Indrejse med intention om familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nilselmano

Indrejse med intention om familiesammenføring

Indlæg af Nilselmano » 06.11.2012 13:20:11

Hej!
Min forlovede kommer til Danmark fra Brasilien ca. den 20 December og den 5 Januar skal vi så giftes og efterfølgende søge om familiesammenføring.

Da min forlovede var i Danmark første gang blev hun kort forhørt af lufthavnspolitiet i Amsterdam, hvor de spurgte hvor mange penge hun havde med og hvad hendes formål var med turen, hvortil hun svarede at hun skulle besøge en "ven".
Men hvad skal hun egentlig sige hvis det sker igen, at hun har til formål at gifte sig og søge familiesammenføring (dette er jo sandheden), eller er det smartere bare at sige at man skal besøge en "ven"?
I denne forbindelse er jeg også interesseret i om det har nogen betydning om hun er i besiddelse af en retur/hjemrejse - billet der viser at hun kan tage hjem inden for tidsgrænsen, eller om det er fint bare at have enkeltbilletten?

Min egen vurdering er at man skal sige tingene lige ud, da der jo intet ulovligt er i denne situation, men jeg har snakket med andre der råder til at man bare skal tie stille med at man har intentioner om at blive i det andet land for derved at undgå noget besvær..

Jeg håber I der har været i samme situation har nogle erfaringer! :)

Mvh

Nils

fundiver199

Re: Indrejse med intention om familiesammenføring

Indlæg af fundiver199 » 06.11.2012 13:42:25

For at blive lukket ind i Schengen (og de fleste andre lande) på visumophold eller visumfrit ophold skal man have både hensigt om og midler til at forlade området igen, inden visum eller det visumfri ophold er slut. Så din kæreste skal:

1) Være i besiddelse af en gyldig returbillet eller billet til en helt 3. destination uden for Schengen, og i det sidste tilfælde en god forklaring på, hvad hun skal der (f.eks. UK, Tyrkiet mm).

2) På forespørgsel angive, at hun har tænkt sig at udrejse igen, inden hendes visum eller visumfri ophold udløber.

Omkring formålet med rejsen er langt det letteste da at sige, at hun skal besøge sin kæreste eller sin forlovede (fiancee). Der er ingen grund til at nedgradere dig til ”ven”, men heller ingen grund til at begynde at underholde med gifteplaner mm. Det sidste kan kun føre til besværlige spørgsmål om, hvorvidt hun nu også virkelig har tænkt sig at udrejse igen, og kommer i bund og grund ikke pasbetjenten ved. Jeg ville derfor klart bare gøre det, min kone kalder for at ”make a short story” og svare ”nej”, hvis nogen spurgte mig, om jeg havde planer om at gifte mig med min kæreste under dette besøg.

”I am going to visit my boyfriend”.
“No we are not planning to get married”.
“I will go home on (dato for returbilletten)”.

End of story og ikke mere diskussion og frem og tilbage. Videre til den næste i køen.

Nilselmano

Indlæg af Nilselmano » 09.11.2012 08:50:48

Tak for svaret forresten :)
Ja det er nok den smarteste måde at gøre det på, det virker bare så mærkeligt at skulle lyve.
Men hvis det er det, der er det sikreste så fint med mig 8)

Mvh Nils.

soreng

Indlæg af soreng » 09.11.2012 10:11:17

Nilselmano skrev:Tak for svaret forresten :)
Ja det er nok den smarteste måde at gøre det på, det virker bare så mærkeligt at skulle lyve.
Men hvis det er det, der er det sikreste så fint med mig 8)

Mvh Nils.
Der er da stor forskel på at lyve og så ikke at fortælle alt.
Formålet med hendes rejse ER da at besøge hendes kæreste/forlovede. Det er da ikke at lyve...Man skal ikke lyve overfor lufthavnspolitiet, men man behøver jo altså heller ikke at svare på mere end de spørger om...Man fortæller da heller ikke om at man har tænkt sig at se den lille havfrue, tage på kanalsejllads i København, besøge Stevns klint og bruge en weekend i Lalandia.

