er tilbage igen med afslag

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Kurdish Girl

er tilbage igen med afslag

Indlæg af Kurdish Girl » 24.02.2013 14:21:06

Hej

Mig og min mand har nu kæmpet i mange måneder om at blive familiesammenføres.
Min mand boede i Norge. vi kunne ikke blive gift da han havde forskellige afslag'er i Norge. Min mand forladt Norge med eget vilje og tog tilbage til Kurdistan.Vi søgte familiesammenføring og for nogen uger siden og fik afslag desværre.
Min mand havde ikke mere tålmodighed og kunne ikke bo i Kurdistan længere pga. systemet og uroligheder mm.

Nu er han i DK, men illegal.
Vi vil gerne søge efter dansk regler igen, hvis han ikke bliver sendt hjem igen.
Men han skal sikkert til et sted kaldes asylcenter.
Hvad er det bedste at gøre. HJÆLP

Kurdish Girl

Re: er tilbage igen med afslag

Indlæg af Kurdish Girl » 24.02.2013 14:25:16

hjælp inden vi gør noget dumt.
Jeg vil så gerne blive i DK bl.a pga uddannelse, arbejde og min familie som er i DK.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.02.2013 16:24:27

Han kan IKKE indgive ansøgning i DK, mens han er i DK ulovligt. Så I har grebet det helt forkert an, og er tilbage ved start.

Som du tidligere har fået råd om, så kan du bosætte dig i fx Norge eller Sverige eller et hvilket som helst andet EU/EØS-land og dernæst efter en periode vil I så kunne flytte retur til DK ved brug af EU-regler.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.02.2013 17:14:29

I har ingen som helst chance for at få fs, din mand/kæreste har fået afslag mange gange i Norge, har du skrevet, så søger han asyl i DK vil han nærmest omgående få afslag. Hans tidligere ansøgninger i Norge ER jo registreret, og han var oven i købet rejst hjem.

Jeg er lidt i tvivl om det: ER I nu blevet viet?
mh
Rådgiver for ÆUG

Kurdish Girl

Indlæg af Kurdish Girl » 24.02.2013 19:35:01

vi er gift. også i dansk system er vi registeret som gift. vi tænker han kan være i asyl center og så sender vi fs ind igen. hvorfor kan vi ikke gør det på den måde ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.02.2013 19:53:53

Fordi asylansøgning giver ikke lovligt ophold.

Og da din mand allerede har fået behandlet en ansøgning om asyl tidligere, er det nyttesløst.

Vil I søge efter danske regler, må han rejse hjem og søge derfra.

I skaber selv flere problemer end I løser med den fremgangsmåde.

Så hjem igen eller også må I flytte til et EU-land i en periode

Kurdish Girl

Indlæg af Kurdish Girl » 24.02.2013 20:42:28

Han nægter at rejse hjem. Selv hvis han dør en dag hans lig skal begraves i europa siger han.

Der er bare en ting jeg ikke forstår. Dem der søger efter eu regler og får et opholdskort skal igen søge om opholdtilladelse når de vil vende tilbage til Dk. Det er forvirrende.
Jeg troede at man fik opholdskort efter eu og her skulle man forlade fx sverige inden 6 måneder til Dk. Og når man var tilbage i dk skulle man kun fortælle kommunen at min mand er i dk nu. Men jeg føler at jeg ikke har forstået rigtig efter at have læst forskellige indlæg herinde

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.02.2013 20:48:51

Det er altså ingen større videnskab, og tusinder har gjort det på den måde.

Flyt et halvt år til fx Sverige. Skaf dig et job, studer eller hav penge nok med hjemmefra.

Efter et halvt års tid kan I så benytte EU-retten og flytte til Dk. I kan søge om forhåndsgodkendelse hos US, så der slet ikke er noget at være nervøs for.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.02.2013 21:06:09

Print det ud, der står på siden her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu

Det er mere overskueligt når du har det på papir. Desuden kan du markere det, der er vigtigt for dig.
mh
Rådgiver for ÆUG

Kurdish Girl

Indlæg af Kurdish Girl » 24.02.2013 22:20:03

har printet den ud og har læst par gang. dvs jeg skal

- flyt til sverige + find bolig + få svensk cpr nr + have bolig kontrakt
- find job , men hvor meget skal jeg tjene . der står 10-12 timer om ugen, men er der ikke krav på hvor meget jeg skal tjene om mdr?

