Afslag igen p. 9 stk 21

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
LBH

Afslag igen p. 9 stk 21

Indlæg af LBH » 08.01.2013 19:02:50

Så fik vi igen et afslag....:(

Vi har tidligere afgivet en ansøgning på Eu-fs og fået afslag. Da vi modtog dette afslag sagde medarbejderen i Us at vi bare kunne klage over afgørelsen og på den måde vinde de par måneder vi skulle for min kone var gammel nok til at indgive den danske-fs. Når den så blev indgivet skulle vi jo bare opfylde de krav som der står skrevet i denne ansøgningen. Han gav os ansøgningen med.

Nu har vi så fået et afslag. Jeg citere:

Du har søgt om fs i dk på grundlag af dit ægteskab med ........

AFGØRELSE:

US har besluttet, at du ikke kan indgive din ansøgning i Danmark efter udlændingelovens paragraf 9 stk. 21. Ansøgningen vil derfor ikke blive behandlet.

Du henvises i stedet til at indgive ansøgningen på en dansk repræsentation i dit hjemland eller et andet land hvor du har haft ophold i de sidste 3 måneder.

Kan det virkeligt passe?? Ansøgningen om EU-reglerne ligger hos Justitsministeriet og min kone er derfor lovligt i landet. Hvorfor henviser medarbejderen i US os til denne fremgang hvis det ikke er lovligt?

her er loven:
Stk. 21. Ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 1 kan kun indgives her i landet, hvis udlændingen har lovligt ophold i medfør af §§ 1-3 a, § 4 b eller § 5, stk. 2, i medfør af EU-reglerne, jf. § 6, eller en opholdstilladelse efter §§ 7-9 f eller 9 i-9 n, og hvis ingen særlige grunde taler herimod. Hvis udlændingen ikke har lovligt ophold, har fået fastsat en udrejsefrist eller har en anden ansøgning om opholdstilladelse under behandling, kan ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 1 kun indgives her i landet, hvis Danmarks internationale forpligtelser kan tilsige det. En ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse, der er meddelt efter stk. 1, skal indgives før tilladelsens udløb, for at udlændingen kan anses for at have lovligt ophold, jf. 1. pkt.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: Afslag igen p. 9 stk 21

Indlæg af Durmaz » 08.01.2013 21:22:56

Prøv at læse det jeg har fremhævet. Der står at man ikke kan ansøge hvis man alleree har en anden ansøgning liggende og det har i jo, den ligger i justistministeriet. Det er ikke altid man får lov til at blive i landet når man klager, har i tjekkede at hun gerne må blive i danmark. Tænker det er derfor i har fået et afslag...

Stk. 21. Ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 1 kan kun indgives her i landet, hvis udlændingen har lovligt ophold i medfør af §§ 1-3 a, § 4 b eller § 5, stk. 2, i medfør af EU-reglerne, jf. § 6, eller en opholdstilladelse efter §§ 7-9 f eller 9 i-9 n, og hvis ingen særlige grunde taler herimod.
Hvis udlændingen ikke har lovligt ophold, har fået fastsat en udrejsefrist eller har en anden ansøgning om opholdstilladelse under behandling, kan ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 1 kun indgives her i landet, hvis Danmarks internationale forpligtelser kan tilsige det.
En ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse, der er meddelt efter stk. 1, skal indgives før tilladelsens udløb, for at udlændingen kan anses for at have lovligt ophold, jf. 1. pkt.

closed1

Indlæg af closed1 » 08.01.2013 21:36:43

Jeg ved at der er andre der har fået lov til at få behandlet en ansøgning på dk reglerne mens du havde en klagesag i jm på eu reglerne og fået godkendt fs på dk reglerne selvom klage sagen ikke er afgjort endnu .

LBH

Indlæg af LBH » 08.01.2013 23:19:49

Vi har en klagesag hos justitsministeriet på EU-reglerne som gør at min kone ikke skal forlade landet.

Jeg ved bare at manden som gav os afslaget hos US i Kbh fortalte os at vi kunne ansøge på de danske regler mens vi havde klagesagen kørende i JU. Måske jeg skulle tage til US i morgen og se om han er på arbejde. Han har været der de 2 gange vi har været der.

Hvis vi ender med at min kone skal rejse hjem og søge derfra. Skal hun så først vente i Thailand 3 måneder før vi kan indgive ansøgningen som måske også tager 3 måneder. Altså i alt 6 måneder i bedste fald?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.01.2013 08:14:34

Som closed1 skriver, har adskillige andre fået lov at indgive ansøgninger efter de danske regler, medens de havde en EU-sag under behandling, hvilket bla. skal ses i lyset af, at en EU-ansøgning juridisk set ikke er en ansøgning om opholdstilladelse men en anmodning om, at myndighederne bekræfter, at man har en ret til opholde sig i Danmark. Så det lyder som om, der er sket en fejl i jeres sag, hvilket I med det samme bør påpege og klage over.

