Giftes i Peru - hvordan til Danmark bagefter?
Giftes i Peru - hvordan til Danmark bagefter?
Jeg skal i nærmeste fremtid giftes med en kvinde i Peru, og det er meningen, at vi vil bo her i landet. Hun har aldrig været i Danmark, men jeg var dernede sidste sommer. Hun har ingen børn mens jeg har en datter på 21. Ingen af de formelle problemer med bolig og arbejde for mit vedkommende, og hun har også et godt arbejde i Peru.
Det burde jo egentlig være ligetil, men jeg har på fornemmelsen, at der kan være nogle faldgrupper i det "lidt" menneskefjendske system, vi har her i Danmark.
Jeg er blevet tilrådet at hun kommer hertil på turistvisum hvorefter vi gifter os (igen) her i landet, og så umiddelbart derefter søger om opholdstilladelse for hende. Jeg har dog lidt svært ved at forklare hende, at en peruviansk vielsesattest – oversat og apostilleret – ikke skulle være god nok dokumentation for at vi er gift. Det er faktisk lidt pinligt at skulle forklare, at det ikke er en selvfølge efter dansk lovgivning, at vi kan bo sammen her i landet når vi er gift.
Hvordan gør vi sådan at vi så hurtigt som muligt kan være sammen her i Danmark?
Er rådet om turistvisum og dansk vielse den bedste løsning?
Vil det være svært at opnå visum for hende når vi først er blevet gift? D.v.s. skal vi hurtigst muligt søge turistvisum mens vi endnu ikke er gift så det er i overensstemmelse med sandheden hvis jeg skriver at hun er forlovet/kæreste i invitationen?
Vil det kunne være et problem, hvis visumansøgningen først er blevet færdigbehandlet efter vi er blevet gift?
Vil det være umuligt direkte at opnå familiesamenføring når hun aldrig har været i Danmark?
Hvorfor pokker skal det være så (tilsyneladende) besværligt??? - ok, forventer ikke svar på det sidste...
Det burde jo egentlig være ligetil, men jeg har på fornemmelsen, at der kan være nogle faldgrupper i det "lidt" menneskefjendske system, vi har her i Danmark.
Jeg er blevet tilrådet at hun kommer hertil på turistvisum hvorefter vi gifter os (igen) her i landet, og så umiddelbart derefter søger om opholdstilladelse for hende. Jeg har dog lidt svært ved at forklare hende, at en peruviansk vielsesattest – oversat og apostilleret – ikke skulle være god nok dokumentation for at vi er gift. Det er faktisk lidt pinligt at skulle forklare, at det ikke er en selvfølge efter dansk lovgivning, at vi kan bo sammen her i landet når vi er gift.
Hvordan gør vi sådan at vi så hurtigt som muligt kan være sammen her i Danmark?
Vil det være svært at opnå visum for hende når vi først er blevet gift? D.v.s. skal vi hurtigst muligt søge turistvisum mens vi endnu ikke er gift så det er i overensstemmelse med sandheden hvis jeg skriver at hun er forlovet/kæreste i invitationen?
Vil det kunne være et problem, hvis visumansøgningen først er blevet færdigbehandlet efter vi er blevet gift?
Vil det være umuligt direkte at opnå familiesamenføring når hun aldrig har været i Danmark?
Hvorfor pokker skal det være så (tilsyneladende) besværligt??? - ok, forventer ikke svar på det sidste...
Re: Giftes i Peru - hvordan til Danmark bagefter?
Jeg ved ikke hvem der skulle have givet dig det råd, men du/i kan ikke gifte jer mere end een gang. Det er simpelt hen ulovligt at gifte sig mere end een gang, og svært muligt i Danmark, da hun jo skal dokumentere at hun ikke allerede er gift, for at i kan blive gift i Danmark. Og det kan hun jo så ikke, uden at lave noget dokumentfalsk, og så er vi jo ude i noget helt andet snavs.oso skrev: Jeg er blevet tilrådet at hun kommer hertil på turistvisum hvorefter vi gifter os (igen) her i landet, og så umiddelbart derefter søger om opholdstilladelse for hende. Jeg har dog lidt svært ved at forklare hende, at en peruviansk vielsesattest – oversat og apostilleret – ikke skulle være god nok dokumentation for at vi er gift. Det er faktisk lidt pinligt at skulle forklare, at det ikke er en selvfølge efter dansk lovgivning, at vi kan bo sammen her i landet når vi er gift.
