Vedr. Familiesammenføring og dispensation

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

selena26

Vedr. Familiesammenføring og dispensation

Indlæg af selena26 » 12.03.2013 17:31:57

Hejsa

Jeg er lidt forvirret omkring min situation. Mig og min mand har søgt familiesammenføring i sidste måned. Sagen er, at jeg har modtaget kontanthjælp 2 gange for 2 år siden, Vi har 2 fælles børn sammen.
Jeg har læst flere indlægge herinde om at sær børn udløser dispensation men hvad med et fælles barn der har tilknytning til Dk?

Jeg har læst det på Us hjemmeside men er stadig forvirret vil gerne høre fra jer folk der har viden om det tak. :)

soreng

Re: Vedr. Familiesammenføring og dispensation

Indlæg af soreng » 12.03.2013 20:50:32

Fælles børn udløser ikke dispensation. Dog kan specielle forhold gøre sig gældende hvis nogle af børnene har en selvstændig tilknytning til Danmark. Men det kommer an på deres alder. Hvor gamle er børnene?

selena26

Indlæg af selena26 » 12.03.2013 23:32:46

Min søn er snart 8 år og en lille på et år. Vi har altid boet i Dk.

soreng

Indlæg af soreng » 12.03.2013 23:44:37

Så skulle i kunne få dispensation pga din søns selvstændig tilknytning til Danmark.
Det fik han som udgangspunkt da han blev 6-7 år gammel.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... -boern.htm
Efter fast praksis vil børnene have opnået selvstændig tilknytning til Danmark efter 6-7 år her i landet, hvor børnene har gået i dansk institution/skole.
Jeg går her ud fra at han har gået helt almindeligt i vuggestue, børnehave og så i skole.

selena26

Indlæg af selena26 » 12.03.2013 23:56:56

Yeps han har gået i danske institutioner og han går i folkeskole. Mange tak for hjælpen

CarinaMarie

Indlæg af CarinaMarie » 13.03.2013 09:25:30

Hej og undskyld jeg sniger mig ind fra sidelinien.
Hvordan vurderes et særbarn på 16 som har dansk far og mig som tilflytter fra Sverige i 87 med dansk statsborgerskab. Er hun for gammel til at tage hensyn til? Hun kan ikke rage med mig til Marokko bare sådan. Store kulturelle forskelle for en pige på hendes alder bla

Håber det var ok jeg brød ind i denne tråd?vh carina

soreng

Indlæg af soreng » 13.03.2013 09:30:28

CarinaMarie skrev:Hej og undskyld jeg sniger mig ind fra sidelinien.
Hvordan vurderes et særbarn på 16 som har dansk far og mig som tilflytter fra Sverige i 87 med dansk statsborgerskab. Er hun for gammel til at tage hensyn til? Hun kan ikke rage med mig til Marokko bare sådan. Store kulturelle forskelle for en pige på hendes alder bla

Håber det var ok jeg brød ind i denne tråd?vh carina
Så længe hun er under 18 år er hun ikke myndig, og dermed under forældremyndighed. Hun vil derfor blive behandlet under de samme regler som et barn på 8 år.

Men når hun bliver 18 vil hun ikke længere kunne give dispensation, så det skal man lige have i baghovedet når fs skal fornyes om 2 år.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.03.2013 12:08:44

Der er ikke præcedens for at stille krav ved forlængelse af opholdstilladelse, som ikke blev stillet oprindeligt. Så I skal ikke være nervøse for, at du pludselig bliver bedt om at stille 50.000 i garanti, når tilladelsen skal forlænges efter 2 år, selvom man måske i princippet godt kunne kræve det uden at krænke nogen internationale konventioner.

CarinaMarie

Indlæg af CarinaMarie » 13.03.2013 13:03:25

Hvad tror i om chancerne for dispensation??

soreng

Indlæg af soreng » 13.03.2013 13:07:06

De er umiddelbart rigtig gode (man kan jo aldrig sige 100%), men hvis hun ellers har boet i Danmark siden hun blev født og har haft en almindelig opvækst med skole osv, så er der ingen grund til at hun ikke skulle udløse dispensation.

