Trin for trin

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
oOoOMartinOoOo

Trin for trin

Indlæg af oOoOMartinOoOo » 13.08.2012 12:03:58

Er der en der vil lave en trin for trin oversigt til mig om hvor jeg starter.

Min kæreste er i danmark nu og vi vil gifte os. Jeg er 29 & Hun er 30 & Fra Ukraine.

Hvilke form for familiesamføring skal vi vælge. Der er noget med der er 3 at vælge imellem. I vores tilfælde nok kun 2.

Hvem kontakter jeg efter vi er blevet gift..?
Alt sådan noget :) Håber der er en som liiiiige har styr på det..

På forhånd tak.

soreng

Re: Trin for trin

Indlæg af soreng » 13.08.2012 13:26:36

Det er allerede lavet, og kan læses her:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... mmenforing

oOoOMartinOoOo

Indlæg af oOoOMartinOoOo » 18.01.2013 10:34:13

Syntes bare efter man har læst det man står og kan være i tvivl om hvordan det skal gøres. Der er så meget :)

Ville være rart en trin for trin.
Først ordner i de og de papir. Hvilke papir. Forsikring. Visum. Når kæresten kommer til danmark. Hvad skal der ske. Hvem skal kontaktes. Man skal giftes. alt sådan noget.

Jeg er heldigvis ved at have fundet ud af det meste. Men gud hvor ville det være skønt med en liste fra a til å, hvordan det skal gøres. Eller KAN gøres.

Må jeg prøve at lave når jeg er igennem alt det ;)

soreng

Indlæg af soreng » 18.01.2013 10:55:46

Folk og deres situationer er forskellige, og det gælder især når der er tale om ægteskab på tværs af nationaliteter.

Der er f.eks stor forskel på hvordan man skal forholde sig til dokumenter fra hjemlandet hvis ens ægtefælle kommer fra et apistille land eller ej.

Der er også forskel på dokumentationen man skal vedlægge hvis man ikke er gift, men "bare" har levet sammen i 18 måneder.

Der er forskel på om folk ønsker at søge mens de er i Danmark eller hjemmefra. Der er folk der søger fra partneres hjemland mens begge bor i det land, og derfor er underlagt andre regler for boligkrav ved ansøgningstidspunktet.

Ja der er måske nok meget, men der er altså ikke mere end at man sagtens kan få et overblik over hvad der kræves ved at sætte sig ned med computeren, en A4 blok til at lave egne notater, og en kande kaffe en søndag. ;-)

At lave en liste om hvordan det KAN gøre vil bare skabe flere spørgsmål end den vil besvare.

Helt kort hvilke dokumenter du skal bruge for at blive familiesammenført i Danmark?
  • Ægteskabsattest
  • Lejekontrakt på herboendes lejlighed
  • Udtalelse fra kommunen om at herboende ikke har modtaget ydelser efter aktivloven eller integrationsloven indenfor de seneste 3 år.
I skal så være klar til at stille den økonomiske garanti på 50.000 kr når us har behandlet jeres ansøgning.

Og så må ingen af jer være under 24 år gammel.

Det er de helt basale krav. Men så er der jo alle forbeholdende som der slet ikke er taget stilling til her.

Hvis vi så bare kigger på de 3 dokumenter jeg har listet, så kan jeg allerede forudse spørgsmålene.
  • Vi blev gift i Congo. Kan vi bare vedlægge den vielsesattest som vi modtog der.
  • Jeg bor ikke til leje, men ejer min lejlighed, så jeg har ikke en lejekontrakt. Hvordan skal jeg dokumentere det?
Virkeligheden er ikke så simpel som en tjekliste til hvordan man skal søge om familiesammenføring. ;-)

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 18.01.2013 18:54:14

Og igen kan der være nogle forskellige krav om flere dokumenter der skal vedlægges. EKS hvis man bliver gift i tyrkiet er det ikke nok med at aflevere ægskabsattesten med apostile stemple oversat osv... Der kræves et yderlige dokument oven i... :-) så det er ikke så lige til

meeen stress ikke vi er rigtig mange der har klarede det uden en forudskrevet tjekliste.
Som soreng siger sæt dig ned lav en tjekliste med de basale dokument krav, og så arbejde videre ud fra de krav der stilles særligt til jer...Derefter søger du råd hvis der er noget af det du bliver i tvivl om undervejs...

Hvilken form for opholdstilladelse der er bedst at søge, er jo op til jer selv. Nu ved jeg ikke hvilke to i taler om, og så er det jo faktisk endnu svære at rådgive jer om hvilke dokumenter i evt. måtte få brug for.... Som familiesamføring er der jo kun to de nationale regler eller Eu-regler... Begge er velbeskrevet herinde

.. Tag det stille og rolig, lav en slag plan og tag et punkt af gangen, få styr på det og kryds det så af.... så virker det ikke så uoverskueligt hen ad vejen

oOoOMartinOoOo

Indlæg af oOoOMartinOoOo » 22.01.2013 02:21:02

Jamen tror os jeg er ved at have styr på det. Tror bare at man bliver lidt nervøs fordi det hele er nyt og man gerne vil have det hele bare skal køre uden problemer. Da jeg har eget hus, så skal jeg sende kopi af skøde eller endelig købsaftale med i ansøgningen. Men du har ret. Der er selvfølgelig mange måder det kan gøres på.

Besvar