til arbejde er normalt med i opholdstilladelse grundet på ægtefællesammenføring. Det fremgår af brevet og kortet, din ægtefælle får, om ret til at arbejde også gives i jeres tilfælde. Personligt ville jeg ikke anbefale at din ægtefælle tager fuldtids arbejde, indtil den sidste prøve i sprogskolen er bestået. Men deltids arbejde kan virkelig fremme din ægtefælles danskkundskab.

lllbbb

Indlæg af lllbbb » 14.04.2013 14:27:07

tak for inputtet, Psalm
Jeg er bare bange for at miste mit job under FS.
mit ønske er at min ægtefælle opnår et permanent opholdstilladelse og der vil vistnok gå 7 år. Mht. økonomien så er 16.000 kr nok lige ved grænsen til ikke at kunne forsørge sin ægtefælle

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.04.2013 15:30:16

Det er ikke nødvendigvis så meget dyrere igen at leve sammen som at være alene. Jeg ved det fra de år, hvor vi måtte leve i 'pendler-ægteskab', hvor jeg kunne følge ret nøjagtigt hvor meget mere jeg/vi brugte, når min mand var i DK.

Mange tilbud på fødevarer kan man ikke rigtig benytte sig af, når man er alene, fordi maden vil blive dårlig før man kan nå at spise den, medmindre man vil spise det samme 4-5 dage i træk :wink:

Der bruges noget mere vand og vaskemaskinen kører nok lidt oftere, men man ser jo på samme fjernsyn, lytter til samme radio osv. og bruger derfor ikke nævneværdigt mere strøm, og varmeforbruget er også det samme.

Du har vel også indregnet det ekstra personfradrag, som du vil få så længe din ægtefælle ikke har egen indkomst, og derfor ikke selv kan bruge det?
mh
Rådgiver for ÆUG

lllbbb

Indlæg af lllbbb » 14.04.2013 17:01:06

Kære MH
Der kom du med et suværent indlæg. du har ret. udgifterne bliver jo ikke væsentligt større. Jeg har ikke så meget kendskab til personfradrag men hvor meget vil den stige med? ved du det?

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 14.04.2013 20:29:22

Angående personfradrag, kan du selv regne det ud. Fradraget er 42900, og hvis du betaler 40% i skat, så er forskellen 40% af 42900 hvert år. Bundskat og sundhedsskat er ens landet over, men kommuneskat kan variere i de forskellige kommuner.

Og din ægtefælles grøncheck på 1300/år bliver også overført til dig.
Senest rettet af Psalm12 14.04.2013 20:43:24, rettet i alt 2 gange.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 14.04.2013 20:39:36

Da min eksmand og jeg bosatte os her i dk i 2011 levede vi 2 vok og 1 barn for omkring 15000... Jeg var under uddannelse og min mand tjente ingen penge... det var da hårdt ja men muligt, det handler om at synliggøre sine udgifter og sit forbrug, så læg et godt budget.

Hvor hurtigt din ægtefælle kommer ud på arbejdsmarkede er der ingen der kan spå om. Det kan afhænge af flere faktore. Eks evner så som uddannelse fra hjemlande, motivation, evt danskkundskaber osv... Nogen får hurtigt et job, andre går hjemme i nogle år.
Man kan evt overvejer at starte på en uddannelse...

Det kan bedre betale sig hvis din kone får et job og selv bruger sit fradrag det tjener i samlet set mest på ( simpel procentregning). I starten kan du bruge hendes personfradrag, det giver mellem 2000-3000 mere kontant udbetalt det hjælper jo lidt på det...(ved det alm fradrag er det den kontante fortjenste altså de penge de står med i hånden)

lllbbb

Indlæg af lllbbb » 14.04.2013 22:38:44

mange tak for inputs
Durmaz, 15.000 kr er selvfølgelig lavt for 2 voksne og 1 barn.
I følge mine beregninger - om jeg så vender dem på hoved eller ej- ligger mine udgifter på ca 14.000 kr. så der bliver ikke så meget party men hvad pokkers gør man ikke for kærligheden, som har gjort mig blind og må i nød og næppe "importere" hende helt fra Tyrkiet :) godt man ikke skal betale importafgift til DK :)

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 15.04.2013 22:09:31

haha... det er da det næste de indføre, told på ægtefæller der kommer til dk...

JA vi klarede den nu meget godt for de 15 000 er faktisk lidt stolt :-D. det viser jo bare at man kan hvad man vil, hvertfald nogle gange

soreng

Indlæg af soreng » 16.04.2013 08:12:35

lllbbb skrev:tak for inputtet, Psalm
Jeg er bare bange for at miste mit job under FS.
Alt efter indtægt, og muligheder for at finde nyt job indenfor dit område hvis du bliver fyret, kan du jo supplere din A-kasse med en ledighedsforsikring. Om det er en god ide kan du kun selv svare på. Der kommer jo an på blandt andet din brutto indkomst og hvor let/svært det er at finde et nyt job indenfor dit arbejdsområde hvis du bliver fyret.
lllbbb skrev:mit ønske er at min ægtefælle opnår et permanent opholdstilladelse og der vil vistnok gå 7 år. Mht. økonomien så er 16.000 kr nok lige ved grænsen til ikke at kunne forsørge sin ægtefælle
5 år kan gøre det som reglerne er pt:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/p ... -5-aar.htm

Men det er jo så ikke eneste krav. Der er blandet andet også et krav om beskæfigelse eller studie i mindst 3 af de 5 år.

Men hvordan de regler ser ud om 5 år er der ingen der kan spå om. De er blevet lavet en smule om hvert år de seneste par år.

Tag nu een ting af gangen. At planlægge efter noget om 5 år kan være svært, især når man ikke kender de regler som man skal leve op til. Så i princippet kan noget man har gjort det tredie år, blive gjort "ulovligt" det fjerde år, og man kan så ikke søge om permanent opholdstilladelse i en årrække pga det.

Besvar