Sagsbehandlingstider

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

dannykhan

Sagsbehandlingstider

Indlæg af dannykhan » 15.11.2012 22:20:11

Hey folkens

Har I mulig for at skrive i tråden hvor lang tid jeres sag før den var færdig behandlet i udlændinge service.

Jeg syntes det virker som det er meget tilfældigt i hvilken rækkefølge, udlændinge service behandler sagerne, og det samtidig afhænger af sagsbehandleren. F.eks. en sag A som er modtaget i juni og en anden sag B er modtaget i aug. Begge er komplekse 7 mdr. sager. Sag B kan godt blive afsluttet før sag A, og i eksemplet har vi antaget at begge sager er lige komplekse.

soreng

Re: Sagsbehandlingstider

Indlæg af soreng » 16.11.2012 09:06:22

Hvordan kan du udlede at begge sager er lige komplekse? Det vil jo kræve at sagerne er 100% identiske, før du kan udlede det. Hvor mange sager bygger du det på, at det virker tilfældigt hvilken rækkefølge de bliver afgjort i? 10, 20, 50, 100?
Men lad os bare sige at de er 100% identiske. Det kommer jo også meget an på hvad der har gjort at sagerne er havnet i bunken over komplekse sager. Skal nogle spørgsmål i begge sager forbi sammen "ekspert", som jo så af gode grund kun kan behandle een sag af gangen.

Og som du siger, har der været 2 forskellige sagsbehandlere inde over. Egen sygdom, barn syg, møder udledt af andre sager som sagsbehandleren behandler. Grundende kan være mange, til at en behandling tager længere tid hos een behandler end hos en anden...Erfaring i sagsbehandling kan også være en faktor...Den ene behandler har gjort dette i 10 år. Den anden har gjort det i 6 måneder.

US behandler som udgangspunkt sagerne i den rækkefølge som de er kommet ind. Men det betyder jo ikke at sagerne bliver afgjort i samme rækkefølge, og slet ikke for komplekse sager.

De 3 og 7 måneder er et servicemål...Intet andet...Det er et mål for at sager i en bestemt kategori (simpel/kompliceret), bør afsluttes inden da. Ikke at det nødvendigvis tager så lang tid at behandle sagen. Det er da også sket før at us har behandlet simple sager på under en måned.

Det giver jo også mening at det tager længere at behandle en kompliceret sag, om f.eks dispensation på grundlag af særbørn, og så at behandle en sag om dispensation pga sygdom.

peri

Indlæg af peri » 16.11.2012 13:07:05

Vi har søgt om familiesammenføring d.5. september og fik besked om at stille garanti d.2.november :) så det var forholdsvis hurtigt :)

dannykhan

Indlæg af dannykhan » 17.11.2012 14:09:13

Hej soreng

Det virker bare som om at selv nemme sager havner i bunken af komplicerede sager pga. af langesome procedure hos udl. service. Jeg mener at en sag skal virkelig være kompleks før at den skal havne i 7 mdr. bunken.

Man kunne jo med fordel indføre mere selv betjening, og det vil jo ovenikøbet spare udl. service en masse udgifter.

Hvis vi f.eks. kigger på en sag hvor der måske skal gives dispentation pga. særbørn. Så siger udl. service at man skriver en brev til den anden forældre, og den anden forældre får 3 uger til at svare på brevet. Hvis den anden forældre så ikke besvare brevet, så venter udl. service yderligere tre uger inden de ignore brevet.
Det mener jeg godt at man kunne optimere. F.eks. at "reference/ansøger" selv kunne indhente en udtalese fra vuggestuen/børnehaven om at xx dage henter far børnene og xx dage henter mor børnene. Samtidig kunne man vedlægge en afgørelse om samvær sammen med ansøgningen. Det burde være nok til at udl. service kan træffe en afgørelse uden at kontakte den anden forældre som måske ikke altid vil være lige samarbejdsvillig.

soreng

Indlæg af soreng » 17.11.2012 14:37:41

En sag er vel kompliceret hvis den ikke umiddelbart kan belyses ved ansøgningstidspunktet...Som f.eks ved særbørn.

Og en sag hvor der skal gives dispensation pga særbørn, er jo netop i kategorien komplicerede sager. Det betyder jo ikke at sagen i sig selv er kompliceret, men udelukkende at der er mere i sagen end at sætte sig ned med hvad der er afleveret, og så tjekke af, om alle betingelser er opfyldt...Er de det, så send brev om krav om bankgaranti, og så videre til næste sag...Det er hvad der ligger i en simpel sag. Alt udover det, må komme i kompliceret bunken, for der er altså kun de 2 bunker.