- søge om opholdskort hos landets udlændingemyndigheder. er det efter 6 måneder / 3 måneder ?
- der står, at hvis du ønsker at medbringe familiemedlemmer efter EU/EØS-reglerne om fri bevægelighed, så skal du stadig opfylde betingelserne for at have ret til ophold efter disse regler i mere end 3 måneder. det forstod jeg ikke ? en der kan forklare mig bedre . tak
- nu er min illegal. tanken om at tage ham med mig til Sverige gøre mig vanvittig. Men har hørt at en illegal må godt blive i Sverige under fs behandling. ?!
- hvad med livsforsikring?
Vi vil gerne vende tilbage til DK. her efter skal vi send alt dokumentation til us i DK og få dansk opholdstilladelse eller ??

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.02.2013 22:28:54

Der er ingen krav til, hvor meget du skal tjene i Sverige, men det bør naturligvis være nok til, at I kan leve af din indkomst. Hvis du har mulighed for at pendle til job i Danmark, kan du også gøre det. Så regnes du for person "med tilstrækkelige midler".

I kan søge om et svensk opholdskort lige så snart, du er blevet folkeregistreret i Sverige og bør gøre det senest efter 3 måneder i Sverige. Om din mand faktisk får et svensk opholdskort eller ej er faktisk underordnet, når I ønsker at rejse videre til Danmark.

Din mand får lovligt ophold i Sverige i samme sekund, han har afleveret sin ansøgning om et svensk opholdskort til Migrationsverket.

Livsforsikring? Der er intet krav om nogen livsforsikring. Hvis du mener sygesikring så vil din mand være omfattet af den offentlige sygesikring, hvis du arbejder i Sverige. Og hvis du pendler til job i Danmark, vil han også være omfattet af den danske sygesikring.

Glem al snak om "dansk opholdstilladelse". Når I benytter jer af EU-retten er det efter helt andre regler. Så får din mand et dansk opholdskort med en gyldighed på 5 år, som derefter kan gøres permanent.

Kurdish Girl

Indlæg af Kurdish Girl » 24.02.2013 22:41:50

godt. du siger, at jeg kan søge om et svensk opholdskort lige så snart, jeg er blevet folkeregistreret i Sverige til min mand ? er der ikke krav på års indkomstår.

Min søster søgte efter eu for manden i Norge, da han var asyl ansøger i Norge. hun arbejdede i 3½ måned i Norge og boede der reelt og søgte herefter opholdskort efter eu. altså efter de 3½ måned for indtjene indkomsten tror jeg .men jeg kan høre, at det ikke er det samme i Sverige altså krav på års indkomst. og at jeg kan søge opholdskort til min manden ligeså snart jeg er blevet folkeregistreret :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.02.2013 22:47:24

Ja, så snart du er folkeregistreret, kan der indgives ansøgning til Migrationsverket. Du skal blot være i besiddelse af et svensk personnr.

Og nej, ingen krav til årsindkomst. Og som nævnt kan et svensk opholdskort også være fuldstændig ligegyldigt, hvis I ønsker at flytte videre til Danmark, for så er det jo et dansk opholdskort, I skal søge om. Men det er smartest at søge om et dansk opholdskort, mens I bor i Sverige og vente med at flytte til Danmark, indtil I har fået et forhåndstilsagn fra US i Danmark.

Kurdish Girl

Indlæg af Kurdish Girl » 24.02.2013 23:18:34

takker for at du svar så hurtig tilbage

nu er jeg lidt forvirret.

- Og som nævnt kan et svensk opholdskort også være fuldstændig ligegyldigt. jeg skal ikke søge om svensk opholdskort da vi ønsker at flytte videre til Danmark :)

- for så er det jo et dansk opholdskort, I skal søge om. dvs jeg skal udfylde en ansøgning om dansk opholdskort og ikke EU? :? er det også i imegrationsverket ?

- når vi vender tilbage til Danmark med sådan et dansk opholdskort skal vi meddele det til US igås eller kommune ? . jeg har læst flytte tilbage til Danmark. Jeg forstår den på den måde at vi skal søge tilbage til Danmarkk. dvs udfylde ansøgninger igen og indsende dokumentationer om et reelt ophold i Sverige.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.02.2013 23:43:00

Hvis din mand opholder sig mere end tre måneder i Sverige, Skal han søge om et svensk opholdskort. Men I behøver jo ikke at vente på at det udstedes, inden I søger om et dansk. Og når han er her illegalt vil det jo være smartest at søge om det svenske så snart som muligt, så hans ophold bliver lovligt, og I dermed har et problem mindre.

Forhåndstilsagn om et dansk opholdskort søges hos US i Dk. Og her skal dokumenteres reelt og faktisk ophold i Sverige. Selve kortet udstedes først, efter at I er flyttet til DK.

Besvar