Joachim og Marie

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

princesa
Kontakt:

Indlæg af princesa » 16.06.2008 23:55:32

Hey alle...

Hmm jeg har lige læst i nyhedsbrevet, at loven om indvandringsprøven allerede træder i kraft efter sommerferien i år..!!! :shock: Jeg og min mand skal ansøge om fs i efteråret... Han er ved at kæmpe sig igennem nogle dansk-bøger, men at komme dertil, hvor man skal klare en hel prøve...! Brrrr!!! :(

I det mindste kan jeg oplyse, at de regner med at oversætte prøven til 28 sprog, men vist først i 2009... :( Så surt for mig og især min mand...!!!

Jeg har ikke linket her, men prøv at google "indvandringsprøve" -nederst på første side med resultater, fandt jeg noget ifm lovforslaget, hvor man kan forsøge at læse sig frem til noget... Selvom de selvfølgeligt ingen steder (og mindst af alt på US' hjemmeside) vil oplyse nogle præcise detaljer om prøven, selvom den jo skulle bruges første gang om et par måneder...! :evil:

keff

Indlæg af keff » 17.06.2008 17:20:24

princesa skrev:Hey alle...

Hmm jeg har lige læst i nyhedsbrevet, at loven om indvandringsprøven allerede træder i kraft efter sommerferien i år..!!! :shock: Jeg og min mand skal ansøge om fs i efteråret... Han er ved at kæmpe sig igennem nogle dansk-bøger, men at komme dertil, hvor man skal klare en hel prøve...! Brrrr!!! :(

I det mindste kan jeg oplyse, at de regner med at oversætte prøven til 28 sprog, men vist først i 2009... :( Så surt for mig og især min mand...!!!

Jeg har ikke linket her, men prøv at google "indvandringsprøve" -nederst på første side med resultater, fandt jeg noget ifm lovforslaget, hvor man kan forsøge at læse sig frem til noget... Selvom de selvfølgeligt ingen steder (og mindst af alt på US' hjemmeside) vil oplyse nogle præcise detaljer om prøven, selvom den jo skulle bruges første gang om et par måneder...! :evil:
Hej Princesa.
Hvor ser du det,hvilket nyhedsbrev,jeg har førsøgt at google men fik kun nogle gamle nyheder,
Tak

keff

Indlæg af keff » 17.06.2008 17:38:11

Jeg tror jeg fandt det,er det denne her:
http://www.oes-cs.dk/bevillingslove/doc ... archtype=3

Der forventes fremsat et nyt lovforslag om den videre implementering
af indvandringsprøven, herunder indførelse af en
forhåndsgodkendelsesordning, i løbet af andet halvår 2008. Det fastsatte
finansieringsbehov forudsætter en vedtagelse af lovforslaget.

Forhåndsgodkendelsesordning ved jeg ikke rigtig hvad er.

ZB

Indlæg af ZB » 18.06.2008 08:33:50

Nej, indvandringsprøven kommer først i slutningen af 2009

aida

Indlæg af aida » 18.06.2008 10:40:57

hej ZB

Vil det sige at hvis man søger om FS inden udgang af 09, så slipper man udenom indv.prøve?
ADMAN & AIDA

Grayheart

Lidt research

Indlæg af Grayheart » 18.06.2008 14:37:02

Hej, dette er mit første indlæg i dette fornemme forum :)

Da jeg selv har en udenlandsk kæreste (snart kone), er familiesammenføring naturligvis et interessant emne for os. Indvandringsprøven når næsten helt sikkert ikke at ramme os, men har fulgt diskussionen om denne. Diskussionen har desværre båret præg af uklarhed, gætterier og "malen fanden på væggene", så jeg har gjort lidt research!

Selve lovforslaget
Rammen for begge prøver skal være niveau A1 minus i den fælles europæiske ramme for moderne sprog. Niveau A1 minus svarer cirka til modul 1 på Danskuddannelse 1 og 2.
Yderligere research viser en definition af "Modul 1 på Danskuddannelse 1" fra Sprogcenter Aalborg:
- Jeg kan svare på spørgsmål om mig selv
- Jeg kan hilse
- Jeg kan læse korte ord
- Jeg kan læse tal fra 1-20
- Jeg kan læse alfabetet
- Jeg kan skrive mit fornavn og efternavn
Håber det giver en smule mere klarhed over hvilket niveau der venter i den kommende prøve. Min egen konklusion er, at jeg absolut ikke ville frygte hvis min kæreste skulle gennem denne prøve, men mener samtidigt at prøven er latterlig og fuldstændig unødvendig!

Jeg fandt osse et par kommentarer til forslaget fra andre organisationer med lidt forskellige syn på sagen:
Akademikernes Centralorganisation
Dansk Flygtningehjælp
Kirkernes Integrations Tjeneste
Institut For Menneskerettigheder (http://menneskeret.dk/Danmark/Høringssvar/2007/n07_01)

Talepapir fra Integrationsministeren

Anne Marie

Re: Lidt research

Indlæg af Anne Marie » 19.06.2008 14:38:35

Hej Grayheart,

Dejligt at du fundet ud af hvad indvandrerprøven går ud på.
Kan jeg kopiere det ind i Ægteskab uden Grænsers næste nyhedsbrev - med reference til dig og Forum ?

Med de venligste hilsner

Anne Marie Voldborg
Nyhedsbrevsredaktør
Anne Marie

Grayheart

Indlæg af Grayheart » 20.06.2008 09:13:38

Hej Anne Marie.

Det er super hvis du kan bruge det, så selvfølgelig må du bruge det i nyhedsbrevet :)

Med venlig hilsen
Flemming

Besvar