Navneændring - hvordan?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Basse666

Navneændring - hvordan?

Indlæg af Basse666 » 13.06.2008 14:51:59

Hejsa!
Jeg er blevet gift for to uger siden, men da jeg har haft travlt med eksamener har jeg ikke fundet ud af, hvordan vi ordner det med at skifte navn.

Min kone ønsker at tage mit efternavn mens jeg ønsker at tage hendes efternavn til mellemnavn. Nede på kommunen ved de ikke, om det koster noget, men de siger, at vi skal tage kontakt til kirken, der ligger tættest på os. De har givet os et skema, som skal udfyldes, men man skal oplyse CPR-nummer, og det har min kone af gode grunde ikke fået endnu, da vi stadig venter på svar fra US

Jeg har hørt noget om, at det er gratis at tage navneændring i forbindelse med at blive gift. Nogle erfaringer?

På forhånd tak :)

Svante

Indlæg af Svante » 13.06.2008 16:28:09

Jeg er lige blevet gift i sidste uge, og der var det en del af det skema vi udfyldte paa kommunen i forbindelse med proevelsesattesten (attesten der viser at man har lov til at gifte sig da det er bevist at man ikke allerede er gift).

Basse666

Indlæg af Basse666 » 13.06.2008 20:30:13

var det i Århus og skulle du ikke betale for det?

Er det sådan at hun skal ha et CPR-nummer før hun kan ændre navnet?

Man kan ikke ændre navn før man har CPR-nummer, men man får ikke CPR nummer før familiesammenføringen er gået igennem, hvilket ikke kan ske før man har giftet sig. Er det rigtigt set?

Jeg ville bare være træt af at skulle betale de der 2 X 430 kr, når vi nu i forvejen er så pressede...

princesa
Kontakt:

Indlæg af princesa » 16.06.2008 23:25:42

Hej basse666...

Jeg blev gift med min guatemalanske mand i januar i år -på Sjælland, men det gør ingen forskel, da reglerne er de samme for hele landet. Jeg ville gerne have hans ene efternavn til mellemnavn, hvilket blot krævede en udfyldt navne-ændringsblanket og kopier af vielsesattest og min mands pas. Det var i øvrigt gratis, da det var indenfor de første 3mdr. efter vielsen. Min mand har ikke kunnet skifte navn (vi har heller ikke forsøgt, da vi først kommer til at ansøge om fs i efteråret), da de i Guatemala åbenbart ikke stoler på danske dokumenter (heller ikke internationale vielsesattester, som endda står på spansk..!)...

Vi kender dog nogle par, som ved ansøgningen om fs simpelthen anførte den danske ægtefælles efternavn som om, det også var den udenlandske ægtefælles, og de har ikke haft problemer (endnu) -det kom til at stå på sygesikringsbeviset og det hele...! :) Så måske kan I være heldige og gøre det samme...?

Nå, jeg ved ikke, om det her kan hjælpe dig, men det er, hvad jeg ved om emnet... :wink:

Held og lykke!!!

smukkemolly51

Indlæg af smukkemolly51 » 22.06.2008 10:10:35

Hvis der kommer til at gå over 3 måneder efter i er blevet gift. Før i får det registeret. Skal du betale for at få ægtefællens navn.

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 22.06.2008 14:28:22

Hej.
Da vi blev viet på Århus Rådhus udfyldte vi blot de dokumenter, som vi fik udleveret. Jeg ændrede ikke navn, min mand tog mit efternavn. På vielsesattesten står "Navn før vielsen" og "Navn efter vielsen", og der er min mand så påført med mit efternavn. Det kostede os ikke noget. Ellers hvis du stadig er i tvivl har du spurgt dem på vielseskontoret på Århus Rådhus om proceduren omkring dette? De burde da vide besked..

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 23.06.2008 16:58:21

Læs mere om navneændring på Borgerservce's hjemmeside:

http://borger.dk/forside/kirke-og-tro/d ... neaendring

Besvar