FS under barselvikariat

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Garbanzo

FS under barselvikariat

Indlæg af Garbanzo » 24.03.2013 22:40:51

Hejsa,

Har tidligere fået rigtigt gode råd herinde, så har kun et par hurtige spørgsmål.

Jeg er d. 2/2-2013 flyttet hjem til DK efter en del år i udlandet. Er lige startet for 14 dage siden i et barselsvikariat på 1 år. Vil nu gerne starte FS med min kone og barn i Colombia. Er der noget til hinder for at jeg kan starte FS mens jeg er ansat i barselsvikariat?

Indenfor 3 år hvor jeg ikke har måttet modtage kontanthjælp, måles det som 3 kalenderår, eller er det de sidste 3 år hvor jeg har været tilmeldt folkeregisteret i DK? Flyttede fra DK for snart 10 år siden og kan ikke huske om jeg var på kontanthjælp en 2-3 måneder dengang mens jeg ventede på job i udlandet.

På forhånd tak, det er sikkert ikke sidste gang at jeg vil spørge eksperterne herinde.

Mvh/Garbanzo

fundiver199

Re: FS under barselvikariat

Indlæg af fundiver199 » 25.03.2013 08:59:15

De 3 år regnes bagud fra ansøgningstidspunktet uanset hvor du har haft bopæl. Så har du været bortrejst i mere end 3 år, er kravet automatisk opholdt. Og der er ingen krav til din fremadrettede forsørgelsesevnet andet end, at hvis du eller din kone søger om kontanthjælp, så kan det føre til, at hendes opholdstilladelse bliver inddraget. Så om I mener, det er for usikkert at etablere jer kun med et vikariat, det er helt op til jer selv.

Det anbefales selvsagt at være medlem af en A-kasse, og 12 måneder er netop nok til at optjene dagpengeret. Og skulle du kun få 11½ måned, fordi du ikke har meldt dig ind endnu, kan du sikkert få de sidste 14 dage via et vikarbureau. De mærker efter sigende øget efterspørgsel lige nu.

Besvar