Det normale servicemål på 3 måneder gælder jo også først fra den dag hvor dagen er fuldt belyst (alle dokumenter er til stede). Det er jo så først tilfældet for sager om særbørn, når det brev du refererer til er blevet returneret...Så der er us i sin gode ret til at sige 3 måneder fra den dag hvor brevet er modtaget, hvis de ville.

Jeg er principielt ikke uenig i hvad du skriver, men gør bare opmærksom på at verden ikke er helt så simpel som du i din første post forsøger at lægge op til.

Så kan man mene at us kunne have flere end de 2 kategorier, men jeg tror helt ærligt at det vil give mere forvirring end det ville hjælpe.

Og som jeg også skrev før, så bare fordi at en sag ryger i kompliceret bunken, så betyder det altså ikke at den automatisk tager 7 måneder. Sager om særbørn bliver oftest løst på 3-4 måneder, alt efter hvor hurtigt den anden forældre svarer tilbage på brevet.

Og der er jo INGEN der tvinger dig til at få forlænget sagsbehandlingen hvis det er meget vigtigt for dig/jer at få afgjort jeres sag som simpel. Bare kryds af i skemaet at us ikke skal tage hensyn til dine særbørn, og så har du ikke det problem. Men ønsker du dispensationen (hvilket jeg godt kan forstå) så må du altså også indrette dig på at det kan tage op til 4 måneder ekstra i sagsbehandling, at få den dispensation, men det gør det jo så heldigvis sjældent når der bare er tale om særbørn.

Din ide om selvbetjening er der jo en STOR bagside ved. Hvad forhindrer en stærk forældre i at "tvinge" den anden forældre til at underskrive et papir hvor der står lige hvad der passer, så parten kan få dispensation? Ved at det er us der sender brevet, minimerer man i det mindste risikoen for at personen har fingrene i børnenes anden forældre når brevet ankommer, og barnets anden forældre derfor har en frihed til at skrive sandheden set fra hans/hendes side. Du har fortalt din version...Lad nu den anden forældre også få lov til at fortælle deres version...Det er jo altså ikke pga dine rettigheder at der kan gives dispensation pga særbørn. Det er pga børnenes, og så længe der er delt forældremyndighed, skal begge forældre jo have mulighed for at gøre deres indsigelser.

Hvis den anden forældre ikke er lige samarbejdsvillig, så er nogle af de foreslag du kommer med, da også det som us gør...Men...

Det kan da aldrig være vuggestuen/børnehaven der skal stå på mål for om du har en bestemt mængde samvær...De aner da ikke hvad du gør når du går ud af døren med børnene...Sætter du dem direkte på en taxa hjem til den anden forældre, så du har set barnet i 5 minutter den dag? Og hvor skulle de vide fra om du har den hver anden weekend?

Og bare fordi at der er en afgørelse om samvær, så siger det da igen intet om hvad det faktiske samvær er...Kun hvad du har ret til...Det siger ikke om du udnytter den ret. Og hvad med alle de mange forældre der heldigvis kan finde ud af samvær uden at blande statsamt eller lignende ind i det. Skal de nu straffes med en længere sagsbehandlingstid?

Dan32Thai31

Indlæg af Dan32Thai31 » 17.11.2012 15:51:30

Vi søgte d. 23 juli og fik brev om af skulle stille garanti d. 2 oktober og d. 2 nov fik vi opholdstilladelsen... Og det skal lige siges, at det både var for min kone, og hendes datter, så det var hurtigere end vi havde håbet på:)

AussieFyr

Indlæg af AussieFyr » 21.11.2012 13:07:42

Vi indgav en ansøgning om familiesammenføring d. 11/10/2012. Vi ventede kun knapt 2 timer hos US, og det var egentlig meget hyggeligt at sludre med de andre derinde - men selvfølgelig var der også er par bitre personer eller tre.
En venlig og smilende dame tog imod hele molevitten ved 19-tiden uden at virke hverken træt eller gnaven. Efter et lille, morsomt drama med en manglende stylus til den biometriske maskine som nogen åbenbart havde bestemt sig til at tage med hjem, så var det hele overstået. Meget hurtigere og nemmere, end vi havde troet.