En periviansk vielsesattest, verificeret, oversat og aplstilieret er rigelig dokumentation for at i er gift, og vil også blive accepteret i Danmark.
I vælger enten at gifte jer i Peru, og så kommer hun på besøg på turistvisum, hvor i så søger om familiesammenføring, eller hun kommer på besøg på turistvisum, og i bliver gift i Danmark og søger om familiesammenføring.oso skrev: Hvordan gør vi sådan at vi så hurtigt som muligt kan være sammen her i Danmark?
Nej. Om noget så er det lettere når man er gift.oso skrev: Vil det være svært at opnå visum for hende når vi først er blevet gift?
Hun skal være i landet een gang, men det har hun så også når hun besøger landet på turistvisum og i søger fra Danmark af.oso skrev: D.v.s. skal vi hurtigst muligt søge turistvisum mens vi endnu ikke er gift så det er i overensstemmelse med sandheden hvis jeg skriver at hun er forlovet/kæreste i invitationen?
Det er det altså heller ikke nødvendigvis...Det virker altså til at du ser rigtig mange spøgelser, og har fået råd som simpelt hen ikke kan lade sig gøre lovligt (rådet om at blive gift endnu en gang i Danmark). Rådene er sikkert velmenende, men vidner altså lidt om en manglende indsigt om hvordan forholdende for at søge om familiesammenføring reelt er.oso skrev: Hvorfor pokker skal det være så (tilsyneladende) besværligt??? - ok, forventer ikke svar på det sidste...
Man skal altså også passe lidt på hvilke kilder man sætter sin lid til i disse her sager. Der er rigtig mange fordomme om hvor svært tingene er, og mange af dem er altså ikke sande.
-
fundiver199
Der er ikke så mange ”faldgrupper” andet end, at man skal sørge for at sætte sig ind i tingene og gøre dem i den rigtige rækkefølge. F.eks. søge FS, før visum udløber, have fået sin vielsesattest legaliseret, før man rejser til Danmark, og så videre.oso skrev:Det burde jo egentlig være ligetil, men jeg har på fornemmelsen, at der kan være nogle faldgrupper i det "lidt" menneskefjendske system, vi har her i Danmark.
Det er klart bøvlet, hvis hendes civilstatus ændrer sig, medens en visumansøgning er under behandling. Så vent med at søge om visum, til I er blevet gift. Eller søg visum som kærester og gift jer her i Danmark.oso skrev:Vil det kunne være et problem, hvis visumansøgningen først er blevet færdigbehandlet efter vi er blevet gift?
Hvis du har været dansk statsborger i 26 år, eller har boet i Danmark de sidste 26 år uden afbrydelser, så bortfalder tilknytningskravet. Og så er der ikke noget i vejen for, at I kan gifte jer i Peru, hvorefter hun kan søge om FS og vente i Peru, til ansøgningen er godkendt, selvom hun aldrig har været i Danmark.oso skrev:Vil det være umuligt direkte at opnå familiesammenføring når hun aldrig har været i Danmark?
Men hvis du kun er 25 år, eller først kom til Danmark som 17-årig, skal I opfylde tilknytningskravet. Og så er hun nødt til at søge om visum først, hvis hun aldrig har været her, før hun kan søge om FS.
Og nej dette er ikke specielt logisk. Men man skal nok vælge at placere det under kategorien ”sådan er det bare” i stedet for at prøve at forstå meningen med det
Reglerne for FS er indviklede, det er der ingen tvivl om. Men mange par behøver i realiteten ikke at bekymre sig om andet eller mere end nogle få af kravene, nemlig bankgarantien, boligkravet og kravet om beståelse af en danskprøve inden for 6/9 måneder.oso skrev:Hvorfor pokker skal det være så (tilsyneladende) besværligt??? - ok, forventer ikke svar på det sidste...
Så i en del tilfælde består det ”besværlige” mest i, at folk har vanskeligt ved at overskue, hvad der egentlig kræves af dem, at der er mange papirer, som skal udfyldes, og så videre. Altså rent praktiske og administrative ting. Løsningen på det problem er at skaffe sig overblik og lægge en slagplan. Og her kan ÆUG´s vejledning om FS, som du finder under ”rådgivning”, måske være en hjælp, hvis du ikke har læst den allerede.
