Boligkrav - Flytte ind hos den ene forælder

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

ads

Boligkrav - Flytte ind hos den ene forælder

Indlæg af ads » 25.11.2012 22:41:18

Hej ÆUG

Min kone og jeg er familesammenført efter danske regler med boligkravet gældende. Vi har i nogle år boet i vores egen lejlighed. Vi overvejer pt. at flytte hjem til min far. Min far råder over en 3. værelses lejlighed på 90 kvm, som han ejer.

Jeg har søgt på forummet her og forstår det sådan at vi kan godt flytte ind hos min far, han skal blot udleje et værelse til os, med en kontrakt som er tidsubegrænset og uopsigelig (med mindre vi misligholder lejemålet), og vi skal betale en rimelig husleje, som han evt. blot kan føre tilbage til vores konto igen, hvis han ønsker. Er der andet vi skal huske?

Spørgsmålet er: Er det ligegyldigt hvilke rum i lejligheden han udlejer, og hvor stort skal dette rum være? Betyder det noget at han også er tilmeldt adressen? Vi vil samlet være 3 personer på adressen.

Er der nogen der kan bekræfte at vores fremgangsmåde er korrekt?

Tak for hjælpen!!

Mvh ads

soreng

Re: Boligkrav - Flytte ind hos den ene forælder

Indlæg af soreng » 26.11.2012 09:40:37

Det er helt korrekt. I behøver bare at leje et værelse, og kontrakten behøver ikke at være tidsubegrænset, men skal bare være på minimum 3 år.

Størrelsen på værelset er ikke vitigt. Det kan i princippet godt være på 7 m2.

Der må være 2 personer per værelse ELLER maksimum 1 person per 20 m2.

Så en 3 værelses lejlighed på 90 m2, kan jvf us beboes af 6 personer, da der må bo 2 personer per beboelsesrum.

Om din far giver jeg pengene tilbage hvor måned blander us sig ikke i. Det kan være at skat gør, da forældre kun skattefrit kan give deres børn gaver/arveforskud for 58700 kroner om året, men det kan i jo så spekulere lidt i.

Han kan vælge skattefrit at give jer op til 58.700 kr om året som gave/arveforskud. Det kunne passende være beløbet for et års husleje. :-)
Så hvis i kan holde huslejen under 4891 kr/måneden, så kan i gøre det på den måde. Men det burde vel også være muligt at holde det under den pris for at leje et værelse. ;-)

ads

Indlæg af ads » 27.11.2012 08:10:44

Hej Søren

Tak for dit svar og din tid. Vi giver os i kast med kontrakten. Tak.

Mvh ads

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.11.2012 10:48:59

En lille ting at være opmærksom på her er, at en lejer ifølge lejeloven ikke kan sættes ud, når han har boet mere end 2 år det samme sted. Så at tidsbegrænse en kontrakt til 3 år har ingen juridisk gyldighed. Og derfor er det lidt en tillidssag, om farmand har lyst til at risikere at hænge på sin søn og svigerdatter til evig tid. I yderste konsekvens kan det betyde, at lejligheden bliver usælgelig, fordi der følger en lejer med, der ikke kan siges op, så længe han betaler sin husleje mm.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.11.2012 11:50:08

@ fundiver:
Lejer man et ENKELTVÆRELSE er opsigelsen ENTEN aftalt, ELLER en måned fra begge sider.

http://www.lejerneslo.dk/asp/vispjece.asp?Id=9

Farmand behøver altså ikke gå og være nervøs for at skulle huse ægteparret for evigt 8)
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.11.2012 12:52:47

Ok så blev jeg også klogere i dag :D

Samiya

Indlæg af Samiya » 02.12.2012 12:21:32

Gælder disse regler ligeledes hvis faren bor til leje..?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.12.2012 13:14:00

Ja,
- både hvis du mener om de gælder, hvis det faderen der lejer et enkeltværelse hos et af sine børn
- og hvis du mener om de gælder, hvis det er faderen der har en lejelejlighed, hvor han udlejer et af værelserne til et af sine børn.

Som lejer må man som hovedregel gerne leje et værelse (eller evt. flere, hvis det er en stor lejlighed) ud til andre, og det gælder uanset om 'andre' er ens børn eller ikke. Det er IKKE det samme som fremleje.

Hvis man som primærlejer lejer et enkeltværelse ud til et af sine voksne børn, så har man ikke 'fælles husstand' med dette barn. 'Barnet' vil derfor ikke vinde ret til at blive boende i lejemålet, hvis primærlejeren dør eller ønsker at flytte.