Vi fik brev om at sagsbehandlingen var startet d. 15/11.
Den 17/11 fik vi brev om, at vi skal stille sikkerhed, så det er vi fluks i gang med nu.

Dvs. en egentlig sagsbehandling på 1-2 dage :) Ganske godt gået af US, må man sige.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.11.2012 13:31:26

Ja det er da imponerende og kunne tyde på, at de virkelig har fået sat turbo på sagsbehandlingen :D

dasbnau

Indlæg af dasbnau » 21.11.2012 17:12:09

Jeg har hørt om efterhånden rigtig mange sager som alle følger det samme mønster:

1. Der går MEGET lang tid før der bliver udsendt kvittering på modtagelse af ansøgningen. Den skal komme inden for maksimalt 30 dage, men i de sager jeg har hørt om (inkl. min egen) er der gået minimum 2 måneder før den kommer. Selv i AussieFyr's "solstrålehistorie" er der gået mere end de 30 dage.

2. Selve afgørelsen (eller besked om sikkerhedsstillelse, hvilket betyder at alle andre dele af ansøgningen er godkendt) kommer altid 1-2 dage efter at kvitteringen er modtaget. I mit eget tilfælde modtog vi de to skrivelser med posten samme dag(!), dog var de dateret med to dages mellemrum.

Dette indikerer at der reelt kun går en enkelt dags tid med faktisk sagsbehandling - og at de 1-3 måneder man skal vente i virkeligheden bare går med at ansøgningen ligger og samler støv i en bunke. En slags "dummebøde" i form af ventetid.
To måneder er meget lang tid, og i dette tidsrum går parret rundt i et slags limbo der kan være yderst ubehageligt. Det kan også have store økonomiske og helbredsmæssige konsekvenser hvis ansøgeren er på processuelt ophold og ikke må arbejde eller få lægehjælp. Alternativet er en meget lang periode hvor parret ikke kan se hinanden og leve sammen. Der kan også være børn som lider under det.

Alt i alt er vi meget langt fra noget jeg ville betegne som "turbo"-sagsbehandling, men det er da rigtigt at det tilsyneladende går i den rigtige retning.

soreng

Indlæg af soreng » 21.11.2012 17:31:14

dasbnau skrev:Jeg har hørt om efterhånden rigtig mange sager som alle følger det samme mønster:
Hvad er mange? over 20? 50? 100? Eller 2,3 stykker?
dasbnau skrev: Dette indikerer at der reelt kun går en enkelt dags tid med faktisk sagsbehandling - og at de 1-3 måneder man skal vente i virkeligheden bare går med at ansøgningen ligger og samler støv i en bunke. En slags "dummebøde" i form af ventetid.
Det er virkelig dig imod det slemme system hva'? :lol: Mener du virkelig at us skulle have person siddende bare og vente på at der kommer en ansøgning ind og så slår 6 medarbejdere med en terning, og den første der slår en 6'er får lov til at behandle ansøgningen, og resten må vente til der kommer en ansøgning som de kan behandle?

Det ville da give et ramaskrig første gang en journalist belyste at us havde medarbejdere siddende bare og vente på at en ansøgning kom ind af huset, istedet for at effektivere deres arbejdsgange, og så samle til bunke, så man kan tage et ryk af gangen. Det er da den normale måde som man arbejder effektivt :roll:

Ja, selvfølglig tager det ikke en måned at behandle en ansøgning. Der er der da heller ingen der tror (forhåbentligt). Hvis alt er ok og alle papirer er i orden, så tager det et par timer.

Men at sige at det er dummebøder at sagen ikke bliver hastebehandlet, gerne ved brug af overarbejde, fordi at us som alle andre har en interesse i at arbejde på den mest kost effektive måde, det er da lige til en sølvpapirshat. :lol:
dasbnau skrev: To måneder er meget lang tid, og i dette tidsrum går parret rundt i et slags limbo der kan være yderst ubehageligt. Det kan også have store økonomiske og helbredsmæssige konsekvenser hvis ansøgeren er på processuelt ophold og ikke må arbejde eller få lægehjælp. Alternativet er en meget lang periode hvor parret ikke kan se hinanden og leve sammen. Der kan også være børn som lider under det.
At ansøge fra Danmark og dermed være på processuelt ophold under behandingsperioden er altså et VALG som ansøger vælger at træffe...At man overhovedet kan indlevere ansøgningen i Danmark og vente her på afgørelsen er en service, som du ikke finder i mange andre lande. Så det alternativ som du mener er så forfærdeligt er altså virkelighed i langt de fleste lande i verden. Hvis de økonomiske og helbredsmæssige konsekvenser er så store, så søger man da ikke fra Danmark af, men gør som man normalt gør i det meste af verden, hvor man søger fra sit hjemland, og afventer afgørelsen derfra.
dasbnau skrev: Alt i alt er vi meget langt fra noget jeg ville betegne som "turbo"-sagsbehandling, men det er da rigtigt at det tilsyneladende går i den rigtige retning.
Nej, der skulle du vel have afgørelsen med dig fra us et par minutter efter du havde sat fod på kontoret (for ventetid for at aflevere ansøgningen måtte heller ikke forekomme).

