Folk og deres situationer er forskellige, og det gælder især når der er tale om ægteskab på tværs af nationaliteter.
Der er f.eks stor forskel på hvordan man skal forholde sig til dokumenter fra hjemlandet hvis ens ægtefælle kommer fra et apistille land eller ej.
Der er også forskel på dokumentationen man skal vedlægge hvis man ikke er gift, men "bare" har levet sammen i 18 måneder.
Der er forskel på om folk ønsker at søge mens de er i Danmark eller hjemmefra. Der er folk der søger fra partneres hjemland mens begge bor i det land, og derfor er underlagt andre regler for boligkrav ved ansøgningstidspunktet.
Ja der er måske nok meget, men der er altså ikke mere end at man sagtens kan få et overblik over hvad der kræves ved at sætte sig ned med computeren, en A4 blok til at lave egne notater, og en kande kaffe en søndag.
At lave en liste om hvordan det KAN gøre vil bare skabe flere spørgsmål end den vil besvare.
Helt kort hvilke dokumenter du skal bruge for at blive familiesammenført i Danmark?
- Ægteskabsattest
- Lejekontrakt på herboendes lejlighed
- Udtalelse fra kommunen om at herboende ikke har modtaget ydelser efter aktivloven eller integrationsloven indenfor de seneste 3 år.
I skal så være klar til at stille den økonomiske garanti på 50.000 kr når us har behandlet jeres ansøgning.
Og så må ingen af jer være under 24 år gammel.
Det er de helt basale krav. Men så er der jo alle forbeholdende som der slet ikke er taget stilling til her.
Hvis vi så bare kigger på de 3 dokumenter jeg har listet, så kan jeg allerede forudse spørgsmålene.
- Vi blev gift i Congo. Kan vi bare vedlægge den vielsesattest som vi modtog der.
- Jeg bor ikke til leje, men ejer min lejlighed, så jeg har ikke en lejekontrakt. Hvordan skal jeg dokumentere det?
Virkeligheden er ikke så simpel som en tjekliste til hvordan man skal søge om familiesammenføring.