CarinaMarie

Indlæg af CarinaMarie » 13.03.2013 13:23:22

Kan jeg få dig til at se min tråd i mit navn vedr fam sammenføring og hi et generelt bud på vores situation?? Er ved at dø af nervøsitet :)

soreng

Indlæg af soreng » 13.03.2013 13:29:52

tænker du på denne her?
viewtopic.php?f=6&t=11607

Hvad er det du vil have svar på som fundiver ikke allerede har svaret dig på? Hvis du/i får dispensation, så får i det for de ting der kan dispenseres for.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.03.2013 13:38:47

Som jeg skrev til dig i din egen tråd, kan et mindreårigt barn med "selvstændig tilknytning" til Danmark, der bor hos dig, sikre jer dispensation. Det har ingen betydning, om barnets alder er 7 eller 17 år. Barnet må bare ikke være fyldt 18. Så umiddelbart er der hverken grund til bekymring eller til at overveje alle mulige "alternative løsninger".

Du nævner også, at der er stor aldersforskel på dig og din mand. Og det er en af de ting, man kigger på, når man vurderer, og der måske kunne være tale om et proforma-ægteskab. Aldersforskel i sig selv er ikke nok til at rejse den mistanke, men det kan medvirke til at rejse den sammen med forhold som:

1) At I kun havde kendt hinanden i meget kort tid før bryllupet
2) At I aldrig har boet sammen
3) At I ikke taler sammen på et fælles sprog
4) At din mand har brødre, søstre eller forældre, der er blevet familiesammenført til Danmark
5) At du tidligere har været gift med andre udlændinge, som fik permanent opholdstilladelse i Danmark på baggrund af ægteskabet

Hvis flere af disse forhold gør sig gældende for jer, vil Udlændingestyrelsen gerne se jer til en samtale. Her vil I så blive placeret i hver sit rum og stillet spørgsmål, der har til formål at vise, om I har det nære kendskab til hianden, man normalt forventer af ægtefæller.

Og hvis konklusionen bliver, at det afgørende formål med ægteskabet er at sikre din mand opholdstilladelse i Danmark, så får I afslag. I den situation forventer man således rimeligt nok, at du bliver boende i Danmark med dine børn, selvom din mand får afslag. Og hvis I primært har giftet jer, fordi han gerne vil indvandre til Danmark og fordi du enten vil hjælpe ham med det eller er blevet ført bag lyset af ham, er det jo ikke noget problem for jer, at I ikke kan bo sammen. Eller i hvert fald er det ikke noget problem for ham, og i sidste ende er det også til din fordel, at du slipper ud af et ægteskab, der er indgået på falske præmisser.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.03.2013 13:49:09

PS. For en uddybning af ovenstående læs f.eks. dette indlæg af skribenten mh:
mh skrev:Det kunne være det forholdsvis almindelige scenario:

To unge i Tyrkiet bliver gift ved 'imam-nikahi' - ulovligt (der må ikke holdes en religiøs bryllupsceremoni før den gyldige vielse har fundet sted) og komplet ugyldigt.

Manden arbejder på et turisthotel, hvor han møder en dansk kvinde, gerne fraskilt med et mindre barn (= dispensationsmulighed for div. krav), som han gør kur til, forlover sig med og får til at sende ham en invitation til DK, så han kan komme og blive gift med hende. Hans tyrkiske 'kone' er med på den, for hvad giver man ikke for en gylden fremtid for sig og sine børn.

Manden kommer til DK, gifter sig og begynder at arbejde. Får et par børn med den danske kvinde. Bliver skilt, så snart den varige opholdstilladelse er i hus, eller - hvis han kender til associeringsaftalen - så snart han kan påvise at have fast arbejde, og får så opholdstilladelse efter reglerne i ass.aftalen, eller på grundlag af de danske børn.

I mellemtiden har han jævnligt besøgt den tyrkiske 'kone' og sine børn med hende, og har forsørget denne del af familien også. Efter at være blevet skilt fra sin danske hustru, gifter han sig borgerligt (= legalt og gyldigt) med den tyrkiske, og vil nu forsøge at få hende og sine sønner til DK.

Jeg har set en del eksempler på denne metode til at få varig opholdstilladelse i DK.

CarinaMarie

Indlæg af CarinaMarie » 13.03.2013 14:08:29

Vores ægteskab er ikke proforma :) ville bare vide om
vidste hvad der evt sker ved en partshøring

Vil ikke virke dum eller anmasende
I kender sikkert det der med at man endevender alle mulige scenarier
Tror bare jeg havde brug for et kvalificeret gæt på udslaget af vores ansøgning

Tak for jeres svar. Er bare nervøs :)

Og ja det er den tråd :)

Besvar