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.11.2012 10:27:31

I gennemsnit tager det cirka 5 effektive sagsbehandlingstimer at behandle en ansøgning om FS. Så det er da rigtigt, at man sagtens kunne behandle fuldt oplyste ansøgninger meget hurtigere, end man gør. Men som alt andet er det et spørgsmål om økonomi, lige som det også er et spørgsmål om økonomi at lave så mange kasselinier i supermarkedet og ansætte så mange kasseassistenter, at der aldrig står mere end 3 personer i kø ved hver kasselinie.

Om 2-3 måneder er kort eller lang tid at vente, er for mig at se en ”halvfuldt eller halvtomt glas” diskussion. Ventetiden kunne være kortere, men den kunne sandelig også være længere. Og hvad sammenligner man med? Hvor lang tid tager det at få behandlet en ansøgning om opholdstilladelse i andre lande, hvor langt tid tager det at blive visiteret til flexjob eller førtidspension, og hvor lang tid tager det at få en byggetilladelse?

I forhold til for 3-5 år siden behandler US i gennemsnit ansøgninger om FS hurtigere i dag. Og de er også fuldt ”konkurrencedygtige” i forhold til de sagsbehandlingstider, som Migrationsverket i Sverige har. Så min personlige mening er, at 2-3 måneder ikke er noget at være utilfreds med.

Derimod har der været store problemer med forlængelser og ansøgninger om permanent opholdstilladelse, hvor den gennemsnitlige sagsbehandlingstid har været oppe på 11-12 måneder. Hvilket US bestemt ikke selv synes er nogen ideel situation, og også har gjort en indsats for at få nedbragt.

Jeg synes, man skal anerkende, når tingene går i den rigtige retning, og hælder derfor mest til ”halvfuldt glas” betragtningen. Og jeg synes da, at det er fantastisk flot, at US kan behandle en ansøgning, de modtog i oktober 2012, på kun cirka 1 måned, når man tænker på, at de i tiden efter 15. maj 2012 modtog op imod 3 gange så mange ansøgninger som i tiden før 15. maj 2012.

Der har været mange skriverier i forum om, at man pga. de nye regler og det boom i ansøgninger, de gav anledning til, måtte forvente ventetider på mellem 6 og 12 måneder, men det synes heldigvis ikke at have ret meget på sig.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.11.2012 10:31:14

PS. På finansloven for 2013 er der afsat et par millioner til at nedbringe servicemålet for komplicerede sager om FS fra 7 til 5 måneder. Så det er da endnu et skridt i den rigtige retning, som jeg synes, man skal vælge at glæde sig over. At der overhovedet afsættes penge til området er da flot, når det ikke just kan antages at være den store vælgermæssige vindersag, at US arbejder hurtigere og dermed udsteder flere opholdstilladelser.

micko

Indlæg af micko » 22.11.2012 12:27:58

vi ansøgte den 23 maj og har ikke fået svar om garanti endnu. synes selv der er gået rimlig lang tid. har ringet til dem og de siger at sagen er undervejs. efter en måned var vores sag på 3 bar på nyidanmark.dk

så ved egentlig ikke hvad der sker med dem.

og vi opfylder alle krav

soreng

Indlæg af soreng » 22.11.2012 12:40:21

micko skrev:vi ansøgte den 23 maj og har ikke fået svar om garanti endnu. synes selv der er gået rimlig lang tid. har ringet til dem og de siger at sagen er undervejs. efter en måned var vores sag på 3 bar på nyidanmark.dk

så ved egentlig ikke hvad der sker med dem.

