Danskprøve A1 forvirring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
tbpdp

Danskprøve A1 forvirring

Indlæg af tbpdp » 10.04.2013 18:31:39

Hej,

Jeg har hentet "Informationspakke om Danskprøve A1 og Danskprøve A2" fra Udlændingestyrelsen og fundet følgende passage:

"Hvis Udlændingestyrelsen har afgjort ansøgningen om ægtefællesammenføring positivt, får man meddelt opholdstilladelse som ægtefællesammenført i Danmark. Man får i forbindelse med brevet med meddelelsen af opholdstilladelsen at vide, om man skal op til Danskprøve A1."

Nu har jeg kigget brevet min kone fik fra dem igennem en 40-50 gange og jeg kan simpelthen ikke finde noget om den prøve. Der er heller ingen krav til bolig og sikkerhed pga. særbørn. Betyder det så at hun heller ikke skal tage en sprogprøve?

Mvh
Thomas

jesperK

Re: Danskprøve A1 forvirring

Indlæg af jesperK » 10.04.2013 19:20:59

Det lyder som om I har også fået dispensation for danskprøven. Kontakt US de skulle gerne giv dig ren besked.

Dispensation (fra nyidenmark.dk)

Kravet om bestået prøve i dansk på A1-niveau eller højere niveau kan fraviges, hvis ganske særlige grunde taler imod, at kravet stilles. Det kan fx være, hvis den herboende ægtefælle:

Er flygtning eller har beskyttelsesstatus og fortsat risikerer forfølgelse i sit hjemland. Læs mere om flygtninge
Har hjemmeboende mindreårige børn med selvstændig tilknytning til Danmark eller har samvær med mindreårige særbørn. Læs mere om mindreårige børn
Er alvorligt syg. Læs mere om alvorlig sygdom/handicap
Endvidere kan kravet om bestået prøve i dansk fraviges, hvis man har særlige handicaps, der forhindrer én i at gennemføre prøven (eksempelvis syns- eller hørehandicap).

soreng

Indlæg af soreng » 11.04.2013 10:03:23

tbpdp skrev:Hej,

Jeg har hentet "Informationspakke om Danskprøve A1 og Danskprøve A2" fra Udlændingestyrelsen og fundet følgende passage:

"Hvis Udlændingestyrelsen har afgjort ansøgningen om ægtefællesammenføring positivt, får man meddelt opholdstilladelse som ægtefællesammenført i Danmark. Man får i forbindelse med brevet med meddelelsen af opholdstilladelsen at vide, om man skal op til Danskprøve A1."

Nu har jeg kigget brevet min kone fik fra dem igennem en 40-50 gange og jeg kan simpelthen ikke finde noget om den prøve. Der er heller ingen krav til bolig og sikkerhed pga. særbørn. Betyder det så at hun heller ikke skal tage en sprogprøve?

Mvh
Thomas
Ja

tbpdp

Indlæg af tbpdp » 11.04.2013 14:49:45

Det var da uventet fantastisk. Mange tak!

Besvar