Hvis de direkte spørger om man har planlagt at blive gift mens man er i Schengen, så syntes jeg da at man skal svare ærligt, men det spørger de givet heller ikke om, ligesom at de heller ikke spørger om man har tænkt sig at se den lille havfrue.

De er egentlig ligeglad med om der er planer om et bryllup mens personen er i Schengenområdet...Det er jo ikke ulovligt, så hvorfor skulle de interesserer sig for det.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.11.2012 11:18:20

Da man skal have til hensigt at rejse ud for overhovedet at komme ind, er man nødt til at ”lyve” lidt om det, hvis man bliver spurgt. Men er det virkelig at lyve? Man har da lov til at være spontan og ombestemme sig. Så prøv at sig til jer selv, at din kæreste faktisk har tænkt sig at rejse hjem, efter I er blevet gift, og afle-vere sin ansøgning om FS på den danske ambassade i hjemlandet. F.eks. fordi hun gerne vil fortsætte med at passe sit arbejde. Men når I er blevet gift, finder I pludselig ud af, at I ikke kan undvære hinanden, og at det er meget bedre, at hun bliver her og begynder at lære dansk.

Det hele handler jo kun om, hvad I har TÆNKT jer at gøre. Så se det på samme måde, som hvis du bliver stoppet af politiet, og de spørger dig om, hvor stærkt du har tænkt dig at køre resten af vejen. Du har virkelig travlt og har tænkt dig at køre 150 på motorvejen. Men det siger du da ikke til politiet? Vel? Du siger, at du har tænkt dig at køre 130, fordi du ved, at det er fartgrænsen.

Og ja jeg kan da godt se, at det kan være lidt forvirrende, at Danmark på den ene side tillader processuelle ophold, men at man på den anden side ikke kan blive lukket ind i Schengen, hvis man siger til en pasbetjent, at man har tænkt sig at forsøge at opnå et sådant processuelt ophold. Som han måske slet ikke ved, hvad er, hvis man f.eks. indrejser i Schengen i Holland eller Tyskland. Men alternativet ville være, at Danmark i lighed med bla. Sverige og Tyskland ikke tillod processuelle ophold, og ville det virkelig være bedre?

Hvis det virkelig generer dig, at din kone kan blive nødt til at ”lyve”, kan I lade være med at benytte jer af muligheden for et processuelt ophold. Det er en fuldt legitim løsning at blive gift i Danmark, rejse hjem, aflevere sin ansøgning om FS på den danske ambassade, og så vende tilbage til Danmark, når den er blevet godkendt.

soreng

Indlæg af soreng » 09.11.2012 11:36:51

fundiver199 skrev:Da man skal have til hensigt at rejse ud for overhovedet at komme ind, er man nødt til at ”lyve” lidt om det, hvis man bliver spurgt.
Nu var spørgsmålet vedr at lyve, om man skulle lyve om hvad ens formål med rejsen er, så vidt jeg kan læse mig frem til. Og det syntes jeg da ikke at man skal lyve om...Hun skal svare at hun skal besøge sin kæreste/forlovede. Men med mindre man bliver spurgt syntes jeg da heller ikke at man skal fortælle hver enkelt ting man har tænkt sig at lave, og bliver man ikke spurgt om man har tænkt sig at blive gift mens man er her, så skal man da bare lade være med at fortælle det.

Derudover er det altid en god ide lige at lave et invitation letter som hun kan vise i paskontrollen. Noget ala.

"
[Dit navn]
Invitatation Letter
Adress: [Din adresse]

To whom it may concern
I, [Dit navn], invite[Din kærestes fulde navn], to come to Denmark to visit me.
I hereby inform that [Din kærestes fulde navn] will be living in my residence at [Din adresse], for the entire period of her stay in Denmark. Therefore, i will be responsible for her while she stay in this country.
You are welcome to contact me on the following phone number for further information.
T: +45 xx xx xx xx

Thank you

[Dit navn]

Print det ud, underskriv det, scan det og send det til din kæreste.
Det er en metode som min kone altid har brugt, og det har fået både enlige søskende på 27 år, svigermor, en niece på 18 år osv igennem paskontrollen uden de store problemer...Kun een gang har vi fået et opkald fra paskontrollen i Amsterdam, og det var ved hendes 18 årige niece (og det kan jeg egentlig godt forstå).

