Opholdskort, udrejsesticker, danskundervisning ???

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hsw

Opholdskort, udrejsesticker, danskundervisning ???

Indlæg af hsw » 10.12.2012 11:39:35

Fik bevilget opholdstilladelse som familiesammenført i onsdag, med brev fra US om at vi skal melde CPR. registret, fint alt ok, det gør vi så i dag mandag.
US skriver at vi skal huske pas, men de glemmer at du skal bruge flere oplysninger for at få ID-kort og sygesikringsbevis.
Udover tilsendte dokument, skal bruge din vielsesattest oversat til dansk, dansk registrering fra borgerservice på godkendelse af dit ægteskab, samt ID med adresse i dit hjemland, din far og mors ID/personnummer, billedlegitimation på herboende med nuværende adresse og 3 tons tålmodighed.

Jeg undrer mig over at US ikke ved hvilke dokumenter CPR registret beder om at se, det er simpelthen spild af tid at man ikke kan samkøre forskellige registre, da man flere gange har leveret alle tænkelige og utænkelige oplysninger i forvejen.

Vi måtte hjem igen og hente hele molevitten af oplysninger – møg surt.
Kunne nogen sørge for at få samkørt registrene eller US til at skrive hvad der skal medbringes til CPR registret.

Endvidere fik vi en vag forklaring om at man ikke får tilsendt en udrejse sticker til sit pas, uden forklaring på hvad man så skal gøre, hvis man skal rejse udenlands ????

Sidst men ikke mindst vil man jo gerne i gang med danskundervisning – der kom ingen information om dette, hvad skal man forvente sig, at de sender nogle papirer eller hvad ?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Opholdskort, udrejsesticker, danskundervisning ???

Indlæg af mh1 » 10.12.2012 12:50:21

Der er en god og gyldig grund til at ikke alle myndigheder kan se alle andre myndigheders oplysninger på borgerne uden videre.

Jeg ville personligt meget bestemt have mig frabedt, at hvem som helst på en hvilken som helst offentlig arbejdsplads kunne gå ind og hente alle oplysninger om mig, og endda mine forældres cpr.nummer.

Danskundervisning hører under kommunerne, ikke staten, så det er ikke noget US hverken kan eller bør vide noget om. Gå til borgerservice.

Og vær så lige sød at være med at være SÅ forkælet utaknemmelig.
mh
Rådgiver for ÆUG

hsw

Re: Opholdskort, udrejsesticker, danskundervisning ???

Indlæg af hsw » 10.12.2012 13:24:40

Først og fremmest er jeg hverken forkælet eller utaknemmelig og har aldrig været….

For at ansøge om visum eller familiesammenføring har man som person allerede udleveret diverse personlige oplysninger om både sig selv og ens samlever.

Derefter er der heldigvis forskel på hvordan vi opfatter samkøring af relevante registre og hvem der kan læse hvad, men for nem hedens skyld og for at lette sagsgangen burde nogle registre samkøres – også kan der da lægges filtre ind om hvem der kan få adgang til relevante oplysninger og personen.

Rent faktisk var jeg i BORGERSERVICE og derefter er det vel relevant at give oplysninger andre kan bruge når de skal have lavet opholdskort, id-kort, sygesikringsbevis og starte danskundervisning, at de oplysninger de skal medbringe er mere end hvad US fortæller dig i de tilsendte papirer.

Når informationsstrømmen stort set kun går en vej og pligter den anden vej, kunne det være på sin plads at få information om hvad man så skal gøre og forvente, så man kan handle på at opfylde sine pligter.
Tak

Besvar