Bankgaranti & Lejekontrakt

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Leslis

Bankgaranti & Lejekontrakt

Indlæg af Leslis » 22.01.2013 21:54:49

Hejsa,

Jeg har forsøgt at læse mig frem via div. tråde her på forum for at få svar på mine spørgsmål inden min kone og jeg søger om familiesammenføring. Men jeg kan ikke lige finde noget der besvare min tvivl, så jeg håber i vil bære over med os hvis i allerede har svaret på de her spørgsmål flere gange. :)

Kort om vores situation:
Min kone er fra Brasilien og har været her som frivillig arbejder indtil videre. Vi er lige blevet gift i November og vil nu søge om familiesammenføring. Jeg har pt. ingen arbejde så vi bor i øjeblikket hos mine forældre som forsørger os.
Det betyder så at vi er ved at lave en huslejekontrakt hvor vi lejer et værelse i deres hus, og at jeg ingen bankgaranti kan få fra min bank grundet manglende arbejde.

Mine spørgsmål:
- Hvor mange m2 kræves der vi minimum har på huslejekontrakten for mig og min kone? (Selve huset er på 130m2)

- Kan mine forældre stille en bankgaranti for os gennem deres bank eller vil det være en ide at de opretter en konto i deres bank i mit navn og stiller 50.000 kr. til rådighed?

- Da jeg hurtigst muligt håber på at finde et arbejde, og vi derefter gerne vil finde vores eget sted at bo, vil vi da frit kunne opsige kontrakten med mine forældre og flytte til en leje lejlighed ?

Det ville hjælpe meget at få klarlagt præcis hvordan vi skal forholde os til de små detaljer så vi kan være sikre på at vi ikke udfylder noget forkert eller ikke har alle de vigtigeste ting på plads.

på forhånd tak!

:)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Bankgaranti & Lejekontrakt

Indlæg af mh1 » 22.01.2013 22:05:18

I stedet for at flakke rundt i div. tråde, så kan du gå op og klikke på RÅDGIVNING og så på FAMILIESAMMENFØRING.

Der kan du hente, downloade og printe en pæn, overskuelig og ordentlig vejledning. Så kan du sætte dig til at læse, og markere det, der er vigtigt for lige netop jer.

Du ER vel klar over at der næppe nogen chance er for at få positivt svar, hvis du har modtaget ydelser såsom kontanthjælp indenfor de seneste 3 år? Og alderskravet (24 år)?
mh
Rådgiver for ÆUG

Leslis

Indlæg af Leslis » 22.01.2013 22:44:25

Aha! Havde jeg ikke lige set. :?

Ja det er jeg klar over og har ikke modtaget nogle former for sociale ydelser og min kone er 30 år. Så var kun mht. bankgaranti og huslejekontrakten jeg var i tvivl.

Jeg læser rådgivningen igennem, tak!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.01.2013 07:57:31

1) I skal mindst råde over 1 værelse, når I er to personer, der bor der, dvs. reelt er der ingen størrelseskrav, når man kun er to.

2) Du skal selv stille bankgarantien, men dine forældre kan selvfølgelig låne eller forære dig pengene. Eller de kan kautionere for dig over for banken.

3) Ja I kan frit flytte. Men opfyldelse af boligkravet bliver undersøgt igen, når der søges forlængelse efter 2 år.

Leslis

Indlæg af Leslis » 24.01.2013 16:17:02

Tak for svarene.

Jeg har gennemtæsket hvert eneste punkt nu og skulle mene at være godt nok forberedt til at ansøge nu! :shock:

I skal alle have mange tak for jeres hjælp!

Leslis

Indlæg af Leslis » 24.01.2013 18:26:02

Nu har jeg dog så alligevel et sidste spørgsmål. :|

Nu udfylder vi en lejekontrakt med mine forældre.
er der så egentlig nogle krav om at mine forældre er nød til at kræve en husleje af os?

Jeg spørger selfølgelig fordi vi gerne vil slippe for at skulle betale skat af en årlig husleje som i bund og grund er penge mine forældre i forvejen selv vil være nød til at betale. :roll:

soreng

Indlæg af soreng » 25.01.2013 09:25:51

Nej det er der ikke i forhold til us. De nævner ikke noget krav, men jeg ville nok holde huslejen indenfor noget der virker reaslistisk....Billigt med realistisk....Mere så man ikke laver en lejekontrakt på 1 kr/mnd. ;-)

Der er vist nogle skatteregler som mh vist fandt frem på et tidspunkt hvor dine forældre i nogle tilfælde kunne holdes skattefri....Jeg kan helt ærligt ikke huske hvilken tråd det var i, men indholdet af spørgsmålet var også at leje et værelse i forældrenes hus og skat.

Måske du kan finde den tråd ved at søge i forum, eller måske mh kan huske hvilken skatteregel der blev henvist til.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.01.2013 09:55:16

Skat.dk er et rigtig godt sted at lede efter informationer om beskatning :wink:

Vedr. dette går man til skat.dk, taster 'lejeindtægt' i søgefeltet og får dette:
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=206044 ... eindt%E6gt*

Forskellige regler for forskellige udlejningsforhold, forklaret med enkle regneeksempler.

Leslis skal kigge på reglerne for "Udlejning af helårsbolig og værelser" samt "Eksempler på opgørelse med bundfradrag".
mh
Rådgiver for ÆUG

Leslis

Indlæg af Leslis » 25.01.2013 10:37:06

Se man bliver kloger hver dag siger de kloge. :roll:

Jeg har både undersøgt det selv og snakket med skat.

Til andre brugere herinde vil jeg så lige komme med et eks.

Man tager ejendomsværdien af den bolig man lejer et værelse fra.
så hvis ejendomsværdien feks. er på 2.000.000 kr så tager man 1.33% af det beløb som er bundfradraget pr. år.

Regnestykket vil se således ud:

2.000.000 x 1.33 / 100 = 26.600 kr. om året
26.000 / 12 = 2.200 kr. om måneden

Dvs. holder man huslejen under 2.200 kr. om måneden vil det være skattefrit!

Håber det giver mening for andre i samme situation!

Nu er der kun tilbage at ansøge.
Tak til alle admins igen for den positive hjælp! :D

Besvar