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.11.2012 11:45:32

@soreng

Enig. Formålet med rejsen er ikke at deltage i en konference eller et idrætsstævne eller besøge kunder. Formålet er at besøge sin kæreste. Og flere detaljer end det har en pasbetjent ikke brug for at vide.

Om man gerne vil besøge sin kæreste, fordi man savner ham, fordi man vil deltage i en rund fødselsdag i familien, fordi man vil fejre juleaften, eller fordi man planlægger at blive gift, er underordnet. Det behøver pasbetjenten ikke at få at vide. Ligesom han heller ikke behøver få at vide, præcis i hvilken rækkefølge, man har tænkt sig at besøge virksomhedens kunder i Schengen.

Pasbetjenten skal grundlæggende bare sikre sig, at der er et legitimt formål med rejsen. Som f.eks. at besøge en kæreste eller virksomhedens kunder og ikke at sælge narko eller springe noget i luften.

Plex

Indlæg af Plex » 16.11.2012 13:40:19

Hej

Jeg har også en kæreste fra Brasilien, og hun skal besøge Danmark for første gang snart... Nu kommer jeg lidt i tvivl, efter at have læst denne tråd, men skal hun søge turistvisum, for at komme ind i Schengen området? Hun skal blot være her 3 uger...

Ligeledes bør jeg give hende et brev, som forklarer hendes formål med indrejse, som anden bruger har foreslået i denne tråd?

Mvh
Hans

soreng

Indlæg af soreng » 16.11.2012 13:58:33

Nej din kæreste skal søge turistvisum for at indrejse schengen. Hun må være her i 90 dage per ½ år uden at søge om nogen form for opholdstilladelse.

Brevet som jeg foreslog er bare et foreslag, og et venligt råd. Det KAN hjælpe til at få hende lettere igennem paskontrollen, og vil under alle omstændigheder aldrig skade. :-) Det er ikke et krav.

Plex

Indlæg af Plex » 16.11.2012 14:28:39

soreng skrev:Nej din kæreste skal søge turistvisum for at indrejse schengen. Hun må være her i 90 dage per ½ år uden at søge om nogen form for opholdstilladelse.

Brevet som jeg foreslog er bare et foreslag, og et venligt råd. Det KAN hjælpe til at få hende lettere igennem paskontrollen, og vil under alle omstændigheder aldrig skade. :-) Det er ikke et krav.
Tusind tak for svaret :)

soreng

Indlæg af soreng » 16.11.2012 14:37:31

Plex skrev:
soreng skrev:Nej din kæreste skal søge turistvisum for at indrejse schengen. Hun må være her i 90 dage per ½ år uden at søge om nogen form for opholdstilladelse.

Tusind tak for svaret :)
STOP...STOP...Jeg fik glemt et ret vigtigt ord da jeg skrev til dig. :-D
Nej din kæreste skal IKKE søge turistvisum for at indrejse schengen. Hun må være her i 90 dage per ½ år uden at søge om nogen form for opholdstilladelse.

Hun skal ikke...ikke...ikke...have turistvisum for at besøge dig i et par uger.

Jeg beklager MANGE gange...Det må være forsvundet et sted imellem mine tanker og mine fingre da jeg skrev. :lol:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.11.2012 10:50:07

Brasilianske statsborgere er visumfri i Schengen. Men da Brasilien trods alt stadig er et lavindkomstland, kan man nok godt komme ud for, at specielt et ungt menneske, som ikke ligner en forretningsrejsende, kan blive spurgt om formålet med rejsen og bedt om at dokumentere økonomiske midler til ophold og hjemrejse. Og derfor kan det være en god ide at sende et helt traditionelt invitationsbrev, hvor man som vært skriver, hvad formålet med rejsen er, og at man påtager sig at dække den pågældendes udgifter til rejse og ophold samt angiver sine kontaktoplysninger. Og et andet godt råd er, at den rejsende bør have nogle kontanter på sig under rejsen, f.eks. 200-300 EUR, hvis han/hun ikke har et internationalt kreditkort.

Besvar