For god ordens skyld hører det med, at din kone ikke har fået afslag. Hendes ansøgning er blevet afvist, dvs. den er slet ikke blevet antaget til behandling.

LBH

Indlæg af LBH » 09.01.2013 11:03:57

Dvs at den venlige mand som oplyste os om reglerne hos US har ret i at vi måtte ansøge sideløbende med klagen?

Hvor længe er de så om at behandle en sådan klage tror du? Er der slet ikke mulighed for at de kan ændre det hvis man forklare dem det pr. tlf?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.01.2013 11:09:14

Det ved jeg ikke. Hvis det er en klar fejl, at ansøgningen er blevet afvist, kan den vel rettes i løbet af nogle uger. Men som alt andet kommer det vel an på, hvor travlt medarbejderne har med alle de andre sager, de skal behandle.

LBH

Indlæg af LBH » 09.01.2013 11:33:40

Er bare lidt skræmt over de forskellige tider vi har oplevet gennem de sidste ca 16 måneder. Men jeg prøver at ringe til dem og så sender jeg en klage hvis det ikke hjælper.
Tak igen igen...:)

LBH

Indlæg af LBH » 11.01.2013 00:22:58

Jeg gik på mit lokale udlændingekontor i dag og medbragte de indlæg vi har skrevet her. Damen i skranken forstod heller ikke hvorfor de havde afvist ansøgningen og spurgte om jeg havde ringet til US. Det kunne jeg bekræfte at jeg havde og at de havde bedt mig klage over afvisningen.
Hun ringede efterfølgende til US og talte med dem 5 min. Efterfølgende fortalte hun mig at det var en fejl og at vi bare skulle smide brevet ud.

Så vi er tilbage i køen....:)

closed1

Indlæg af closed1 » 11.01.2013 08:09:48

super

LBH

Indlæg af LBH » 01.02.2013 02:48:49

Er der nogen der ved hvor længe sagsbehandlingstiden på fs er hos us for tiden? Overvejer at ringe og klage over at vi ikke har hørt noget endnu eftersom en tidligere kollega sendte deres ansøgning 14 dage før os og de fik svar d.4-01-13

soreng

Indlæg af soreng » 01.02.2013 09:23:58

LBH skrev:Er der nogen der ved hvor længe sagsbehandlingstiden på fs er hos us for tiden? Overvejer at ringe og klage over at vi ikke har hørt noget endnu eftersom en tidligere kollega sendte deres ansøgning 14 dage før os og de fik svar d.4-01-13
Mellem 3 og 7 måneder.

I får normalt et brev med den forventede sagsbehandlingstid efter en god måneds tid.

Din tidligere kollega er godt nok en heldig kartoffel så hva'? :-D
Vær nu bare glad på hans vegne, og afvent de forventede sagsbehandlingstider, før du begynder at kaste om dig med klager. :roll:
Du spilder jo bare en us medarbejders tid med at de skal høre på din klage, fordi at du ikke har fået en afgørelse 20 dage efter at de er er blevet opmærksomme på at de fejlagtigt har afvist at behandle din sag.
Og den tid kunne have været brugt på at behandle din sag. ;-)

LBH

Indlæg af LBH » 07.02.2013 02:51:57

soreng skrev:
LBH skrev:Er der nogen der ved hvor længe sagsbehandlingstiden på fs er hos us for tiden? Overvejer at ringe og klage over at vi ikke har hørt noget endnu eftersom en tidligere kollega sendte deres ansøgning 14 dage før os og de fik svar d.4-01-13
Mellem 3 og 7 måneder.

I får normalt et brev med den forventede sagsbehandlingstid efter en god måneds tid.

Din tidligere kollega er godt nok en heldig kartoffel så hva'? :-D
Vær nu bare glad på hans vegne, og afvent de forventede sagsbehandlingstider, før du begynder at kaste om dig med klager. :roll:
Du spilder jo bare en us medarbejders tid med at de skal høre på din klage, fordi at du ikke har fået en afgørelse 20 dage efter at de er er blevet opmærksomme på at de fejlagtigt har afvist at behandle din sag.
Og den tid kunne have været brugt på at behandle din sag. ;-)
Naturligvis er jeg glad på deres vegne...:)

Er bare træt af at vente og vente. Først Eu-ansøgningen og klagesagen på denne som vi stadig ikke har fået svar på. Nu den danske ansøgning som så blev afvist. Vi har fået det brev du omtaler og derefter afvisningen af ansøgningen. Det sidste vi har modtaget er så at de beklager at det var en fejl at denne blev afvist.
Det er lidt ligesom at ringe op til skat og vente som nr.20 i køen for så at blive smidt af som nr.1... Bare ring op igen som nr.20
Men jo, dette forum er jo beregnet til fornuftig vejledning og ikke til frustration. Jeg vender tilbage når vi har fået svar.

Besvar