Smutte en tur til Tyskland
Re: Smutte en tur til Tyskland
Ja, det er lige det, jeg tænkte på. Hvis man møder en bilrazzia, hvor der kontrolleres bl.a. kørekort og så pas, fordi kørekortet ikke er tysk, og der kan det gå galt.
Tusind tak for dit svarskaanebo skrev:Man kan forestille sig mange forskellige scenarier for, hvad der kan ske, hvis man krydser en grænse illegalt for dernæst at ville returnere tilbage til Danmark.
1. Hvis man påtræffes af myndighederne i Tyskland uden at kunne forevise gyldigt ophold i Tyskland, risikerer man at blive tilbageholdt (i detentionen hos politiet eller udlændingemyndighederne) og idømt en sanktion, som oftest en bøde. Myndighederne vil derefter forsøge at afvise personen fra Tyskland ved at sende vedkommende tilbage over grænsen til Danmark, hvis det kan bevises, at det er derfra man er kommet ind i landet på illegal vis, eller alternativt tilbage til ens hjemland på billigste vis. Om myndighederne i Danmark så vil lade personen komme retur til Danmark er en konkret afgørelse, men sund fornuft burde vel tilsige, at man burde kunne komme retur til Danmark. Men der er naturligvis en lille risiko for, at en dansk grænsebetjent følger reglerne til punkt og prikke og sætter sig på tværs og nægter at lade personen rejse tilbage til Danmark, når man ikke er i besiddelse af nogen gyldig opholdstilladelse eller opholdskort i Danmark.
2. Hvis man påtræffes af en dansk grænsebetjent, idet man krydser grænsen illegalt fra Tyskland til Danmark, må man appellere til betjentens sunde fornuft. Formelt set kan man dog risikere at blive afvist, dvs. enten sendt retur til Tyskland (hvis de tyske myndighederne ellers vil modtage en), eller retur til sit hjemland på billigste vis.
Summa summarum: Det er ikke risikofrit at krydse en indre grænse i Schengen, hvis man ikke er i besiddelse af gyldige opholdspapirer. Det giver noget bureaukratisk bøvl, måske en tur i detentionen og en bøde, og i værste fald risikerer man at blive sat på et fly med en enkeltbillet til ens hjemland, hvis man kommer fra Langtbortistan. Modsat er risikoen for at blive snuppet naturligvis minimal, i og med at der ikke er nogen fast grænsekontrol ved grænserne inden for Schengen. Men risikofrit er det ikke.
Man må jo godt køre med et dansk kørekort i TysklandPsalm12 skrev:Ja, det er lige det, jeg tænkte på. Hvis man møder en bilrazzia, hvor der kontrolleres bl.a. kørekort og så pas, fordi kørekortet ikke er tysk, og der kan det gå galt.
Det tror jeg så sandelig godt spørgeren er klar over.H.P skrev:Man må jo godt køre med et dansk kørekort i TysklandPsalm12 skrev:Ja, det er lige det, jeg tænkte på. Hvis man møder en bilrazzia, hvor der kontrolleres bl.a. kørekort og så pas, fordi kørekortet ikke er tysk, og der kan det gå galt.
Nu er det jo bare ikke normalt at samtlige personer bliver afkrævet legitimation i en bilrazzia. Men hvis føreren af bilen er fra udlandet, vil det jo være nærliggende lige at spørge efter passagerernes legitimation også, så man lige kan tjekke om de også opholder sig lovligt i landet, når nu man alligevel har stoppet bilen.
Spørgeren skal jo alligevel også have pas med, selvom han bare er taget en smuttur til tyskland.
Lige præcis. Og passet viser selvfølgelig (forhåbentligt) den sidste dato han rejste ind i Schengen. Hvis det er længere end 90 dage siden, så opstår der problemer.Men hvis føreren af bilen er fra udlandet, vil det jo være nærliggende lige at spørge efter passagerernes legitimation også, så man lige kan tjekke om de også opholder sig lovligt i landet, når nu man alligevel har stoppet bilen.
Jeg siger "forhåbentligt", fordi sidste gang jeg rejste ind i Schengen inden jeg søgte familiesammenføring, blev mit pas nemlig ikke stemplet. Derfor var den sidste indrejsedato i passet fire år tidligere. Det var bare af nåde, at jeg ikke blev smidt ud af Danmark med det samme.
Og hvis føreren er den familiesammenførte udlænding (jeg har også været ved rattet i tyskland ind i mellem), så kommer spørgsmål om pas, fordi det danske kørekort viser jo landet, hvor man er født.
Og hvis man på en eller anden grund ikke har fået dansk kørekort endnu, og viser sit udenlandske, fordi det ikke er udløbet endnu....