Afleveret forlængelse - og nu fået svar!

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

ABJ78

Afleveret forlængelse - og nu fået svar!

Indlæg af ABJ78 » 09.05.2008 05:25:50

Min mand og jeg var i går på politistationen i Århus for at aflevere ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse. Jeg bad damen om kvittering for modtagelse efter at have læst her på forum, at det er kotume nu hos Århus Politi. Men hun ville bare ikke give mig den kvittering! Jeg tænker om det mon kun er denne dame, som har sin egen procedure - det var også hende vi afleverede til første gang...

Hun nævnte en anden lille detalje, som jeg lige vil høre jer andre om. Da vi blev gift tog min mand mit efternavn, da han ikke selv har et efternavn fra sit hjemland. I passet står hans originale navn uden det nye, danske efternavn. Hans første sticker H er også uden det danske efternavn. Guderne må vide hvorfor - det blev lavet hos Den Danske Ambassade i hjemlandet. Den nye sticker vil blive tilføjet efternavnet. Det mente hun kan gi' os problemer, når vi skal rejse. Har jeres koner eller mænd også fået nyt pas, hvis de har ændret efternavn???

Hvordan forholder det sig med at rejse i Schengen under sagsbehandlingen når nu OT er udløbet? Vi har også søgt om en tilbagerejsetilladelse, så det skulle være OK at komme tilbage til Danmark. Men hvad med at rejse ind i andre Schengenlande - skal vi søge visum til det respektive land, vi ønsker at rejse til?

Tak for svar og god dag til alle 8)
Senest rettet af ABJ78 02.06.2008 16:51:34, rettet i alt 1 gang.

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 13.05.2008 21:43:25

Nå, ingen svar...

Men jeg havde i dag endelig et lille hul i arbejdet og mulighed for selv at ringe til US. De bekræftede hvad jeg forventede - hvis vi skal holde sommerferie i Europa mens ansøgningen om forlængelse behandles, så skal vi selvfølgelig søge visum til min mand til det pågældende land, og selvsagt sørge for, at tilbagerejsetilladelse er gældende.

Mht. passet må vi kontakte ambassaden for svar, men jeg kan forstå, at i eks. Peru skal man have et nyt pas efter man er blevet gift fordi data skal være det samme som f.eks ID-kort. Hvis man tager navneændring skal man ændre alle sine ID incl pas, så navnet er det samme...

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 02.06.2008 16:50:40

Hej med jer.

Vi indgav som sagt vores første ansøgning om forlængelse af OT hos Århus Politi d. 8 maj., altså for 24 dage siden.
I dag har vi så fået svar, at min mand har fået forlænget sin OT (som forventet :-) )
Jubiduhu! Tænk at det kan gå så hurtigt. Vi var indstillet på 5-7 mdrs. behandlingstid, da vi har et vennepar, som ventede godt 6 måneder på den første forlængelse...
Vi havde samtidig indgivet ansøgning om tilbagerejsetilladelse, men den går jeg ud fra de så bare har droppet at behandle. Nu kan vi holde sommerferie i Europa uden at skulle tænke på visum osv osv.
Vi havde lavet en overskuelig mappe med omhyggelig udfyldt ansøgningsskema, kopi af vores pas og lejekontrakt for bolig. Desuden har jeg siden sidst afsluttet uddannelse og fået job omfattet af positivlisten, hvilket vi også dokumenterede. Måske det har gjort udslaget..?

Dog en lille ting der undrer mig. Min mands første tilladelse var gældende fra 19. juni 2006. Han kom til DK 4. august 2006. Den nye OT gælder fra 28. maj 2008, hvor brevet er attesteret, men kun indtil 6. februar 2010. Det er 1 år og 8 måneder, godt og vel. Hvorfor har han ikke fået 2 år? :?: Og hvad er jeres andres erfaring mht. længden af forlængelser?

Fortsat god sommer til jer alle.

Glade hilsener fra Anne & Ferry.

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 04.06.2008 09:19:19

Hej igen.
Der er tilsynelsdende ingen som har erfaringer at dele ud af vedr. forlængelse af OT, så jeg fortsætter min lille monolog...