Tak for svarene. De stemmer egentlig godt overens med hvad man umiddelbart kan læse sig til på de officielle sider angående emnet – men omvendt ikke helt overens med hvad man hører. Nu er jeg pæredansk, og passerede de 26 engang i 80’erne, så jeg tolker svarene derhen, at det egentlig blot er en ekspeditionssag? Og at der kun kan være problemer relateret til manglende dokumenter o.lign? Vil evt. problemer i den forbindelse kunne have anden virkning end at sagen bliver trukket ud?
Det er muligvis forholdsvis enkelt hvis man er indstillet på blot at vente på at en familiesammenføring tager den tid den tager...
Der må vel et eller andet sted være forskel på om man gør det ene eller det andet, og vi er jo interesserede i at kunne være sammen så hurtigt som muligt efter vi er blevet gift … Jeg mener: visumophold og efterfølgende processuelt ophold må alt andet lige bevirke at vi kan være sammen hurtigere…
Er der nogen ide om hvorvidt varigheden som er angivet i visumansøgningen kan have indflydelse på risikoen for at det bliver afvist?
Er der erfaring for, at sagsbehandling varer længere, når en ansøger er i sit oprindelige hjemland – her Peru? Er det, at vi ikke har nogen ambassade dér, en indikator for om ansøgninger vil blive behandlet langsommere?
Rådet om 2 vielser osv. fik jeg fra én, som selv har gjort sådan for hurtigt at få sin kone langvejs fra hertil… det fungerede fint, men metoden er da sikkert nok lidt flosset i kanten
Det er muligvis forholdsvis enkelt hvis man er indstillet på blot at vente på at en familiesammenføring tager den tid den tager...
Der må vel et eller andet sted være forskel på om man gør det ene eller det andet, og vi er jo interesserede i at kunne være sammen så hurtigt som muligt efter vi er blevet gift … Jeg mener: visumophold og efterfølgende processuelt ophold må alt andet lige bevirke at vi kan være sammen hurtigere…
Er det mig, der er for mistroisk, når jeg umiddelbart mere tænker, at de vil afvise at give visum med en begrundelse gående på, at hun vil benytte visumopholdet til at blive og søge om familiesammenføring/opholdstilladelse? Tanken er jo da nærliggende, og der skal også i visumansøgningen stå et formål med besøget. Hvis formålet så blot er "turistbesøg" ender det måske med at hun bliver sendt hjem og visum inddraget under påskud af at der er løjet omkring formålet... Men ok, det er i det mindste så en fordel, at hun åbenbart ikke behøver at have været i landet før vi kan søge ophold/familiesammenføring – det havde jeg ellers fået indtryk af.oso skrev:Vil det være svært at opnå visum for hende når vi først er blevet gift
soreng skrev:Nej. Om noget så er det lettere når man er gift.
Er der nogen ide om hvorvidt varigheden som er angivet i visumansøgningen kan have indflydelse på risikoen for at det bliver afvist?
Er der erfaring for, at sagsbehandling varer længere, når en ansøger er i sit oprindelige hjemland – her Peru? Er det, at vi ikke har nogen ambassade dér, en indikator for om ansøgninger vil blive behandlet langsommere?
Rådet om 2 vielser osv. fik jeg fra én, som selv har gjort sådan for hurtigt at få sin kone langvejs fra hertil… det fungerede fint, men metoden er da sikkert nok lidt flosset i kanten
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
De aller- allerfleste familiesammenføringssager indledes NETOP under den udenlandske ægtefælles første visumbesøg i DK. Hovedparten bliver godkendt.
Formålet angives naturligvis ikke som 'turistbesøg' men som sandt er: 'besøge ægtefælle' - alt andet ville vække mistanke!
Det trælse ved at søge og så blive på processuelt ophold er, at man under det processuelle ophold ikke må tage arbejde, og ikke kan få gratis sprogundervisning i det offentlige regi. Desuden SKAL I SØRGE FOR EN REJSESYGEFORSIKRING!!!! En, der kan forlænges, hvis nødvendigt.
Det gode er, at man er sammen, og der er steder hvor man kan få gratis eller meget billig sprogundervisning, så man kan tyvstarte.
Formålet angives naturligvis ikke som 'turistbesøg' men som sandt er: 'besøge ægtefælle' - alt andet ville vække mistanke!
