Jeg er blevet arbejdsløs som referent - hjælp!
Jeg er blevet arbejdsløs som referent - hjælp!
Kære forum
Min kone og jeg har været familiesammenført i to år og er ved at få forlønget opholdstilladelsen. I mellemtiden er jeg gået ned med stress og har måtte stoppe midt i min kandidat uddannelse og er udmeldt af mit uni. Jeg har arbejdet som gulvmand hos en ven, men kan ikke klare det arbejde heller. Nu overvejer jeg at melde mig arbejdsløs, men da vil jeg vel ødelægge min kone's mulighed for at forlænge den midlertidige opholdstilladelse - hvad skal vi dog stille op?
Bekymrede hilsner
Min kone og jeg har været familiesammenført i to år og er ved at få forlønget opholdstilladelsen. I mellemtiden er jeg gået ned med stress og har måtte stoppe midt i min kandidat uddannelse og er udmeldt af mit uni. Jeg har arbejdet som gulvmand hos en ven, men kan ikke klare det arbejde heller. Nu overvejer jeg at melde mig arbejdsløs, men da vil jeg vel ødelægge min kone's mulighed for at forlænge den midlertidige opholdstilladelse - hvad skal vi dog stille op?
Bekymrede hilsner
Senest rettet af ketel83 03.02.2013 18:40:54, rettet i alt 1 gang.
Re: Jeg er blevet arbejdsløs som referent - hjælp!
Vi har oplevet, at så længe vi kunne klare os uden at modtage offentlig hjælp, så var det lige meget, om min mand lavede noget. Og når tiden var inde, at jeg skulle søge permanent, var US kun interesseret i, hvad jeg lavede. Men hvad offentlig hjælp består af har udvidet sig i de seneste, og der er forhåbentlig nogen her på forumet, som kan nævne alle de muligheder, som du skulle undgå.
-
fundiver199
Reglen er jo, at ingen af jer må modtage kontanthjælp, før hendes opholdstilladelse er gjort permanent. Så hvis du har tænkt dig at søge om kontanthjælp - ja så har I et problem.
Det betyder ikke noget at du er arbejdsløs.Så længe du ikke falder i fælden med modtage nogen form for kontanthjælp.ketel83 skrev:Kære forum
Bekymrede hilsner
Troels
Du må gerne modtage dagpenge fra din A-Kasse.
Tusind tak for jeres indlæg!
I skriver at jeg dermed ikke under nogen omstændigheder kan få understøttelse (med undtagelse af dagpenge - som jeg ikke er berettiget til idet jeg måtte forlade specialet). Men ifølge ÆUG's guide til familiesammenføring er der mulighed for at dispensere for forsørgelseskravet i tilfælde af en social begivenhed som juridisk er relevant for overholdelse af DK's internationale forpligtelser:
Er der så ikke mulighed for at US ville dispensere for kravet om forsørgelse?
I skriver at jeg dermed ikke under nogen omstændigheder kan få understøttelse (med undtagelse af dagpenge - som jeg ikke er berettiget til idet jeg måtte forlade specialet). Men ifølge ÆUG's guide til familiesammenføring er der mulighed for at dispensere for forsørgelseskravet i tilfælde af en social begivenhed som juridisk er relevant for overholdelse af DK's internationale forpligtelser:
Og samtidig skriver US:Før Udlændingestyrelsen kan inddrage en opholdstilladelse eller nægte at forlænge den, skal de dog altid tage stilling til, om dette vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser. Og det vil det ofte være, hvis familien allerede har levet en årrække i Danmark, og årsagen til inddragelsen alene er, at referencepersonen efter familiesammenføringen har været udsat for en social begivenhed og er kommet på kontanthjælp i en periode.