Jeg ringede til US i går for at spørge, hvorfor forlængelsen kun gælder 1 år og 8 måneder. Han sagde, at det dels var for at kompensere for sagsbehandlingstiden, dels fordi vi fik 2 hele år ved første OT.
Jeg spurgte så, om ikke det var normen, at man får 2 år ad gangen, og han kom med en lang udredning om, at man typisk fik 1 år, så 1 år mere, så 2 år og så fremdeles. Hmm, lyder mærkeligt. Vi slår os ihvertfald til tåls med 1 år og 8 måneder og glæder os over den hurtige sagsbehandling.
Iøvrigt sagde han, at der pr. 1 april 2008 er kommet nye målsætninger om sagsbehandlingstider, hvorfor det gik så hurtigt, at behandle vores ansøgning!

ChrisB

Indlæg af ChrisB » 04.06.2008 10:16:14

Det skulle vel ikke forholde sig sådan at din mands pas udløber før de 2 år er gået? Jeg mener det er sådan indrettet, at hvis ens pas ikke er gyldigt 2 år frem på ansøgningstidspunktet, så får man kun forlængelse indtil passet udløbsdato.

Vi er selv meget obs på at vi skal have fornyet min kones pas inden vi søger forlængelse.

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 04.06.2008 10:30:21

Hej Chris og tak for din kommentar.
Min mand fik nyt pas lige før han kom til DK (fordi det bortkom for den danske ambassade i hans hjemland...) Det gælder derfor frem til juli 2011. OT gælder som sagt til 6. februar 2010. Så det kan ikke være derfor. Jeg tror bare ikke, at der er fast praksis, som følges af US. Det virker for mig sådan lidt lala...

ZB

Indlæg af ZB » 11.06.2008 10:13:31

hej ABJ

glad for at høre det tog så kort tid - vi skal nemlig snart igennem det!

fatter dog ikke helt det med din mand ikke fik de fulde 2 år når hans pas ikke udløber inden?

Hvornår søgte I inden hans opholdstilladelse udløb? 2- 3 måneder? kan det være sådan noget?

Mange hilsener

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 11.06.2008 20:25:54

Hej ZB.
Vi søgte d. 8. maj og OT udløber nu her d. 19. juni. Iflg. US hjemmeside skal man indgive ansøgningen minimum 1 og maximum 2 måneder før OT udløber, så det var lige midt imellem. Jeg synes altså også det er mærkeligt, og især synes jeg det var nogle halve forklaringer, de spiste mig af med. Som sagt sagde ham jeg talte med, at i teorien hedder det 2 års OT, men i praksis giver de sjældent to fulde år ad gangen. Så sagde han også, at det var for at kompensere for sagsbehandlingstid..? Men altså, vi vælger at se på den positive side, at når vi skal søge igen om godt 1 år og 8 måneder, så bliver det ikke lige midt i sommerferien hvor man også skal tænke på tilbagerejsetilladelse osv. osv.

Men jeg håber da, at det kommer til at gå hurtigt for jer også. Det er vist også første forlængelse, så vidt jeg husker? Og tillykke med familieforøgelsen, iøvrigt :-)

Hilsen Anne

ZB

Indlæg af ZB » 12.06.2008 07:39:58

Hejsa

Tusind tak. ja vores lille prins er fantastisk :D

Jo, vi skal snart søge om en lille måneds tid... jeg synes alligevel det er mærkeligt og noget af en administrativ hurtel for begge parter at man skal søge om forlængelse så mange gange inden man skal søge om den permanente...

hilsener

MBS

Indlæg af MBS » 15.06.2008 19:56:23

Tillykke ABJ, det må jeg sige - det er da hurtigt! :)

Vi er i forlængelsesproceduren nu - vi sendte den anbefalet med posten. De modtog den d. 19/2 og den blev screenet d. 4/3. Jeg har ringet ind et par gange for at høre om status og hver gang har jeg fået at vide, at de har et servicemål på 3 måneder og mere kunne de ikke sige - de 3 måneder var pga. bunken foran.

