økonomisk krav - forsørgerpligt.

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Chul

økonomisk krav - forsørgerpligt.

Indlæg af Chul » 17.12.2012 13:25:18

•Ægtefællen i Danmark skal kunne forsørge sig selv og sin udenlandske ægtefælle. Normalt vil dette krav være opfyldt, hvis ægtefællen i Danmark ikke har fået offentlig hjælp efter integrationsloven eller efter lov om aktiv socialpolitik (fx kontanthjælp) i en periode på 3 år forud for afgørelsen om ægtefællesammenføring.

Hej.
Jeg har et spørgsmål vedr. krav til forsørgerpligten. Lige pt er jeg på dagpenge, da jeg næsten lige er kommet tilbage til DK og endnu ikke har fundet arbejde. Mit spørgsmål er om det er direkte afvisningsgrundlag at jeg er på dagpenge lige nu?

På nyidanmark.dk står der kun at forsørgerkravet handler om offentlige ydelser (ikke dagpenge), men det kan jo næppe være en bonus ikke at have fast arbejde. :)

Synes vi opfylder alle andre punkter. Min kæreste er pt på turistvisum i DK, og jeg ville jo gerne søge mens hun er her, så hun kan blive imens sagen kører. Ellers kunne vi jo selvfølgelig bare vente til jeg fandt et arbejde.

vh
Chul

soreng

Re: økonomisk krav - forsørgerpligt.

Indlæg af soreng » 17.12.2012 15:31:14

Dagpenge er ikke en hindring for at leve op til kravet om selvforsørgelse.

Dagpenge er ikke en ydelse der gives efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven.

Chul

Indlæg af Chul » 17.12.2012 15:33:23

Hej Soreng
Nej jeg ved godt at dagpenge i sig selv ikke er en hindring :)
Men hvordan ser det ud ikke at have arbejde når man søger? Ved godt det ikke trækker op, men mit spørgsmål er mere, om det kan være direkte afslagsgivende at man ikke har arbejde?

soreng

Indlæg af soreng » 17.12.2012 15:36:57

Det er ikke et krav at man skal have arbejde når man ansøger, og det kan af samme grund altså heller ikke være grundlag for afslag.

Det er altså ikke op til den enkelte medarbejder hos us om de syntes at en ansøgning skal godkendes eller ej. Lever man op til de krav der er, så skal ansøgningen godkendes.

Der er ikke noget der er en bonus når man søger. Du kan være ny rig med 300 mill på din bankbog, men hvis du fik kontanthjælp for 2 år og 10 måneder siden, vil du givet få din ansøgning afvist.

Vi har endnu ikke krav som de f.eks har i England, hvor der er et krav om minimums indtægt, før man kan søge om fs. (selvom DF helt sikker vil elske at indføre det).

Der er altså ikke nogle skjulte krav, som us ikke skriver om på deres side. ;-)

Chul

Indlæg af Chul » 17.12.2012 15:48:14

hehe tak for dine svar soreng, det er rigtig godt nyt for mig (os) :)

Besvar