Jeg har vel oplevet en social begivenhed ved at gå ned med stress - samtidig siger min læge at jeg højst sandsynlig har diagnosen bipolar, og vi er forældre til et mindreårigt barn.Dispensation
Kravet om selvforsørgelse kan fraviges, hvis ganske særlige grunde taler imod, at kravet stilles. Det kan fx være, hvis den herboende ægtefælle:
er flygtning eller har beskyttelsesstatus og fortsat risikerer forfølgelse i sit hjemland. Læs mere om flygtninge
har hjemmeboende mindreårige børn med selvstændig tilknytning til Danmark eller har samvær med mindreårige særbørn.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Næppe pga. din sygdom.
Muligvis pga. barnet. Bemærk at barnet skal have 'selvstændig tilknytning til Danmark', og det har børn som tommelfingerregel først, når de er ca. 6 år og har boet i DK stort set siden fødslen.
Muligvis pga. barnet. Bemærk at barnet skal have 'selvstændig tilknytning til Danmark', og det har børn som tommelfingerregel først, når de er ca. 6 år og har boet i DK stort set siden fødslen.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Du kan sagtens være medlem af en A-kasse mens du studerer, og dermed være berettiget til, om ikke andet, nogle dagpenge hvis du dropper studiet enten af eget valg, eller at du bliver tvunget ud i det.ketel83 skrev:Tusind tak for jeres indlæg!
I skriver at jeg dermed ikke under nogen omstændigheder kan få understøttelse (med undtagelse af dagpenge - som jeg ikke er berettiget til idet jeg måtte forlade specialet).
Det lyder så bare som om at du valgte ikke at være det, og det rammer dig så nu.
Ja undskyld hvis det lyder lidt hårdt, men den situation, at du nu ikke er berettiget til dagpenge, er du altså helt selv ude om. Du kunne bare have indbetalt til A-kasse.
At betale til A-kasse er, når man har en ægtefælle der er familiesammenført, den vigtigste post på budgettet. Der er basalt set kun 1 udefrakommende ting der kan tvinge jer til enten at leve hver for sig eller flytte fra Danmark, som reglerne er lige pt. Og det er hvis man sætter sig selv i en situation hvor man begynder at modtage kontanthjælp.
At gå ned med stress er ikke i den kategori af sociale begivenheder som udløser dispensation.ketel83 skrev:Jeg har vel oplevet en social begivenhed ved at gå ned med stress - samtidig siger min læge at jeg højst sandsynlig har diagnosen bipolar, og vi er forældre til et mindreårigt barn.
Og Bipolar er ikke i en kategori af sygdomme der vil kunne udløse dispensation pga handicap eller sygdom.
Alt efter alderen på barnet er det også korrekt. Us opererer med en aldersgrænse der siger 6 år. Er barnet under 6 år skal du ikke regne med at us ser det som at det har sin egen selvstændige tilknytning til Danmark, og det vil derfor ikke give dispensation.
Senest rettet af soreng 04.02.2013 10:00:04, rettet i alt 1 gang.
Hvis det ser håbløst ud, kan I jo altid flytte til Sverige ...
Eller Tyskland, Norge eller et andet EU land, alt efter hvilket land der passer bedst ind for jer, og alt efter hvor i bor henne i Danmark, samt hvilke sprog i er mest trygge i at klare jer på i et ½ til et helt år.skaanebo skrev:Hvis det ser håbløst ud, kan I jo altid flytte til Sverige ...
-
fundiver199
Det skal dog siges, at der er en forskel på ansøgninger om nye opholdstilladelser og sager om inddragelse eller nægtet forlængelse. Det skyldes, at det anses for mere indgribende i folks liv at tvinge dem til at bryde et allerede etableret familieliv op for evt. at fortsætte det i et andet land, end at forhindre dem i at etablere et nyt familieliv i det land, de selv ville foretrække.
Så man kan ikke bare automatisk overføre de kriterier, der bruges ved vurderingen af ansøgninger om FS. Men det er da bestemt en reel risiko, at konens opholdstilladelse ikke bliver forlænget, fordi US vurderer, at der ikke er noget i vejen for, at hele familien kan fortsætte samlivet i hendes hjemland. Herfor kunne måske tale, at barnet er meget ungt (ikke går i skole), og at samlivet i Danmark kun har stået på i relativt kort tid (2 år).