Bor man derimod SAMMEN som forældre og voksne børn uden lejekontrakt, og deles om indkøb osv. så har man 'fælles husstand'. Hvis 'børnene' har boet der mindst 2 år efter de fyldte 18, kan de fortsætte lejemålet, hvis forældrene flytter.

Hvis man som forælder lejer et enkeltværelse i sin lejlighed/ejerbolig ud til sit barn, så vil barnet dog næppe kunne overbevise SU-styrelsen om at det har ret til SU som udeboende :wink: og vil også nok kunne få svært ved at få boligsikringen overbevist om det reelle i lejemålet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Samiya

Indlæg af Samiya » 02.12.2012 19:43:11

Tusind tak for svar mh!
Bare lige for at få det helt på det rene, vil det sige at jeg opfylder boligkravet hvis jeg lejer et værelse hos min far selvom han bor til leje, blot kontrakten er min 3 år? Og skal denne kontrakt godkendes af hans boligselskab eller er det blot os to imellem?

Mhv Samiya

Samiya

Indlæg af Samiya » 02.12.2012 19:56:10

Og lige for en sikkerhedsskyld.. vil det sige at jeg også kan leje et værelse hos en fremmed, uden at det er fremleje?? Så forstår jeg bare ikke helt hvad begrebet fremleje dækker over.. :?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.12.2012 20:26:37

@ Samiya, 'fremleje' af en hel lejlighed, som man selv er primær lejer i, må gerne tidsbegrænses, men må ikke ske for en periode på længere end 2 år - derfor kan man som regel ikke opfylde boligkravet ved fs, hvis man kun har en fremleje. Man skal også opfylde visse betingelser for at få lov af sin udlejer til at fremleje, og udlejer kan modsætte sig fremlejen.

Der er mange, som kalder det fremleje, også når de udlejer deres ejerbolig, men det er ikke en fremleje, der er helt almindelig udlejning, hvor man så som ejer skal passe på at man ikke roder sig ud i at have lavet en lejeaftale sådan at man ikke kan komme af med sin lejer igen!

Det er sådan set også fremleje, når man lejer et enkelværelse hos en primær lejer eller i en ejerlejlighed, som ejeren selv bor i, men reglerne er anderledes end de er, når man fremlejer hele lejligheden. Når det er et enkeltværelse kan man nemlig godt lave en kontrakt på 3 år. Når man kun udlejer et af værelserne, skal man blot meddele dette til udlejer, man skal ikke bede om tilladelse til det.

Det eneste der muligvis kan være et problem i forhold til US er, at et enkeltværelse kan opsiges UDEN BEGRUNDELSE - enten med et aftalt varsel, eller med en måneds varsel. Dog gælder det som hovedregel, at en tidsbegrænset aftale ikke kan opsiges før tid. I skal derfor klart og tydeligt skrive i kontrakten, at den løber fra x-dato til y-dato om 3 år, og er uopsigelig fra udlejers side i den periode.
mh
Rådgiver for ÆUG

Samiya

Indlæg af Samiya » 02.12.2012 20:40:27

Ok, så er jeg med. Mange tak for klarlæggelsen!!
Men er det realistisk at skrive i kontrakten at den ikke kan opsiges af udlejer i de 3 år, når det er en lejet lejlighed gennem et boligselskab?
Og er denne mulighed noget der vil se dårligt ud i US' øjne således at det kan påvirke afgørelsen på fs ansøgningen?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 02.12.2012 21:04:49

NETOP en lejlighed lejet gennem et boligselskab er jo nærmest lejet på livstid for den primære lejer. Der skal rigtig meget til for at en normal lejer kan blive opsagt.

nyidanmark skriver jo således:

"Boligen skal have en rimelig størrelse. Det vil sige, at når familiesammenføringen er gennemført:

må der højst bo 2 personer pr. beboelsesrum i boligen, eller
skal boligens areal være på mindst 20 m2 pr. person.
Det er ikke en betingelse, at boligen har eget køkken eller toilet.

Det er ikke til hinder for opfyldelse af boligkravet, at den herboende ægtefælle ejer eller lejer boligen sammen med en eller flere andre personer."
mh
Rådgiver for ÆUG

Samiya

Indlæg af Samiya » 04.12.2012 00:04:43

Perfekt! Mange tak for yderst brugbar vejledning mh!!!!

Nong

Indlæg af Nong » 15.12.2012 11:19:56

Stadig forvirret

Er det saa fodt nok at leje 2x10 m2 vaerelser i 3 aar til mig og min aegtefaelle i 3 aar?

Der siges jo 20m2 pr person, men her er der tale om 10m2 pr person.

Vh Nong

Besvar