spørgsmål ang. FS

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Miss Fighter

spørgsmål ang. FS

Indlæg af Miss Fighter » 12.05.2008 18:26:51

Hej alle,

Jeg læste lige skemaet igennem ang. ansøgning om FS, og under et punkt for ægtefællen, der allerede har ret til at bo i Dk, blev jeg lige pludselig i tvivl.

Jeg er oprindeligt af asiatisk afstamning, men blev født og opvokset i DK og er over 28 år. Under punktet skulle man markere ud for flg:

Jeg har været dansk statsborger i mindst 28 år
Jeg blev født og har boet i DK uafbrudt i mindst 28 år

Hvilken en af disse to skal jeg sætte kryds ved, eftersom jeg har været i udlandet og læse i sammenlagt tre år. Har dog været hjemme i DK næsten efter hvert semester. Jeg er lidt i tvivl, vil ikke sætte kryds ved det forkerte sted.
Jeg mødte min kæreste mens jeg læste i udlandet.

håber i kan hjælpe.

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 13.05.2008 09:31:20

Hvis du er dansk statsborger skal du sætte kryds ud for den rubrik. Hvis du ikke er dansk statsborger, så opfylder du ikke nogen af de to krav, idet du jo ikke har boet uafbrudt i Danmark i 28 år, og i så fald vil "tilknytningskravet" kunne gøres gældende overfor dig og din ægtefælle.

Er du ikke dansk statsborger, skal du derfor tænke lidt over, om du og din mand sammenlagt har større tilknytning til hans hjemland end til Danmark i form af familie i landet eller andet.

Nicolai
Geografisk sted: Aarhus, Denmark

Indlæg af Nicolai » 13.05.2008 10:42:38

En god måde at finde ud af hvilken nationalitet men tilhører er at kigge i sit pas :wink:

Miss Fighter

Indlæg af Miss Fighter » 13.05.2008 13:38:16

Hej

Mange tak for jeres svar.

Jeg er dansk statsborger, har været det siden jeg blev født. Jeg blev bare i tvivl fordi jeg har boet i udlandet pga studiet i sammenlagt tre år. Jeg er stadig dansk statsborger og har ikke været eller tilhørt en anden nationalitet.

Desuden er min kæreste og jeg ikke fra samme land.

:-)

Nicolai

Indlæg af Nicolai » 13.05.2008 14:10:45

Miss Fighter skrev:

Desuden er min kæreste og jeg ikke fra samme land.

:-)

Hehe, ja det sker jo i ny og næ her på siden :wink:

Miss Fighter

Indlæg af Miss Fighter » 13.05.2008 14:43:06

Haha...den var god.

Men jeg mente, sommetider er der situationer, hvor begge parter er fra kina eller begge parter er vietnam. HVor man måske kunne være lidt mistænksom mht tilknytningskravet osv. derfor lidt sværere måske. Det har jeg hørt om nogle der har været ude for dette

Det var sådan jeg mente. Min kæreste er ikke fra det samme asiatisk land som mit oprindelsesland :-)

Det var det jeg mente... :-)

Nicolai

Indlæg af Nicolai » 13.05.2008 15:00:16

Miss Fighter skrev:Haha...den var god.

Men jeg mente, sommetider er der situationer, hvor begge parter er fra kina eller begge parter er vietnam. HVor man måske kunne være lidt mistænksom mht tilknytningskravet osv. derfor lidt sværere måske. Det har jeg hørt om nogle der har været ude for dette

Det var sådan jeg mente. Min kæreste er ikke fra det samme asiatisk land som mit oprindelsesland :-)

Det var det jeg mente... :-)
Ah, javel ja :) Men slap du kun af min pige: såfremt du har været dansk statsborger i 28 år har i intet at frygte mht. tilknytningkravet....

Besvar