Jeg har hørt noget divergerende meldinger om, hvor ofte opholdstilladelser rent faktisk inddrages pga. referencepersonens modtagelse af kontanthjælp. Nogle siger, det næsten aldrig sker, andre at de kender til flere konkrete tilfælde. Så for mig er det lidt af en gråzone, hvor jeg ikke føler, at jeg kan sige meget andet end, at det kan ske, for det siger loven jo, at det kan.
Så man kan ikke bare automatisk overføre de kriterier, der bruges ved vurderingen af ansøgninger om FS. Men det er da bestemt en reel risiko, at konens opholdstilladelse ikke bliver forlænget, fordi US vurderer, at der ikke er noget i vejen for, at hele familien kan fortsætte samlivet i hendes hjemland. Herfor kunne måske tale, at barnet er meget ungt (ikke går i skole), og at samlivet i Danmark kun har stået på i relativt kort tid (2 år).
Jeg har hørt noget divergerende meldinger om, hvor ofte opholdstilladelser rent faktisk inddrages pga. referencepersonens modtagelse af kontanthjælp. Nogle siger, det næsten aldrig sker, andre at de kender til flere konkrete tilfælde. Så for mig er det lidt af en gråzone, hvor jeg ikke føler, at jeg kan sige meget andet end, at det kan ske, for det siger loven jo, at det kan.
Jeg tror såmænd ikke at opholdstilladelsen aktivt vil blive inddraget af us. Men jeg kan have mine tvivl om den vil blive forlænget, hvis ketel83 er på kontanthjælp samtidig med at de er ved at få forlænget hans kones opholdstilladelse.fundiver199 skrev: Jeg har hørt noget divergerende meldinger om, hvor ofte opholdstilladelser rent faktisk inddrages pga. referencepersonens modtagelse af kontanthjælp. Nogle siger, det næsten aldrig sker, andre at de kender til flere konkrete tilfælde. Så for mig er det lidt af en gråzone, hvor jeg ikke føler, at jeg kan sige meget andet end, at det kan ske, for det siger loven jo, at det kan.
Reglerne for forlængelse er at man skal leve op til de krav der blev stillet for udstedelse af ens opholdstilladelse. Og hvis et af disse krav var at man selv eller ens ægtefælle ikke må modtage kontanthjælp, så bliver ens opholdstilladelse da bare ikke forlænget.
fra us
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... ngelse.htm
"Betingelsen for at få forlænget sin opholdstilladelse er først og fremmest, at man stadig opfylder betingelserne for sin oprindelige opholdstilladelse.
En opholdstilladelse på grundlag af familiesammenføring gives ofte på en række udtrykkelige betingelser. Hvis man har fået opholdstilladelse på grundlag af et ægteskab/registreret partnerskab/fast samliv med en person, der bor i Danmark, vil ens opholdstilladelsen fx være betinget af, at man bor sammen med sin ægtefælle/partner. Betingelserne fremgår af det brev, man fik sammen med meddelelsen om, at man havde fået opholdstilladelse."
Så ja...I sidste ende kommer det an op hvilke betingelser som blev stillet for opholdstilladelsen...Og det er jo kun ketel83 der ved det 100%
-
fundiver199
@soreng
Min pointe var, at der er forskel på, hvordan de internationale konventioner bliver fortolket, når det drejer sig om ansøgninger om nye opholdstilladelser og om inddragelse/nægtet forlængelse.
Derimod er der ingen forskel på inddragelse og nægtet forlængelse. Det er judirisk set fuldstændig det samme og har kun noget at gøre med, under hvilke omstændigheder US bliver opmærksom på, at betingelserne ikke længere er opfyldt.
US direktør har på et dialogmøde fortalt ÆUG, at de næsten aldrig inddrager opholdstilladelser, fordi referencepersonen har modtaget kontanthjælp. Det tolker jeg sådan, at praksis på området er lempelig.