og vi opfylder alle krav
Hvordan kunne i det når du tidligere har skrevet at din kones visum udløb den 5. maj?
Kan du ikke bare spørge din gamle ven der har arbejdet i us med behandling af fs i 30 år, hvad der holder jeres sag tilbage?

dasbnau

Indlæg af dasbnau » 26.11.2012 12:05:03

Soreng, generelt synes jeg ikke om din nedladende sprogbrug som i mine øjne er helt ubegrundet, men jeg vil forsøge at svare dig sagligt:
soreng skrev: Hvad er mange? over 20? 50? 100? Eller 2,3 stykker?
Måske en 8 stykker, men du anfægter jo heller ikke at det jeg beskriver er repræsentativt for hvordan sagerne i praksis behandles.
soreng skrev: Det er virkelig dig imod det slemme system hva'? :lol:
Ja faktisk - der er rigtig mange familier som lider under de strikse regler og den inkonsekvente sagsbehandling, men det er da dejligt at du kan more dig over det.
soreng skrev: Mener du virkelig at us skulle have person siddende bare og vente på at der kommer en ansøgning ind og så slår 6 medarbejdere med en terning, og den første der slår en 6'er får lov til at behandle ansøgningen, og resten må vente til der kommer en ansøgning som de kan behandle?
Nej, jeg mener at de skulle sørge for at bunken af ubehandlede sager til enhver tid svarer til måske nogle dages arbejde - ikke nogle måneder.
soreng skrev: Det ville da give et ramaskrig første gang en journalist belyste at us havde medarbejdere siddende bare og vente på at en ansøgning kom ind af huset, istedet for at effektivere deres arbejdsgange, og så samle til bunke, så man kan tage et ryk af gangen. Det er da den normale måde som man arbejder effektivt :roll:
Det forstår jeg ikke - hver sag behandles vel individuelt, så hvordan er det lige man "samler til bunke"?
Hvis du virkelig mener at man ikke kan arbejde effektivt uden at være flere måneder om at behandle noget der reelt tager nogle få timer, så skulle du prøve at bruge noget tid i det private erhvervsliv.
soreng skrev: Men at sige at det er dummebøder at sagen ikke bliver hastebehandlet, gerne ved brug af overarbejde, fordi at us som alle andre har en interesse i at arbejde på den mest kost effektive måde, det er da lige til en sølvpapirshat.
At du i ramme alvor mener at noget er "hastebehandling" hvis det tager mindre end 2-3 måneder, siger mig igen at du må have en baggrund i det offentlige og ikke det private erhvervsliv :)
Fakta er at der går 1-3 måneder hvor der absolut intet sker med sagen - og det er det jeg kalder en "dummebøde". Den slags gør sig også gældende i andre former for offentlig sagsbehandling, men her rammer det hårdere end normalt.

soreng skrev: At ansøge fra Danmark og dermed være på processuelt ophold under behandingsperioden er altså et VALG som ansøger vælger at træffe...At man overhovedet kan indlevere ansøgningen i Danmark og vente her på afgørelsen er en service, som du ikke finder i mange andre lande. Så det alternativ som du mener er så forfærdeligt er altså virkelighed i langt de fleste lande i verden. Hvis de økonomiske og helbredsmæssige konsekvenser er så store, så søger man da ikke fra Danmark af, men gør som man normalt gør i det meste af verden, hvor man søger fra sit hjemland, og afventer afgørelsen derfra.
Jaja, man kan da vælge at leve adskilt fra hinanden i flere måneder i stedet, mens man venter på at US "kost-efffektivt" lader ansøgningen ligge i bunken. Det synes jeg nu heller ikke ligefrem er optimalt, og det bliver da ikke bedre af at det er ligesådan i andre lande.
soreng skrev:
dasbnau skrev:
Alt i alt er vi meget langt fra noget jeg ville betegne som "turbo"-sagsbehandling, men det er da rigtigt at det tilsyneladende går i den rigtige retning.
Nej, der skulle du vel have afgørelsen med dig fra us et par minutter efter du havde sat fod på kontoret (for ventetid for at aflevere ansøgningen måtte heller ikke forekomme).
Jeg ved godt at du prøver at være sarkastisk, men når mit firma får en opgave som tager nogle få timer, og kunden ønsker "turbo"-sagsbehandling - så er opgaven som regel løst nogle få timer senere. Hvis der ikke skal "turbo" på, så tager det vel et par dage.
De skal heller heller ikke stå i kø i 2-10 timer for at komme til at tale med os.

Besvar