Da de 3 måneder var gået ringede jeg ind igen og da kunne de oplyse at behandlingen var påbegyndt - men mere kunne de ikke sige. Jeg spurgte om de kan oplyse nærmere status, hvornår den ventes færdigbehandlet eller om kontakt på sagsbehandleren, men det kunne de ikke, svarede de, da de arbejder i teams og det derved ikke er en enkeltperson der sidder med sagen, hvilket egentlig er en god ting. Jeg sagde at servicemålet jo var overskredet og det kunne hun desværre kun give mig ret i, men at de var hårdt presset i øjeblikket - hun foreslog at jeg skrev en email. Det gjorde jeg så i onsdags og vi har endnu ikke hørt noget.

Jeg går stærkt ud fra at svaret er lige på trapperne og går også stærkt udfra at den går lige igennem, men det undrer mig bare at det skal tage så lang tid, når vi har fulgt vejledningen til punkt og prikke og kun netop har sendt dokumentation de efterspørger i spørgeskemaerne for at undgå de får en masse unødvendig dokumentation med. Ligeledes opfylder vi alle kriterier. Men mon ikke snart vi får et svar.

Det var kort om vores erfaringer - som forhåbentlig snart når til en afgørelse.

Da jeg skrev emailen til US blev jeg lidt irriteret og sendte dem derfor i samme email ligeledes nogle generelle kommentarer og forslag til forbedringer (ÆUG det er ligeledes input til jer, i forbindelse med jeres dialog med US):

"Endvidere et par generelle kommentarer og forslag til forbedringer.

- Først og fremmest er det positivt at se, at der arbejdes med principper som lean.
- At få nedfældet nogle servicemål er et skridt i den rigtige retning, men det er stadig ikke optimalt at største del af sagsbehandlingstiden er ventetid, det er netop det der undgås ved at implementere lean og just-in-time principperne.
- Det er ydermere ikke tilfredsstillende at den specifikke status ikke kan meddeles "kunden" som ansøgeren er i dette tilfælde.
- Det er et skridt i den rigtige retning, at det er et team der arbejde med de enkelte sager fremfor enkelte sagsbehandlere - sidstnævnte situation kan være meget uhendsigtsmæssigt i tilfælde af sygdom eller ferie. Men ved øget IT understøttelse af sagsbehandlingen vil enhver medarbejder til enhver tid kunne se aktuel status på sagen og hvem der sidst har arbejdet på sagen, dette vil medføre et væsentlig højere serviceniveau.og en meget højere kundetilfredshed.
- Det er ligeledes muligt at understøtte det med web-interfaces hvor ansøger selv kan undersøge nuværende status og evt. sende opdaterede oplysninger undervejs i behandlingen.
- Og hvorfor ikke gøre hele ansøgningsproceduren elektronisk - det er jo muligt at underskrive via Digital Signatur.

Ved at arbejde videre med lean vil det give hurtigere behandlingstider, højere kvalitet af behandlingen og et højere serviceniveau."

Jeg glemte forresten helt at skrive, at det slet ikke acceptabelt at der ydes så ringe service, når deres servicemål er overskredet. De er nået et stykke, men de har lang vej endnu for at kunne kalde sig Udlændinge (Service).

Det er dog positivt at høre, at det heldigvis ikke er alle der oplever lange behandlingstider - og vores tilfælde er jo nok ikke så slemt i forhold til andre man ligeledes hører om. Så godt at høre de positive historier også ABJ :)

MBS

Indlæg af MBS » 15.06.2008 20:02:48

ABJ78 skrev:Hej igen.
Jeg ringede til US i går for at spørge, hvorfor forlængelsen kun gælder 1 år og 8 måneder. Han sagde, at det dels var for at kompensere for sagsbehandlingstiden, dels fordi vi fik 2 hele år ved første OT.
Jeg spurgte så, om ikke det var normen, at man får 2 år ad gangen, og han kom med en lang udredning om, at man typisk fik 1 år, så 1 år mere, så 2 år og så fremdeles. Hmm, lyder mærkeligt. Vi slår os ihvertfald til tåls med 1 år og 8 måneder og glæder os over den hurtige sagsbehandling.
Iøvrigt sagde han, at der pr. 1 april 2008 er kommet nye målsætninger om sagsbehandlingstider, hvorfor det gik så hurtigt, at behandle vores ansøgning!
Vedr. længde af forlængelse lyder det da mystisk - jeg giver dig helt ret. Det kan være nogle fra ÆUG har nogle kommentarer - ellers synes jeg det er noget ÆUG bør følge op på i deres dialog med US. Såvidt jeg kan huske, mener jeg også det er to år af gangen.