Men at praksis er lempelig betyder naturligvis ikke, at det ALDRIG kan ske. Hvis ægtefællen kun har haft sin opholdstilladelse i 3 måneder, vurderes sagen nok alt andet lige anderledes, end hvis ægtefællen har haft sin opholdstilladelse i 7 år.
Min pointe var, at der er forskel på, hvordan de internationale konventioner bliver fortolket, når det drejer sig om ansøgninger om nye opholdstilladelser og om inddragelse/nægtet forlængelse.
Derimod er der ingen forskel på inddragelse og nægtet forlængelse. Det er judirisk set fuldstændig det samme og har kun noget at gøre med, under hvilke omstændigheder US bliver opmærksom på, at betingelserne ikke længere er opfyldt.
US direktør har på et dialogmøde fortalt ÆUG, at de næsten aldrig inddrager opholdstilladelser, fordi referencepersonen har modtaget kontanthjælp. Det tolker jeg sådan, at praksis på området er lempelig.
Men at praksis er lempelig betyder naturligvis ikke, at det ALDRIG kan ske. Hvis ægtefællen kun har haft sin opholdstilladelse i 3 måneder, vurderes sagen nok alt andet lige anderledes, end hvis ægtefællen har haft sin opholdstilladelse i 7 år.
Er du sikker på at det juridisk set er fuldstændig det samme?fundiver199 skrev: Derimod er der ingen forskel på inddragelse og nægtet forlængelse. Det er judirisk set fuldstændig det samme og har kun noget at gøre med, under hvilke omstændigheder US bliver opmærksom på, at betingelserne ikke længere er opfyldt.
Er det også juridisk set det samme hvis man får inddraget et turistvisum, eller om man bare får ens ansøgning om et turistvisum afslået?
Er det juridisk set fuldstændig det samme hvis jeg får inddraget mit kørekort nu, eller om jeg ikke får det fornyet når det engang udløber (om en 30 års tid)?
Jeg er ikke sikker på at der ingen forskel er på at inddrage en eksisterende tilladelse, og så bare ikke at udstede en tilladelse på baggrund af en ansøgning.
Og som du selv skriver, så har us direktøren udtalt sig som at inddrage en opholdstilladelse. Der er der jo ikke tale om når der skal søges om forlængelse.
Nu nævnte jeg Sverige, fordi Sverige mig bekendt er det eneste land, som slet ikke stiller krav af nogen økonomisk art til danskere og deres udenlandske ægtefæller. Man kan med andre ord flytte til Sverige og søge fs efter svenske regler og få det, dog skal den udenlandske ægtefælle søge fra sit hjemland eller det land, hvor man har fast ophold (altså i dette tilfælde fra Danmark).soreng skrev:Eller Tyskland, Norge eller et andet EU land, alt efter hvilket land der passer bedst ind for jer, og alt efter hvor i bor henne i Danmark, samt hvilke sprog i er mest trygge i at klare jer på i et ½ til et helt år.skaanebo skrev:Hvis det ser håbløst ud, kan I jo altid flytte til Sverige ...
-
fundiver199
Der er jo netop ikke tale om ikke at udstede en tilladelse på baggrund af en ansøgning. Der er tale om ikke at forlænge en eksisterende tilladelse, der er givet med henblik på permanent ophold dvs. i forventning om, at den pågældende formentlig har tænkt sig - og skal have mulighed for - at leve resten af sit liv i Danmark.soreng skrev:Jeg er ikke sikker på at der ingen forskel er på at inddrage en eksisterende tilladelse, og så bare ikke at udstede en tilladelse på baggrund af en ansøgning.
Så ja det er juridisk set fuldstændigt det samme at afslå en afsøgning om forlængelse af ægtefællesammenføring som at foretage en inddragelse mellem de tidspunkter, hvor der skal ske forlængelse. Konsekvensen er jo ligesom også den samme, ikke sandt? Nemlig at ægtefællen må forlade Danmark.
Og lad nu være med at blande kørekort og alt muligt andet irrelevant ind i diskussionen. Du forvirrer bare trådstarteren, som befinder sig i en svær nok situation i forvejen.