Det trælse ved at søge og så blive på processuelt ophold er, at man under det processuelle ophold ikke må tage arbejde, og ikke kan få gratis sprogundervisning i det offentlige regi. Desuden SKAL I SØRGE FOR EN REJSESYGEFORSIKRING!!!! En, der kan forlænges, hvis nødvendigt.
Det gode er, at man er sammen, og der er steder hvor man kan få gratis eller meget billig sprogundervisning, så man kan tyvstarte.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Ofte er dem der råber højest ikke dem der ved mest om emnet. Nogle ting passer helt sikkert, mens andre mere er rygter end så meget andet.oso skrev:Tak for svarene. De stemmer egentlig godt overens med hvad man umiddelbart kan læse sig til på de officielle sider angående emnet – men omvendt ikke helt overens med hvad man hører.
Ja. Hvis du har boligen i orden og ikke har modtaget f.eks kontanthjælp de seneste 3 år, så er det primært dokumenter i skal bekymre jer om.oso skrev:Nu er jeg pæredansk, og passerede de 26 engang i 80’erne, så jeg tolker svarene derhen, at det egentlig blot er en ekspeditionssag? Og at der kun kan være problemer relateret til manglende dokumenter o.lign? Vil evt. problemer i den forbindelse kunne have anden virkning end at sagen bliver trukket ud?
Om manglende dokumenter vil have anden virkning end en længere sagsbehandling, kommer jo an op hvilket dokument der manger. Mangler vielsesattesten vil det have en indvirkning på at jeres sag vil blive afvist. Men kig i tjeklisten i den "pakke" man kan hente hos us. Der står de dokumenter i skal have styr på.
Det gør inden forskel på hvor hurtigt sagen bliver behandlet, men jo, selvfølgelig vil i kunne være mere sammen hvis i søger fra Danmark af. Negativ siden ved den løsning er jo så at din kone INTET må andet end at vente...Ikke engang frivilligt arbejde må hun udføre, og hun er ikke dækket af den danske sygesikring mens i venter. Så husk at få købt en ordentlig rejseforsikring til hende allerede inden hun tager afsted, der kan forlænges mens hun er i Danmark (det er ikke alle der kan det)oso skrev:Det er muligvis forholdsvis enkelt hvis man er indstillet på blot at vente på at en familiesammenføring tager den tid den tager...
Ja det er dig der er mistroisk.oso skrev:Er det mig, der er for mistroisk, når jeg umiddelbart mere tænker, at de vil afvise at give visum med en begrundelse gående på, at hun vil benytte visumopholdet til at blive og søge om familiesammenføring/opholdstilladelse? Tanken er jo da nærliggende, og der skal også i visumansøgningen stå et formål med besøget. Hvis formålet så blot er "turistbesøg" ender det måske med at hun bliver sendt hjem og visum inddraget under påskud af at der er løjet omkring formålet... Men ok, det er i det mindste så en fordel, at hun åbenbart ikke behøver at have været i landet før vi kan søge ophold/familiesammenføring – det havde jeg ellers fået indtryk af.
Formålet med at behandle en visum ansøgning er altså ikke at tage stilling til om personen har tænkt sig at foretage sig fuldstændig lovlige ting mens personen er i landet på turistvisum. Det er at forhindre personer der f.eks har tænkt sig at arbejde ulovligt i bare at rejse ind i landet. Det er fuldstændigt lovligt at søge om familiesammenføring, så det har INGEN negativ betydning overhovedet...Det må du altså stole på.
Det har inden indflydelseoso skrev:Er der nogen ide om hvorvidt varigheden som er angivet i visumansøgningen kan have indflydelse på risikoen for at det bliver afvist?
Hvis du snakker om ansøgninger om familiesammenføring, så bliver de bliver behandlet i samme hastighed, da de allesammen skal en tur forbi us i København.oso skrev:Er der erfaring for, at sagsbehandling varer længere, når en ansøger er i sit oprindelige hjemland – her Peru? Er det, at vi ikke har nogen ambassade dér, en indikator for om ansøgninger vil blive behandlet langsommere?
Så har personen nok begået en form for dokumentfalsk ved det andet bryllup i danmark, da man jo skal dokumentere at man ikke er gift i forvejen for at blive gift i Danmark. Det ville jeg nok anbefale personen at holde meget lav profil med.oso skrev:Rådet om 2 vielser osv. fik jeg fra én, som selv har gjort sådan for hurtigt at få sin kone langvejs fra hertil… det fungerede fint, men metoden er da sikkert nok lidt flosset i kanten