cheshirecat
Geografisk sted: Tårnby

Indlæg af cheshirecat » 23.06.2008 12:03:48

Hej Anne

I just called Udlændingeservice again today to ask them why oh why they haven't renewed my extension yet and they just gave me the same reason. When I told them that I know some people applied in March/April and got it in May and why I applied in February and still hadn't heard a thing, they only said

"We received a lot of cases in spring months but we didn't receive so much during the April/May period so that's why it was faster when you submitted in April/May months"

It's either I am the stupid one or they're the stupid ones but the answer doesn't have any logic behind it. So, from what I Get, it's not "FØRST TIL MØLLE" eh? It's really my "fault" then that I submitted in February (how the f*ck did I know then? LOL)

I just think that they're bunch of lazy heads who keep giving lame reasons for their inefficiencies. (I read about your husband's permit that only valid for 1 year and 8 months and the only reason they could come up was to compensate with the processing time? I suppose every single officer at the Immigration Office can interpret the regulation on their own ways).

By the way, did your husband have troubles with the last name? I took my husband's and now I kind of regret it and would like to keep my old last name back and now that I am making a new passport I wonder if that's possible.

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 23.06.2008 16:57:11

Hi Eva.

I sent you a personal message, I hope it is worth something!

About the name. My husband got my name because he didn't have a last name in Indonesia, only one name, his first name (pity, I would have like an exotic, indonesian middlename :-) ). I don´t think it is possible to live in Denmark with no last name, so he just got mine...

Maybe you can call Folkeregisteret to ask about this. Don't know about that stuff, maaf, but you have to apply I think . Maybe you can find the info you look for here:

http://borger.dk/forside/kirke-og-tro/d ... neaendring

cheshirecat
Geografisk sted: Tårnby

Indlæg af cheshirecat » 23.06.2008 17:58:05

Hej Anne

Tak for beskeden. Jeg vil skrive et officielt brev til ministeriet og klage over deres service.

Det her er bare for dum, synes jeg :((((

MBS

Indlæg af MBS » 25.06.2008 17:37:37

Cheshirecat, jeg forstår godt din frustration. Jeg håber du snart får besked. Min kone har netop modtaget besked om forlængelse af sin opholdstilladelse. Den var sendt d. 19/6, præcis fire måneder efter de modtog ansøgningen.

Såvidt jeg har læst er der flere herinde, som har haft dårlige erfaringer med de servicemål som US reklamerer med.

Input til ÆUG vil være at samle sammen på de erfaringer og input der er kommet heri forummet omkring denne del og tage det med til Brugerpanelsmøderne med US.

Andre har ikke ventet i så lang tid, hvilket jo er en positiv ting - men hvad er grunden til forskellen.

Eksisterer begrebet fast-track stadig som procedure. Hvis ja, hvad er så kravet til at indgå i denne. Ex. ved forlængelse skal alle opfyldelse af kravene dokumenteres, som da det hed Udlændingestyrelsen eller er det nok at følge deres vejledning og blot dokumentere de ændrede forhold siden sidst.

Hvorledes er køen af ansøgninger ordnet - cheshirecat jeg kan huske din kommentar omkring 'først-til-mølle' princippet. Bliver det fulgt eller er det tilfældigt, i forhold til hvornår ansøgninger bliver screenet.

Det virker meget uorganiseret og der er ikke særlig god service, når man kontakter dem. Blot standard svar. De kommer med den flotte udmelding i pressen omkring servicemål, men praksis udførsel fungerer bare slet ikke.

Besvar