Da min mand var 2 måneder for ung til at søge da vi søgte om FS er vi ved at forberede os på hvilke skridt vi skal tage hvis vi får afslag på FS inden han når at fylde 23,5 år (hvor vi jo kan indgive ny ansøgning grundet fornyede omstændigheder i sagen), for at hindre at han skal ud af landet, grundet vores søn.
Min mand havde et langtidsvisum til Frankrig som udløb d. 31/3. Så vidt jeg kan læse ud af udlændingelovens $ (beklager tegnet, men har ikke "paragraftegnet" på telefonen) 33, stk 3, 1. pkt. Jf $ 2, stk 2 gælder følgende:
$ 33, stk 3, 1. pkt: Påklages en afgørelse efter stk. 1 inden 7 dage efter, at den er meddelt den pågældende, har udlændingen ret til at blive her i landet, indtil klagen er afgjort, såfremt udlændingen enten er omfattet af EU-reglerne, jf. § 2, eller er statsborger i et andet nordisk land og har haft bopæl her i landet eller hidtil har haft opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold her i landet
$ 2, stk. 2: Stk. 2. Udlændinge, der er omfattet af de regler, der er nævnt i stk. 4 (EU-reglerne), men som ikke er statsborgere i et af de i stk. 1 nævnte lande (tredjelandsstatsborgere), kan indrejse og opholde sig her i landet i samme tidsrum som de i stk. 1 nævnte personer. Tredjelandsstatsborgere skal dog have deres pas eller anden rejselegitimation viseret før indrejsen, medmindre de pågældende er fritaget for visum, jf. § 39, stk. 2.
Oversat ville jeg mene det betyder at personer med langtidsvisum/opholdstilladelse til et andet Schengenland falder ind under den kategori som er nævnt i $ 2, stk. 2?
Men ville det også gælde, når nu hans langtidsvisum (hvor han havde ret til et familie og arbejdsliv) nu er udløbet? Jeg vil på den ene side sige ja, fordi hans langtidsvisum (D-visum) så vidt jeg kunne forstå, alligevel blev annulleret idet han søgte om ophold her, men kan ske det hele er ønsketænkning?
Ellers er der jo de særlige omstændigheder som kan begrunde opsættende virkning i tilfælde af at man indgiver en klage - men der hører et barn vel ikke med ind under? Medmindre situationen er nuanceret, og jeg bliver vurderet til ikke umiddelbart efter fødslen (har stadig ikke født, men bliver sat igang i morgen), ikke at være i stand til at tage mig af barnet? Så man skal håbe på fx en fødselsdeprimation eller at der sker noget under fødslen som gør mig mindre mobil eller andet i en periode (Gud forbyde nogle af tingene).
Vi er så "langt ude" at vi tæller arbejdsdage til min mand fylder 23,5 år, og vi kunne søge på ny... I dag har US 30 arbejdsdage tilbage, og vi har heldigvis kun fået bekræftet at de har modtaget ansøgningen... Det er jo da bare ikke nogen garanti for noget.
Opsættende virkning på afslag
Re: Opsættende virkning på afslag
Øhh nej. Hvis han får afslag, kan i ikke søge fra Danmark igen. Så skal i søge fra hans hjemland. Det kræver lovligt ophold, og at man ikke har fået fastsat en udrejsedato for at man kan søge fra danmark af, Får han afslag, får han samtidigt fastsat en udrejsedato.dma003 skrev:Da min mand var 2 måneder for ung til at søge da vi søgte om FS er vi ved at forberede os på hvilke skridt vi skal tage hvis vi får afslag på FS inden han når at fylde 23,5 år (hvor vi jo kan indgive ny ansøgning grundet fornyede omstændigheder i sagen), for at hindre at han skal ud af landet, grundet vores søn.
Ja, men det har han jo så heller ikke...Du skriver jo at det er udløbet.dma003 skrev:Min mand havde et langtidsvisum til Frankrig som udløb d. 31/3. Så vidt jeg kan læse ud af udlændingelovens $ (beklager tegnet, men har ikke "paragraftegnet" på telefonen) 33, stk 3, 1. pkt. Jf $ 2, stk 2 gælder følgende:
$ 33, stk 3, 1. pkt: Påklages en afgørelse efter stk. 1 inden 7 dage efter, at den er meddelt den pågældende, har udlændingen ret til at blive her i landet, indtil klagen er afgjort, såfremt udlændingen enten er omfattet af EU-reglerne, jf. § 2, eller er statsborger i et andet nordisk land og har haft bopæl her i landet eller hidtil har haft opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold her i landet
$ 2, stk. 2: Stk. 2. Udlændinge, der er omfattet af de regler, der er nævnt i stk. 4 (EU-reglerne), men som ikke er statsborgere i et af de i stk. 1 nævnte lande (tredjelandsstatsborgere), kan indrejse og opholde sig her i landet i samme tidsrum som de i stk. 1 nævnte personer. Tredjelandsstatsborgere skal dog have deres pas eller anden rejselegitimation viseret før indrejsen, medmindre de pågældende er fritaget for visum, jf. § 39, stk. 2.
Oversat ville jeg mene det betyder at personer med langtidsvisum/opholdstilladelse til et andet Schengenland falder ind under den kategori som er nævnt i $ 2, stk. 2?
Nej det gælder ikke når hans opholdstilladelse i frankrig er udløbet. Og nej, et visum bliver ikke annulleret bare fordi man søger om ophold i et andet land. Det kan bliver annulleret når man får det. Der er stor forskel.dma003 skrev:Men ville det også gælde, når nu hans langtidsvisum (hvor han havde ret til et familie og arbejdsliv) nu er udløbet? Jeg vil på den ene side sige ja, fordi hans langtidsvisum (D-visum) så vidt jeg kunne forstå, alligevel blev annulleret idet han søgte om ophold her, men kan ske det hele er ønsketænkning?
Jo det gør det normalt, men om et helt nyfødt barn kan siges at lide afsavn ved at far ikke kan være der, er jo så en skønssag. Men det skulle være jeres eneste mulighed for at en klage skulle få opsættende virkning.dma003 skrev:Ellers er der jo de særlige omstændigheder som kan begrunde opsættende virkning i tilfælde af at man indgiver en klage - men der hører et barn vel ikke med ind under?
Det vil nok ikke gøre den store forskel.dma003 skrev:Medmindre situationen er nuanceret, og jeg bliver vurderet til ikke umiddelbart efter fødslen (har stadig ikke født, men bliver sat igang i morgen), ikke at være i stand til at tage mig af barnet? Så man skal håbe på fx en fødselsdeprimation eller at der sker noget under fødslen som gør mig mindre mobil eller andet i en periode (Gud forbyde nogle af tingene).
Der er også chancen for at us kigger og ser at der er 14 dage til at han vil kunne søge, og dermed lige lægger sagen ned i bunken igen. Us ved jo godt at de så bare får en ny ansøgning 14 dage efter, så det er hørt om før at folk har fået lidt "snor" i forhold til reglerne.dma003 skrev:Vi er så "langt ude" at vi tæller arbejdsdage til min mand fylder 23,5 år, og vi kunne søge på ny... I dag har US 30 arbejdsdage tilbage, og vi har heldigvis kun fået bekræftet at de har modtaget ansøgningen... Det er jo da bare ikke nogen garanti for noget.
Tusind tak for svar Søren
Troede det også ville gælde hvis forholdene havde ændret sig efter et eventuelt afslag - men inden udrejsefrist - at man ikke skulle rejse ud før man kunne komme tilbage.
Men hvis de vælger at lade den ligge - som du var inde på senere - og ikke har taget stilling før han fylder de berømte 23½ år, kan man så sende en ny ansøgning når han opnår alderen?
Men man kan ikke lave en indbydelse til besøgsvisum mens han stadig er i DK, vel? Når nu han ikke er her på et Schengenvisum. Bare for at forkorte en eventuel udrejse... Der står jo at man skal søge mindst 3 måneder før forventet besøg...
Og havde håbet på mht. hans langtidsvisum til Frankrig, at det afhang af hvorvidt han havde den da ansøgningen blev indgivet - må er jo så sikkert gælder dagen hvor klagen bliver indgivet.
Ok, så misforstod jeg det på nyidanmark.dk hvor der står: Man kan dog ikke få sin ansøgning behandlet i Danmark, hvis det er tydeligt, at man ikke opfylder betingelserne for familiesammenføring, eller hvis man allerede har fået afslag på en ansøgning om familiesammenføring, fordi man ikke opfyldte betingelserne. Det betyder, at hvis man har fået afslag på familiesammenføring, kan man ikke indrejse i Danmark på et visum eller visumfrit ophold og så indgive en ny ansøgning om familiesammenføring i Danmark – med mindre ens forhold har ændret sig på en måde, så man nu vil kunne opfylde betingelserne.soreng skrev:Øhh nej. Hvis han får afslag, kan i ikke søge fra Danmark igen. Så skal i søge fra hans hjemland. Det kræver lovligt ophold, og at man ikke har fået fastsat en udrejsedato for at man kan søge fra danmark af, Får han afslag, får han samtidigt fastsat en udrejsedato.
Troede det også ville gælde hvis forholdene havde ændret sig efter et eventuelt afslag - men inden udrejsefrist - at man ikke skulle rejse ud før man kunne komme tilbage.
Men hvis de vælger at lade den ligge - som du var inde på senere - og ikke har taget stilling før han fylder de berømte 23½ år, kan man så sende en ny ansøgning når han opnår alderen?
Men man kan ikke lave en indbydelse til besøgsvisum mens han stadig er i DK, vel? Når nu han ikke er her på et Schengenvisum. Bare for at forkorte en eventuel udrejse... Der står jo at man skal søge mindst 3 måneder før forventet besøg...
Og havde håbet på mht. hans langtidsvisum til Frankrig, at det afhang af hvorvidt han havde den da ansøgningen blev indgivet - må er jo så sikkert gælder dagen hvor klagen bliver indgivet.
Hvis han når at blive 23.5 år inden us kommer til hans sag, og det kun er alderen der står i vejen for en godkendelse, så vil han få processuel opholdstilladelse til den dag han fylder 24 og en opholdstilladelse der gælder fra hans fødselsdag.
Cool nok
Igen tusind tak